هفته بیست و ششم بارداری

وضعیت جنین

در هفته بیست و ششم بارداری فرزند شما به اندازه یک بادمجان شده است! اندازه هر یک از پاهای جنین به حدود ۵ سانتی‌متر رسیده است. در طی این هفته وزن او باز هم بیشتر خواهد شد و مغزش نیز رشد بسیاری می کند. هماهنگی دست‌ها همچنان بیشتر می‌شود و کودک ممکن است از مکیدن انگشت شست خود لذت ببرد، کاری که نه تنها او را آرام می‌کند، بلکه عضلات گونه‌ها و فکش را هم تقویت می‌کند. 

اندازه جنین در هفته بیست و ششم بارداری

اندازه جنین

قد: ۳۵.۶ سانتی متر

وزن: ۷۲۵ گرم

هرچه سیستم عصبی جنین تکامل می یابد، حرکات او نیز هماهنگی بیشتری پیدا می کنند. با رشد اعصاب مرکزی‌ او می‌تواند دمای بدن خود را با محیط اطرافش تنظیم کند. جنین در این هفته چشم‌هایش را باز می‌کند و حتی پلک هم می‌زند. رنگ چشم او هنوز مشخص نیست. عنبیه چشم‌های او به رنگ آبی یا خاکستری مایل به آبی است و تا چند ماه بعد از تولد هم رنگ ثابتی پیدا نمی‌کند. ریه‌های جنین با رشد شاخه‌های برونش یا نایژه‌ها در قغسه سینه کامل می‌شوند. جنین همچنان در مایع آمنیوتیک تنفس می‌کند و این تمرین او را تا زمان تولد برای نفس کشیدن در هوا آماده می‌کند. جنین در این زمان ۲ تا ۳ درصد چربی در بدن خود ذخیره کرده است. با این حال وزن‌گیری را تا هفته‌های آخر ادامه می‌دهد.

وضعیت مادر

وضعیت مادر در هفته بیست و ششم بارداری

در این هفته رحم در حدود ۶ سانتی‌متر بالای ناف قرار می‌گیرد. در نیمه دوم حاملگی ارتفاع رحم در هر هفته یک سانتی‌متر بیشتر می‌شود و ممکن است مشکلاتی مثل کمردرد، گرفتگی عضلات پا و فشار به ناحیه لگن را تجربه کنید. همچنین ممکن است در طول روز چند بار انقباضات رحم را احساس کنید. هر انقباض حدود ۳۰ ثانیه طول می‌کشد. داشتن یک تا دو انقباض در ساعت طبیعی است. اگرچه این حالت ممکن است کمی ترسناک باشد، اما اینها انقباضات زایمان نیست. همان‌طور که جنین در حال تمرین تنفس مایع قبل از تنفس هواست، بدن شما نیز در حال آماده کردن شما برای زایمان است.

فشاری که از وزن اضافه شده جنین به شما وارد می‌شود، ایستادن، راه رفتن یا نشستن طولانی مدت را برایتان مشکل‌تر می سازد. در این هفته اگر فشار خون شما بیشتر از دوران قبل بارداری باشد، یک مشکل حساب شده که باید توسط پزشک بررسی شود. ممکن است ولع خوردن برخی مواد غذایی خاص را داشته باشید. از اواسط بارداری به بعد، بدن نیاز به ساختن انسولین اضافی دارد. اگر بدن شما به اندازه کافی انسولین نسازد، سطح قند خون افزایش می یابد و این وضعیتی است که به عنوان دیابت بارداری شناخته می‌شود. برخلاف سایر اشکال دیابت، دیابت بارداری بعد از زایمان از بین می‌رود. از این هفته ممکن است سفت و شل شدن عضلات داخل شکمتان را بیشتر احساس کنید. 

مراقبت های بارداری

پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی در اثر افزایش فشار خون و اختلال در کارکرد کلیه‌ها و دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می‌شود. نشانه‌های مختلفی برای ایجاد این مشکل وجود دارد که افزایش وزن، تورم و پف کردن ناگهانی دست‌ها، تاری دید، سردرد و درد شکم از جمله این نشانه‌هاست. در مسمومیت شدید حاملگی فشار خون به ۱۶ روی ۱۰ یا بالاتر می‌رسد.

مواد غذایی سالم شامل مقدار زیادی حبوبات و سبزیجات مصرف کنید. جنین هنوز به سرعت در حال رشد است و مغز او به مواد مغذی فراوانی نیاز دارد. جنین به ذخیره آهن بدن شما وابسته است، بنابراین مواد غذایی غنی از آهن مثل عدس مصرف کنید؛ به ‌ویژه اگر گیاهخوار هستید. ویتامین‌های دوران بارداری را نیز فراموش نکنید. برای پیشگیری از یبوست، در طول روز مایعات زیادی بنوشید و از غذاهای فیبردار استفاده کنید.

برای کاهش ورم پاها و بهبود گرفتگی عضلات پا سعی کنید به مدت طولانی روی پاهای خود نایستید و هنگام نشستن، پاهایتان را روی یکدیگر نیندازید، همچنین مصرف لبنیات را فراموش نکنید. برای رفع خستگی نیز هر روز پیاده‌روی کنید و به قدر کافی استراحت داشته باشید. کمردردهای دوران بارداری را می توانید با تمرینات تقویت عضلات کمر به حداقل برسانید.

برای کم کردن از میزان سوزش معده، سعی کنید از هر گونه مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌دار، کربوهیدرات ها، غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کنید. همچنین اگر ترشحات پستان آزارتان می‌دهد، از دستمال کاغذی معمولی یا پدهای مخصوصی استفاده کنید که داخل سوتین قرار می‌گیرد.

در این زمان، تمرکز شما و همسرتان روی بارداری شماست، اما فراموش نکنید که مثل گذشته با همسرتان وقت بگذرانید. ممکن است بخواهید بیرون از خانه غذا بخورید، به سینما بروید یا فقط غذای مخصوصی در خانه آماده کنید و فیلمی را که خیلی وقت است قصد دیدنش را دارید، با یکدیگر تماشا کنید.

رژیم غذایی در هفته بیست و ششم بارداری

رژیم غذایی در هفته بیست و ششم بارداری

توجه به تغذیه و داشتن یک رژیم غذایی متعادل در هفته بیست و ششم بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از توصیه‌های پزشکان برای شما مادران عزیز عبارتند از:

  • هر روز به همراه صبحانه، یک لیوان کوچک آب پرتقال بخورید. آب پرتقال منبع خوبی از ویتامین C است که به سلامت لثه‌ها کمک می‌کند و در جذب آهن بدن نیز موثر است.
  • کولین برای رشد مغز کودک شما ضروری است. تخم مرغ، گوشت بدون چربی و بادام زمینی سرشار از این ماده هستند.
  • به جای کاهوی پیچ از کاهوی معمولی استفاده کنید. فیبر، ویتامین B، اسید فولیک، کلسیم، پتاسیم و مواد معدنی موجود در کاهوی معمولی دو برابر کاهوی پیچ است. به علاوه ویتامین C آن چند برابر است که به سلول‌های قرمز خونی کمک می‌کند.
  • مصرف لوتئین را افزایش دهید. لوتئین یکی از مهم‌ترین مواد برای سلامت قوه بینایی است. کلم، اسفناج و ذرت منبع خوبی از این ماده است.

عوارض شایع بارداری در هفته بیست و ششم

درد دنده‌ها، سردرد و ویار می‌تواند از برخی مشکلات زنان در طول این هفته از بارداری باشد، اما عوارض شایع و رایج بیشتر مادران باردار طی هفته ۲۶ شامل موارد زیر است:

  • کمردرد
  • خستگی
  • یبوست
  • سوزش معده
  • ورم مچ پا
  • گرفتگی عضلات پاها
  • ترشح پستان
  • انقباضات بدون درد رحم

مراقبت‌های پزشکی هفته بیست و ششم

بین هفته‌های ۲۶ تا ۳۰ بارداری، لازم است حداقل یک جلسه ملاقات با پزشک خود داشته باشید. برخی از مواردی که پزشک یا ماما در این جلسه بررسی می‌کنند شامل موارد زیر است:

میزان وزن‌گیری

وزن‌گیری مناسب در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. پزشک در این جلسه، وزن شما را اندازه می‌گیرند و میزان وزن‌گیری شما تا این مرحله از بارداری را بررسی می‌کنند. درصورتی‌که وزن‌گیری‌تان با مشکلی مواجه باشد، توصیه‌های لازم در مورد تغذیه را به شما خواهند داد.

بررسی وضعیت رشد جنین

پزشک با بررسی شکم شما و اندازه‌گیری رحم، میزان رشد جنین را بررسی می کند.

بررسی فشار خون و تورم

پره‌اکلامپسی یک عارضه بارداری است که شامل افزایش غیر طبیعی فشار خون و پروتئین در ادرار است. به همین علت، در معاینات پزشکی بارداری، پزشک معمولاً فشار خون شما را گرفته و دست و پای شما را برای مشاهده هر نوع تورم بررسی خواهد کرد. در صورت بالا بودن فشار خون، پزشک آزمایش ادرار را برای بررسی وجود پروتئین در ادرار برای شما درخواست می دهد.

آزمایش غربالگری دیابت بارداری

پزشک طی یکی از هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری، برای شما آزمایش غربالگری دیابت بارداری را درخواست خواهد کرد.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته بیست و ششم

در صورت داشتن خارش شدید و سراسری در کل بدن طی این هفته، لازم است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. این خارش ممکن است علامت کلستاز کبدی باشد که نیازمند مراقبت ویژه پزشکی است. همچنین اگر مواردی مثل عطش زیاد، پرخوری یا تکرر ادرار بیش از حد دارید، لازم است برای بررسی به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم می‌تواند ناشی از دیابت بارداری باشد.

طی این هفته‌ها ممکن است انقباضات رحمی با شدت متغیر را تجربه کنید که به سرعت نیز پایان می‌یابد. این انقباضات معمولاً انقباضات براکستون هیکس هستند که موضوعی شایع است و جای نگرانی ندارد. اما اگر تناوب آنها از یک تا دو بار در ساعت بیشتر شود، می‌تواند انقباضات واقعی یک زایمان زودرس باشد. اگر تردید دارید، بهتر است برای اطمینان به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید. غیر از انقباضات رحم، درصورتی‌که موارد زیر را تجربه کردید که از دیگر علائم زایمان زودرس هستند نیز لازم است به پزشک مراجعه کنید:

  • لکه‌بینی یا خونریزی واژینال
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهای کرامپی شبیه قاعدگی
  • بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن

نقطه
Logo