Claude AI، هوشمندترین موتور محاوره‌ای AI

چت‌بات‌ها نرم‌افزارهای تعاملی هستند که با استفاده از هوش مصنوعی (AI) طراحی شده‌اند تا گفتگوهای انسانی را شبیه‌سازی کنند. این برنامه‌ها با بهره‌گیری از پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشینی، قادر به درک و پاسخ‌گویی به پرسش‌های کاربران به شکل محاوره ای هستند. این چت‌بات‌ها معمولاً در وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌های پیام‌رسانی و فرایندهای خدمات مشتریان تعبیه می‌شوند و قادر به انجام دادن طیف گسترده‌ای از وظایف، از پاسخ‌گویی به سؤالات متداول گرفته تا کمک به رزرو خدمات یا توصیه محصولات هستند. توانایی آن‌ها در ارائه پاسخ‌های فوری و دائمی نه تنها تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد، بلکه عملیات را نیز ساده‌تر کرده، بار کاری بر روی نیروی انسانی را کاهش داده و هزینه‌های عملیاتی را می‌کاهد. با پیشرفت‌های فناوری، چت‌بات‌ها روزبه‌روز پیچیده‌تر شده و قادر به انجام تعاملات پیچیده‌تر و ارائه تجربیات کاربری شخصی‌تر می‌شوند. در ادامه به معرفی Claude AI، هوشمندترین موتور محاوره‌ای AI می‌پردازیم.

Claude چیست

همانند چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Gemini، کلود یک چت‌بات مبتنی بر کلود ۳ است که آخرین مدل زبان بزرگ شرکت Anthropic می‌باشد. این چت‌بات قابلیت دریافت ورودی‌های کاربر و تولید خروجی شبیه به انسان را دارد. علاوه بر مکالمه، کاربران می‌توانند تصاویر و اسناد را بر روی کلود آپلود کنند و از آن بخواهند که مطالب را خلاصه کند یا به سوالات درباره نکات خاص پاسخ دهد.

طبق ادعای Anthropic، آنچه که Claude AI را از سایر رقبا متمایز می‌کند، امنیت بالاتر کلود نسبت به سایر رقبا است و به دلیل “قانون‌مند” بودن این هوش مصنوعی، احتمال اینکه خروجی‌های مضر و توهین‌آمیز تولید کند کمتر می‌باشد. دلیل این مهم، رویکرد آموزشی منحصر به فردی است که توسط Anthropic پی‌ریزی شده و هدف آن توسعه سیستم‌های AI است که به مجموعه‌ای از اصول اخلاقی پایبند باشند.

Claude AI، هوشمندترین موتور محاوره ای AI -

اولین مدل Claude AI در ماه مارس ۲۰۲۳ منتشر شد که بعداً توسط نسخه‌های به‌روز شده با قابلیت‌های بیشتر، تکنیک‌های آموزشی پیشرفته‌تر و تمرکز بالاتری بر ایمنی دنبال شد. در مارس ۲۰۲۴، Anthropic کلود ۳ را راه‌اندازی کرد، که پیشرفته‌ترین و به روزترین سویت مدل‌های آن عبارتند از هایکو، سونت و اپوس که هرکدام دارای قابلیت‌های منحصر به فرد خود هستند، اما اپوس قوی‌ترین آن‌ها می‌باشد.

Claude AI ۳ امکانات پردازش تصویر، نرخ پایین‌تر خطاهای شناختی و یک پنجره زمینه‌ بسیار بزرگ‌تر را ارائه می‌دهد. چت‌بات کلود که در حال حاضر توسط کلود ۳ پشتیبانی می‌شود، در معیارهای استاندارد، عملکرد برتری نسبت به ChatGPT نشان داده است. علاوه بر چت‌بات، کلود از طریق API نیز در دسترس است که توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های خود را بر پایه آن بسازند.

خصوصیات و توانایی‌های Claude AI


در اینجا بخش‌های کلیدی که Claude AI در آن‌ها برجسته است، به اختصار آمده است:

  • مکالمه: Claude AI توانایی بالایی در برقراری گفتگوهای طبیعی دارد، متوجه موضوع کلی صحبت کاربران می‌شود و پاسخ‌های متفکرانه ارائه می‌دهد.
  • ایجاد محتوا: Claude AI می‌تواند محتوای با کیفیت بالا را مطابق با نیازهای تعیین شده توسط کاربر تولید کند.
  • ترجمه زبان: در عصر حاضر، ارتباط جهانی حیاتی است. Claude AI توانایی‌های چندزبانه دارد که امکان ترجمه زنده زبان‌های مختلف به یکدیگر و ایجاد محتوای چندزبانه را امکان پذیر می‌سازد.
  • پردازش تصویری: Claude AI می‌تواند تصاویر را تجزیه و تحلیل کند.
  • تولید کد: تولید کد به یک ویژگی جذاب و یک مزیت رقابتی کلیدی مدل های AI تبدیل شده است. Claude AI می‌تواند قطعات کد را تولید کند، زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را درک کند، عملکرد کد را توضیح دهد و در اشکال‌زدایی کمک کند.

مقایسه Claude AI با ChatGPT

در این قسمت می‌خواهیم تفاوت‌های میان ChatGPT و کلود را مقایسه کنیم:

مدل‌های زبان بزرگ (LLM)

Claude AI ۳ آخرین مجموعه مدل‌هایی است که در مارس ۲۰۲۴ منتشر شده است.
GPT-4 مدل فعلی است که از مارس ۲۰۲۳ مورد استفاده قرار گرفته است.

عملکرد

در زمان نگارش این مطلب، کلود از نظر دقت و ارائه جواب های واقعی، برتری دارد و می‌تواند زمینه‌ گفتگو را در طول مکالمات در مدت زمان طولانی‌تری حفظ کند. با انجام آزمایشات مختلف، نشان داده شده است که کلود اپوس در تمام معیارهای ارزیابی سیستم‌های هوش مصنوعی، به‌ویژه در زمینه دانش و درک زبان، از GPT-4 عملکرد بهتری دارد.

Claude AI vs ChatGPT -

پنجره زمینه

پنجره زمینه حداکثر تعداد توکن‌هایی است که یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند در یک ورودی یا خروجی واحد پردازش کند. پنجره‌های زمینه‌ای بزرگ‌تر به معنی توانایی LLM در کنار هم قرار دادن متون طولانی‌تر و حفظ زمینه در حین پردازش آن متن است.
GPT-4 دارای ۸,۱۹۲ توکن است، در حالی که نسخه جدیدتر (GPT-4-32k) دارای ۳۲,۷۶۸ توکن است.
هر سه نسخه Claude AI ۳ دارای پنجره زمینه‌ای ۲۰۰,۰۰۰ توکنی هستند که به طور قابل توجهی از GPT-4 بزرگ‌تر است.

امنیت

در حالی که امنیت جنبه حیاتی ChatGPT است و تلاش‌هایی برای کاهش اطلاعات غلط صورت گرفته، این چت‌بات گاهی اوقات خروجی‌های نادرست تولید می‌کند. ChatGPT مکالمات با کاربر را برای آموزش بیشتر و بهبود مدل نگهداری می‌کند.
کلود با توجه به امنیت توسعه یافته است. شرکت انتروپیک بر استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی در هر دو مرحله آموزش و نحوه پردازش ورودی‌ها و تولید خروجی‌ها توسط چت‌بات تاکید دارد. مدل به شکل سخت‌گیرانه‌ای از هوش مصنوعی قانون‌مند پیروی می‌کند. کلود داده‌های کاربر را نگهداری نمی‌کند.

دسترسی

هر دو مدل کلود ۳ و GPT-4 به طور مستقیم از طریق چت‌بات‌ها و همچنین از طریق API در دسترس هستند. علاوه بر این، آن‌ها در پلتفرم‌های دیگر نیز قابل دسترسی هستند:
GPT-4: مایکروسافت سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی OpenAI انجام داده تا آخرین مدل‌های LLM خود را در پلتفرم‌های مایکروسافت یکپارچه کند. تا به امروز، GPT-4 از طریق Copilot مایکروسافت به صورت رایگان در دسترس است.
کلود ۳: انتروپیک با شرکت‌هایی مانند نوشن، آمازون و داک‌داک‌گو شراکت کرده است تا کلود ۳ را در محصولات خود یکپارچه کند.

آنچه کلود را متفاوت می‌سازد

بیشتر چت‌بات‌ها الگوهای پاسخ‌دهی نسبتاً ساده‌ای دنبال می‌کنند و در مکالمات با متون پیچیده با مشکل مواجه می‌شوند. اما Claude AI با استفاده از یک معماری هوش مصنوعی نوآورانه به نام هوش مصنوعی قانون‌مند، فراتر از این محدودیت‌ها حرکت می‌کند.
برخی از توانایی‌های کلیدی که توسط طراحی کلود فعال می‌شوند عبارتند از:

  • ارائه پاسخ‌های دقیق و مرتبط بر اساس تاریخچه مکالمه
  • اعتراف به ناآگاهی به جای حدس زدن در مورد موضوعات ناآشنا
  • رد کردن درخواست‌های غیراخلاقی، خطرناک یا غیرقانونی
  • نمایش سازگاری، دانش بالا و آگاهی از زمینه گفتگو

کلود از هر مکالمه واقعی یاد می‌گیرد تا به سرعت توانایی‌های دیالوگ خود را تقویت کند. روش آموزشی آن به گونه‌ای طراحی شده است که ارزش‌های آن را با ارزش‌های انسانی هم‌راستا سازد. طبق خط‌ مشی حفظ حریم خصوصی شرکت Anthropic، هنگام استفاده از کلود، اطلاعات شخصی شما از کامپیوتر جمع‌آوری می‌شود. این اطلاعات شامل تاریخ‌ها، تاریخچه مرور، جستجو و لینک‌هایی که روی آن‌ها کلیک می‌کنید، می‌شود. کلود از برخی ورودی‌ها و خروجی‌ها برای داده‌های آموزشی استفاده می‌کند.

فناوری پایه‌ای کلود

Claude AI بر روی مدل‌های هوش مصنوعی اختصاصی نظیر ساختارهای فراگیر و شبکه‌های عصبی خودمحدودکننده اجرا می‌شود. این مدل‌ها با هم تجهیزاتی را در اختیار کلود قرار می‌دهند که شامل موارد زیر است:
– پردازش زبان طبیعی محکم: کلود سوالات و زمینه‌ها را در سطح روانی انسان درک می‌کند.
– یادگیری خودنظارتی: کلود بر روی مجموعه داده‌های وسیع و بازخوردها بدون نیاز به برچسب‌زنی انسانی آموزش می‌بیند.
– استدلال عقلانی عمومی: کلود استنتاج‌های منطقی انجام می‌دهد که شبیه به شناخت انسانی است.
– صداقت: کلود از ادعاهای نادرست پرهیز کرده و به راحتی محدودیت‌های دانش خود را پذیرا است.
– پیوستگی بلندمدت: کلود در طول پیشرفت مکالمات، سازگار، منطقی و دقیق باقی می‌ماند و از بحث منحرف نمی‌شود.
این معماری قانون‌مند به این معناست که پاسخ‌های کلود از اهداف آموزشی که در مدل‌های آن تعبیه شده‌اند نشأت می‌گیرد، نه قوانین خارجی!

چگونه از هوش مصنوعی کلود استفاده کنیم؟

تعامل با Claude AI قرار است ساده و بدیهی باشد. با کلود همان طور که با دوست خود یا هر انسان دیگری صحبت می‌کنید به سوال و جواب بپردازید، خیلی طبیعی صحبت کنید! از فرمان‌های تک‌کلمه‌ای خودداری کنید و برای پیش بردن بحث، سوالات پیچیده بپرسید. به کلود زمان دهید تا در پاسخ به پرسش‌های باز، جواب‌های مدبرانه‌ای بدهد. هنگامی که پاسخ‌ها نامربوط یا ناکافی به نظر می‌رسند، بازخورد دهید. در صورتی که پاسخی نگران‌کننده یا غیراخلاقی به نظر رسید، کلود را مطلع سازید. اگر قصد تغییر موضوع را دارید، زمینه را تنظیم مجدد و مکالمات جدیدی را آغاز کنید.
سعی کنید به جای اینکه در جریان سوال و جواب خشک و رسمی باقی بمانید، از پیچش‌های جالب در مکالمه لذت ببرید. کلود را به عنوان یک مشاور ببینید، نه یک سیستم خشک و مبتنی بر قوانین. هدف، دیالوگی روان و دوستانه است که در آن هر دو طرف به طور معناداری مشارکت می‌کنند. کلود از هر تعاملی یاد می‌گیرد تا با گذشت زمان توانایی‌های محاوره‌ای خود را بهبود بخشد.

سوالات متداول

هوش مصنوعی Claude چیست؟

Claude یک چت‌بات هوش مصنوعی است که توسط شرکت Anthropic برای انجام مکالمات طبیعی و ایمن از طریق مدل‌سازی زبان و طراحی قانون‌مند ایجاد شده است . امتیاز: ۸.۰ از ۱۰

تفاوت کلود با سایر دستیاران هوش مصنوعی در چیست؟

کلود بر دیالوگ‌های دقیق و پیچیده تمرکز دارد تا فقط پرسش و پاسخ. همچنین، روش آموزشی این چت‌بات بر پرهیز از رفتارهای غیراخلاقی یا خطرناک اولویت زیادی قائل است.

در مورد چه موضوعاتی می‌توانم با کلود صحبت کنم؟

هر موضوعی قابل بحث است، از گپ‌های دوستانه گرفته تا بررسی مسائل پیچیده. کلود بر پایه یادگیری عمل می‌کند، نه اجرای قوانین ثابت. فقط از درخواست‌های غیراخلاقی خودداری کنید.

چگونه با کلود تعامل کنم؟

عموم مردم می‌توانند با ثبت نام در لیست انتظار در وب‌سایت آنتروپیک دسترسی به رابط چت را کسب کنند. به طور طبیعی گفتگو کرده و نسبت به پاسخ‌ها بازخورد ارائه دهید.

آیا کلود در حال حاضر به طور کامل برای عموم در دسترس است؟

دسترسی به کلود در حال حاضر به دلیل قرار گرفتن در مراحل اولیه آزمایش محدود است. آنتروپیک برنامه‌ریزی کرده است تا با گذشت زمان دسترسی مسئولانه و گسترده‌ای را فراهم آورد تا حداکثر فواید را تضمین و ریسک‌ها را به حداقل برساند.

چه فناوری‌ای کلود را توانمند می‌سازد؟

کلود از معماری قانون‌مند هوش مصنوعی آنتروپیک استفاده می‌کند، که شامل نوآوری‌هایی چون ساختارهای فراگیر و شبکه‌های عصبی خودمحدودکننده است.

چه کسانی تأمین مالی و کنترل توسعه کلود را بر عهده دارند؟

کلود توسط آنتروپیک، یک استارت‌آپ ایمنی هوش مصنوعی، خلق شده است. آن‌ها ۷۰۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذارانی مانند داستین ماسکوویتز جمع‌آوری کرده‌اند. تحقیقات به صورت شفاف انجام می‌شود.

کلود ۳ چیست؟

کلود ۳ خانواده‌ای از سه مدل بزرگ زبانی است که توسط آنتروپیک توسعه یافته‌اند. کلود، کلود فوری و کلود حرفه‌ای. این مدل‌ها طوری طراحی شده‌اند که تعادل بین هزینه، سرعت و توانایی برای وظایف مختلف پردازش زبان طبیعی را حفظ کنند.

تفاوت‌های کلیدی بین مدل‌های کلود ۳ چیست؟

تفاوت‌های اصلی در اندازه، سرعت و سطح هوش و توانایی آن‌ها نهفته است:
۱. کلود مدل پایه است که تعادل خوبی بین عملکرد و هزینه ارائه می‌دهد.
۲. کلود فوری مدلی سبک‌تر است که برای سرعت استنتاج سریع‌تر بهینه‌سازی شده و برای برنامه‌هایی که به تأخیر کم نیاز دارند ایده‌آل است.
۳. کلود حرفه‌ای بزرگ‌ترین و قابل‌ترین مدل است که دقت بالاتری دارد اما همچنین هزینه‌های محاسباتی بالاتری را در بر می‌گیرد.

نظر شما چیست؟

شما چی فکر می‌کنید؟

نقطه
Logo