چت جی پی تی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ همه چیز درباره ChatGPT

بروزرسانی: توانایی‌های پیشرفته گفتگویی این چت‌بات هوش مصنوعی بسیاری را هیجان زده کرده! اما واقعا چت جی پی تی چیست و چرا اهمیت دارد؟ ما به سوالات شما پاسخ می‌دهیم.

چت‌ جی‌ پی‌ تی چیست؟

چت‌جی‌پی‌تی یک چت‌بات پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی مولد (Generative AI) کار می‌کند و امکان برقراری گفتگوهای شبیه به انسان و انجام بسیاری از کارهای را به شما می‌دهد. این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند به سوالات شما پاسخ دهد، و یا در انجام کارهای مختلفی مانند ایده پردازی، نگارش مطلب، برنامه نویسی، تحلیل داده ها، و.. به شما کمک کند.
این ابزار در حال حاضر به صورت رایگان برای استفاده عموم در دسترس است. نسخه اشتراک پولی آن با نام چت‌جی‌پی‌تی پلاس از ابتدای فوریه ۲۰۲۳ راه‌اندازی شده است.

چت‌جی‌پی‌تی را چه کسی ساخته است؟

OpenAI chatGPT -

چت‌جی‌پی‌تی توسط OpenAI، یک شرکت تحقیقاتی و هوش مصنوعی، ایجاد شده است. این شرکت چت‌جی‌پی‌تی را در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی کرد.
علاوه بر این، OpenAI سازنده DALL-E 2، یک ابزار تولید عکس هوش مصنوعی، و Whisper، یک سیستم تشخیص گفتار خودکار نیز می باشد.

چگونه می‌توان به چت‌جی‌پی‌تی دسترسی پیدا کرد؟

برای دسترسی به ChatGPT به سادگی می‌توانید به وبسایت chat.openai.com مراجعه کرده و یک حساب کاربری OpenAI ایجاد کنید. هم ایجاد حساب کاربری OpenAI و هم استفاده از چت‌بات کاملاً رایگان است.
پس از ورود به سیستم، می‌توانید با ChatGPT گفتگو را شروع کنید. برای شروع مکالمه، با پرسیدن یک سوال شروع کنید. می‌توانید هر تعداد سوال که دوست دارید بپرسید. دسترسی به چت‌جی‌پی‌تی از طریق اپلیکیشن بر روی دستگاه های iPhone و Android نیز امکان پذیر است.

آیا اپلیکیشن ChatGPT وجود دارد؟

بله، اپلیکیشن رسمی ChatGPT برای کاربران iPhone و Android موجود است.
با این حال، هنگام جستجو در اپ استور یا گوگل پلی، مطمئن شوید که اپلیکیشنی اصلی که توسط OpenAI ساخته شده است را دانلود می کنید، چون تعداد زیادی اپلیکیشن‌ غیر رسمی و کپی‌شده در App Store و Play Store وجود دارد که با ChatGPT ارتباطی ندارند.

آیا استفاده از ChatGPT رایگان است؟

صرف‌نظر از اینکه برای چه کاری از ChatGPT استفاده می‌کنید (پرسش و پاسخ، نوشتن مطلب، کدنویسی، و…)، دسترسی عمومی و اولیه شما رایگان خواهد بود. گزینه‌ای برای اشتراک ChatGPT Plus نیز وجود دارد که کاربران می‌توانند با پرداخت ماهانه ۲۰ دلار از آن استفاده کنند. مدل اشتراک پولی، مزایای اضافی مثل دسترسی همگانی حتی در اوج ظرفیت، دسترسی به GPT-4، زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر، و دسترسی به اینترنت از طریق افزونه‌ها را نیز برای کاربران فراهم می‌کند.

با اینکه ممکن است قیمت اشتراک چت جی پی تی زیاد به نظر برسد، اما استفاده تخصصی و تجاری از آن به راحتی و در مدت زمان کوتاه این هزینه را جبران می کند. همچنین سایر رقبای ChatGPT مانند Microsoft Copilot Pro و Google One AI شرکت‌های مایکروسافت و گوگل نیز همینقدر هزینه بر است.

با این حال، استفاده از نسخه رایگان چت‌جی‌پی‌تی همچنان یک انتخاب عالی و هوشمندانه است، چرا که از لحاظ توانایی‌های فنی تقریباً مشابه نسخه های اشتراکی است. (به غیر از قابلیت اتصال به اینترنت و استفاده از اخرین نسخه این مدل زبانی که با نام GPT-4 شناخته می شود.)

ChatGPT برای چه کاربردهایی استفاده می‌شود؟

ابزارهای هوش مصنوعی سوال جواب jpg -

ChatGPT علاوه بر پاسخ به سوالات ساده، و گفتگو با شما کاربردهای متعددی دارد. ChatGPT می‌تواند مقاله‌ بنویسد، گفتگوهای فلسفی انجام دهد، مسائل ریاضی را حل کند و حتی برای شما به هر زبان برنامه نویسی که مایل هستید کدنویسی کند. با این حال انتظاراتی که از ChatGPT دارید لزوماً نباید آنقدرها هم بلندپروازانه باشند ولی با همین امکانات موجود هم، بی نهایت کارکرد خلاقانه برای چت‌جی‌پی‌تی وجود دارد. برای شروع می توانید از لیست زیر شروع کنید:
– نوشتن مقاله (بهترین ابزارهای تولید محتوا)
تعبیر خواب با هوش مصنوعی
برنامه بدنسازی با هوش مصنوعی
– ایجاد یک اپلیکیشن
– نوشتن کد
– ساختن رزومه و نامه نگاری اداری
– نوشتن فرمول‌های اکسل
پرسش و پاسخ
مشاوره برای کسب و کار
– ایجاد نمودار و جدول
– و…

ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

ChatGPT بر پایه یک مدل زبانی به نام Generative Pre-trained Transformer (GPT) فعالیت می‌کند. مدل GPT خاصی که توسط ChatGPT استفاده می‌شود، از یک مدل در سری GPT-3.5 استفاده می کند ولی با اشتراک در ChatGPT Plus، شما می‌توانید به ChatGPT با GPT-4 نیز دسترسی داشته باشید. GPT-4 پیشرفته‌ترین مدل‌ هوش مصنوعی مولد شرکت Open AI است که بر اساس حجم عظیمی از اطلاعات موجود در اینترنت، از جمله وبسایت‌ها، کتاب‌ها، مقالات خبری و… آموزش داده شده است.

این مدل زبانی با استفاده از یادگیری نظارتی و همچنین یادگیری تقویتی، تنظیم و بهینه‌سازی شده است. استفاده از یادگیری تقویتی با بازخورد انسانی (RLHF) ویژگی‌ای است که ChatGPT را به‌طور خاص منحصر به فرد می‌کند.

جهت کسب اطلاعات کامل تر در خصوص نحوه کار هوش مصنوعی به این مطلب مراجعه کنید.

GPT-4 چیست؟

GPT-4، جدیدترین نسخه سیستم مدل زبانی OpenAI است و بسیار پیشرفته‌تر از نسخه قبلی خود، GPT-3.5 است که ChatGPT بر روی آن اجرا می‌شود. GPT-4 یک مدل چندرسانه‌ای است که هم متن و هم تصویر را به عنوان ورودی می‌پذیرد و خروجی آن متن است. این خصوصیت چندرسانه‌ای برای بارگذاری و تجزیه و تحلیل فایل ها، نمودارها و جدول‌ها مفید است.

کاربران می‌توانند با اشتراک در ChatGPT Plus به قیمت ۲۰ دلار در ماه یا استفاده از Copilot به عملکردهای اضافی دسترسی پیدا کنند. GPT-4 توانایی‌های فکری پیشرفته‌ای دارد که به او اجازه می‌دهد در مجموعه‌ای از آزمون‌های شبیه‌سازی شده استاندارد، عملکرد بهتری نسبت به GPT-3.5 داشته باشد. همچنین، این مدل تعداد توهمات تولید شده توسط چت‌بات را نیز کاهش داده است.

محدودیت‌های ChatGPT چیست؟

با وجود توانایی‌های بسیار چشمگیر ChatGPT، محدودیت‌هایی نیز درکار است. یکی از بزرگترین محدودیت های این چت بات کیفیت پاسخ‌هایی است که ارائه می‌دهد؛ که گاهی اوقات ممکن است منطقی به نظر برسد، اما هیچ کاربرد عملی نداشته باشد، یا بیش از حد مفصل باشد.

این مدل در مورد سوالات مبهم و گنگ، به جای اینکه توضیح بیشتری از کاربر بخواهد، فقط حدس می‌زند که سوال شما به چه معناست، و بر همین اساس به سوالات پاسخ می دهد که می‌تواند منجر به پاسخ‌های ناخواسته به سوالات شود. این پاسخ ها گاها کاملا انتزاعی یا من درآوردی است که اصطلاحا به آن توهم (Hallucination) نیز گفته می شود.

یکی دیگر از محدودیت‌های عمده این است که داده‌های ChatGPT تنها تا سال ۲۰۲۱ به‌روز شده‌اند، بنابراین این Chatbot از رویدادها یا اخباری که از آن زمان به بعد رخ داده، آگاهی ندارد. در نهایت، ChatGPT منابع پاسخ‌های خود را ارائه نمی‌دهد.

آیا ChatGPT بهتر از گوگل است؟

ChatGPT vs Google Chatbots jpg -

ChatGPT یک مدل زبانی است که برای برقراری گفتگو با کاربران طراحی شده است. گوگل، یک موتور جستجو صفحات وب را در اینترنت نمایه‌سازی می‌کند تا به کاربر در یافتن اطلاعاتی که درخواست کرده‌اند کمک می کند. بنابراین، مقایسه این دو ابزار چندان دقیق نیست چرا که آن‌ها برای اهداف متفاوتی مناسب هستند. اگر به دنبال اطلاعات به‌روز و دقیق هستید، استفاده از موتور جستجوی گوگل کماکان بهترین انتخاب است.
نسخه رایگان ChatGPT توانایی جستجو در اینترنت برای یافتن اطلاعات را ندارد. این چت‌بات از اطلاعاتی که از داده‌های آموزشی به دست آورده استفاده می‌کند که این امر می‌تواند باعث خطا شود.

تفاوت عمده دیگر این است که ChatGPT فقط به اطلاعات تا سال ۲۰۲۱ دسترسی دارد، در حالی که یک موتور جستجوی معمولی مانند گوگل به اطلاعات جدیدتری دسترسی دارد. بنابراین، اگر از نسخه رایگان ChatGPT بپرسید که چه تیمی در جام جهانی ۲۰۲۲ برنده شده است، نمی‌تواند پاسخی به شما بدهد، اما گوگل می‌تواند.

اگر شما مشترک ChatGPT Plus هستید، به قابلیت وب‌گردی نیز دسترسی دارید که به چت‌بات اجازه دسترسی به اینترنت را می‌دهد. از آنجایی که این نسخه از چت جی پی تی توانایی ایندکس کردن صفحات وب را نیز دارد، تفاوت عمده بین ChatGPT Plus و یک موتور جستجو، توانایی چت‌بات در درک محاورات طبیعی و ارائه پاسخ‌های مکالمه‌ای است. اگر به دنبال ابزاری هستید که بتواند موضوعات پیچیده را به شکلی ساده و قابل فهم توضیح دهد، شاید ChatGPT گزینه‌ای بهتر از جستجوی گوگل باشد.

آیا ChatGPT پاسخ‌های اشتباه می‌دهد؟

همانطور که در بالا ذکر شد، ChatGPT، مانند تمام مدل‌های زبانی، محدودیت‌هایی دارد و می‌تواند پاسخ‌های بی‌معنی و اطلاعات نادرست نیز ارائه دهد، بنابراین مهم است که داده‌هایی که از آن دریافت می‌کنید را دوباره بررسی کنید.

OpenAI توصیه می‌کند که کاربران با استفاده از دکمه‌های تایید و رد، بازخوردی نسبت به اطلاعاتی که ChatGPT به آن‌ها می‌دهد، ارائه دهند تا به بهبود مدل کمک کنند. این چت‌بات هوش مصنوعی به اینترنت متصل نیست و در نتیجه به آخرین اطلاعات موجود دسترسی ندارد، که این امر نیز می‌تواند به پاسخ‌های نادرست بیانجامد.

آیا ChatGPT می‌تواند درخواست‌های من را رد کند؟

سیستم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌توانند و اغلب درخواست‌های نامناسب را رد می‌کنند. علاوه بر داشتن دانش محدود، این دستیار هوش مصنوعی می‌تواند ارسال‌های نامناسب را شناسایی کرده و از تولید محتوای ناامن یا نامناسب جلوگیری کند.
این ارسال‌ها شامل سوالاتی هستند که حقوق فردی را نقض می‌کنند، توهین‌آمیز یا تبعیض‌آمیز هستند، و یا به فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط می‌شوند. مدل ChatGPT همچنین می‌تواند پیش‌فرض‌های نادرست را به چالش بکشد، به سوالات تکمیلی پاسخ دهد و حتی زمانی که به اشتباهات آن اشاره می‌کنید، آن‌ها را بپذیرد.
اجرای این محافظت‌های ایمنی بسیار مهم است زیرا این مدل‌ها قادر به تولید محتوایی پیشرفته و واقع‌گرایانه هستند که ممکن است توسط افراد سودجو برای پخش اطلاعات نادرست، تأثیرگذاری بر انتخابات، و… مورد استفاده قرار گیرد.

چرا برخی نگران ChatGPT هستند؟

بسیازی نسبت به جایگزین شدن یا تضعیف هوش انسانی توسط ربات‌های گفتگوی AI ابراز نگرانی می‌کنند. برای مثال، چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند در عرض چند ثانیه و به طور کارآمد (هرچند لزوماً دقیق نباشد) درباره هر موضوعی مقاله‌ای بنویسد که احتمالاً نیاز به نویسنده انسانی را از بین می‌برد.

همچنین چت‌جی‌پی‌تی قادر است در چند ثانیه یک مقاله یا انشای کامل بنویسد که این امر برای تقلب کردن برای دانش‌آموزان و دانشجویان و اجتناب از یادگیری نوشتن به شیوه صحیح را آسان‌تر می‌کند. این وضعیت حتی برخی از سازمان های آموزشی را واداشت تا زمانی که ChatGPT به تازگی راه‌اندازی شده بود، دسترسی به آن را مسدود کنند.

اکنون، نه تنها بسیاری از آن مدارس تصمیم گرفته‌اند تا مسدودسازی این فناوری را لغو کنند، بلکه برخی از موسسات آموزش عالی نیز با ارائه دروس مرتبط با AI به علاقه‌مندی در زمینه هوش مصنوعی پاسخ داده‌اند.
نگرانی دیگر در مورد چت‌بات های AI، امکان گسترش اطلاعات نادرست است. از آنجا که این روبات ها به اینترنت متصل نیستند، ممکن است در اشتراک‌گذاری اطلاعات دچار اشتباه شود.

آیا گفتگوهای من با ChatGPT برای آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

یکی از ریسک‌های عمده هنگام استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی تولیدی این است که آن‌ها با آموزش دیدن از ورودی‌های کاربران باهوش‌تر می‌شوند. بنابراین، وقتی با نحوه استفاده از ChatGPT آشنا می‌شوید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا گفتگوهای شما برای آموزش مدل استفاده می‌شود یا خیر و اگر این‌طور است، چه کسانی می‌توانند چت‌های شما را ببینند.
گفتگوهای شما می‌توانند توسط OpenAI مشاهده شده و به عنوان داده‌های آموزشی برای پالایش سیستم‌هایشان مورد استفاده قرار بگیرند (مگر اینکه عضویت پرمیومی مانند Plus، Enterprise یا Teams داشته باشید). بنابراین، اگر اطلاعات شخصی یا خصوصی‌ای دارید که نمی‌خواهید برای داده‌های آموزشی آینده استفاده شوند، توصیه می شود که از ورود این اطلاعات به ChatGPT خودداری کنید.
همچنین دستوراتی که هنگام استفاده از ChatGPT وارد می‌کنید به طور دائمی در حساب کاربری‌تان ذخیره می‌شوند، مگر اینکه آن‌ها را حذف کنید. اگر تاریخچه چت خود را خاموش کنید، OpenAI تمام گفتگوها را برای نظارت بر سوءاستفاده تا ۳۰ روز نگه‌داری می‌کند و سپس به صورت دائمی حذف می‌کند.

آیا چت‌جی‌پی‌تی به اندازه کافی باهوش است تا در امتحانات معیار موفق شود؟

آیا چت جی پی تی به اندازه کافی باهوش است تا در امتحانات معیار موفق شود؟ jpg -

بله، چت‌جی‌پی‌تی قادر به قبولی در مجموعه‌ای از امتحانات معیار است. یک استاد در وارتون، مدرسه کسب‌وکار دانشگاه پنسیلوانیا، از چت‌جی‌پی‌تی برای شرکت در یک امتحان ام‌بی‌ای (MBA) استفاده کرد و نتایج آزمون بسیار چشمگیر بود. چت‌جی‌پی‌تی نه تنها در امتحان قبول شد، بلکه نمره‌ نسبتا بالایی نیز کسب کرد.

همچنین خود شرکت اُپن‌ای‌آی نیز توانایی چت‌بات برای قبولی در امتحانات استاندارد را مورد آزمایش قرار داده است. اگرچه چت‌جی‌پی‌تی توانست در بسیاری از این امتحانات استاندارد قبول شود، اما نمرات آن معمولاً در درصد پایین‌تری قرار داشت. با این حال، با استفاده از GPT-4، چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند نمرات بسیار بالاتری کسب کند.

برای مثال، در یک شبیه‌سازی امتحان وکالت، چت‌جی‌پی‌تی در سری ۳.۵ نمره ای در دهک پایین آزمون گرفت، در حالی که GPT-4 در دهک بالای نمرات قرار گرفت.

چه ابزارهایی دیگری مشابه ChatGPT وجود دارد؟

هرچند که چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) در حال حاضر پرسروصداترین ربات گفتگو است، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که همانقدر خوب هستند و حتی ممکن است برای نیازهای شما مناسب تر باشند. در سایت نقطه فهرستی از از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای کاربردهای مختلف جمع آوری شده است.
اگر می‌خواهید دنیای ربات‌های گفتگو و نویسندگان هوش مصنوعی را امتحان کنید، گزینه‌های بسیاری برای در نظر گرفتن وجود دارد، از جمله کوپایلوت (Copilot)، کلودی (Claude)، یوچت (YouChat)، جسپر (Jasper)، و…

کوپایلوت (Bing Chat سابق) چه ارتباطی با ChatGPT دارد؟

در فوریه ۲۰۲۳، مایکروسافت نسخه‌ی جدیدی از Bing را رونمایی کرد که ویژگی برجسته‌ی آن، ادغام آن با ChatGPT بود. زمانی که این خبر اعلام شد، مایکروسافت اعلام کرد که Bing Chat، که اکنون کوپایلوت نامیده می‌شود، از نسل بعدی مدل بزرگ زبانی OpenAI استفاده می کند که آن را “قدرتمندتر از ChatGPT” می‌کند.
پنج هفته پس از راه‌اندازی، مایکروسافت فاش کرد که از زمان راه‌اندازی، کوپایلوت بر روی GPT-4، پیشرفته‌ترین مدل Open AI، در حال اجرا بوده است، حتی پیش از آنکه این مدل رسماً راه‌اندازی شود.در تاریخ ۲۲ می ۲۰۲۳، مایکروسافت اعلام کرد که با استفاده از یک پلاگین، Bing را به ChatGPT اضافه می‌کند. این ادغام قرار بود دو مشکل عمده ChatGPT — دسترسی به داده های به روز، و توانایی ارائه منابع و استنادات را حل کند.

Gemini چیست و چه ارتباطی با ChatGPT دارد؟

جمینی، سرویس چت هوش مصنوعی گوگل است و رقیبی برای چت‌جی‌پی‌تی به حساب می‌آید. در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۲۳، گوگل سرویس چت هوش مصنوعی آزمایشی خود را که آن زمان با نام گوگل بارد شناخته می‌شد، معرفی کرد. بیش از یک ماه پس از این اعلام، گوگل دسترسی به بارد را از طریق لیست انتظار در دسترس قرار داد.
جمینی از نسخه بهینه‌سازی شده‌ای از جمینی پرو استفاده می‌کند و برای پاسخگویی، به کل اطلاعات موجود در وب متکی است که یکی از بزرگترین مزایای این چت بات در مقایسه با چت‌جی‌پی‌تی است که دسترسی به اینترنت ندارد.

نقطه
Logo