اپل ویژن چیست؟

هدست AR/VR اپل پس از شش سال انتظار بالاخره وارد بازار شده است. هشت ماه پس از اینکه اپل، Vision Pro را در WWDC معرفی کرد، ارسال هدست به مشتریان آغاز شد. اپل ویژن اولین کامپیوتر فضایی شرکت اپل است که محتوای دیجیتالی را بی‌درنگ با دنیای فیزیکی ترکیب می‌کند و تجربه‌ای انقلابی در زمینه کامپیوترهای فضایی به کاربران ارائه می‌دهد. دستگاه برای استفاده در طول روز طراحی شده است و با یک باتری خارجی، تا دو ساعت عملیات مستمر را پشتیبانی می‌کند. حریم خصوصی و امنیت از اهمیت بالایی برخوردارند و با ویژگی‌هایی مانند Optic ID برای احراز هویت امن از طریق تشخیص عنبیه چشم تجهیز شده است.

اپل ویژن با سیستم‌عامل فضایی اپل یعنی visionOS کار می‌کند که امکان تعاملات شهودی از طریق کنترل‌های چشمی، دستی و صوتی را فراهم می‌کند. این دستگاه نحوه تعامل کاربران با برنامه‌ها، سرگرمی‌ها و ارتباطات را دگرگون می‌سازد و یک بوم بی‌نهایت برای بهره‌وری و تجربیات سرگرم‌کننده ارائه می‌دهد.

اپل ویژن

کاربران می‌توانند از یک تجربه ویدئویی فراگیر لذت ببرند، با برنامه‌ها در واقعیت ترکیبی تعامل داشته باشند و هدست را با ردیابی چشم و دست، دستورات صوتی و یک دکمه کنترل کنند. اپل ویژن طراحی شده تا تجربیات واقعیت مختلط را به سطح بعدی ببرد. اپل تا آنجا پیش رفته که ادعا کرده Vision Pro پیشرفته‌ترین دستگاه الکترونیکی شخصی تا به امروز است. پیش‌فروش دستگاه از ۱۹ ژانویه آغاز شد و با وجود قیمت بالای آن که از ۳,۴۹۹ دلار شروع می‌شود، اپل در ده روز اول ۲۰۰,۰۰۰ واحد فروخته است.

ظاهر و حس استفاده از Vision Pro چگونه است؟

طراحی Vision Pro از بسیاری از هدست‌های موجود AR/VR متفاوت است. به عنوان مثال، این دستگاه دارای یک بسته باتری خارجی است که به اندازه یک آیفون است و از طریق کابل به هدست متصل می‌شود.
بنابراین وقتی از Vision Pro استفاده می‌کنید، باید مراقب باتری (که می‌توانید در جیب خود قرار دهید) و کابل آویزان باشید.
با تکیه بر یک سیستم باتری باسیم، اپل توانست وزن هدست را کاهش دهد. اپل ادعا می‌کند این تنظیم یکی از بزرگترین مشکلات هدست‌های AR/VR یعنی ناراحتی پس از استفاده‌ی طولانی مدت را حل می‌کند.
ویژن پرو شبیه به عینک اسکی است. جلوی خمیده آن شامل یک صفحه نمایش خارجی برای EyeSight است، ویژگی‌ای که اجازه می‌دهد چشمان شما هنگام نزدیک شدن دیگران دیده شود. دستگاه دارای دو نمایشگر OLED است که در مجموع شامل ۲۳ میلیون پیکسل می‌شود، همراه با تراشه M2 اپل، ۱۲ دوربین، پنج سنسور، شش میکروفون و سیری. هدست همچنین دارای تراشه جدید R1 اپل است که همزمان با تراشه M2 کار می‌کند تا تأخیر را کاهش دهد.

ظاهر و حس استفاده از Vision Pro چگونه است؟

هدست دارای دو درایور به صورت جداگانه تقویت شده در داخل هر بالشتک صوتی است تا صدای شخصی‌سازی شده مکانی (Personalized Spatial Audio) را فراهم کند، که صدا را بر اساس سر و هندسه کاربر شخصی‌سازی می‌کند.
برای جابه‌جایی بین AR و VR، هدست دارای یک تاج شبیه به آنچه روی ساعت اپل وجود دارد، می‌باشد. همچنین یک دکمه وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهد تا اندازه هدست را تنظیم کنند و یک دکمه بالای هدست برای گرفتن عکس‌ها تعبیه شده است.
کاربران می‌توانند با استفاده از ردیابی چشم و دست، ویژگی‌ای که به تدریج توسط سایر هدست‌های موجود در بازار پذیرفته شده است، به همراه فرمان‌های صوتی، هدست را کنترل کنند. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند برای انتخاب کنند یا اسکرول از حرکات انگشتان استفاده کنند. Vision Pro با سیستم‌عامل جدید اپل، VisionOS، کار می‌کند که شباهت زیادی به رابط کاربری iPadOS دارد و اکوسیستم برنامه‌ها و خدمات اپل را به هدست می‌آورد. VisionOS به طور خاص برای محاسبات فضایی خلق شده است.

با هدست Vision Pro چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

این هدست قادر است برنامه‌های محبوب اپل از جمله Books، Camera، Contacts، FaceTime، Mail، Maps، Messages، Music، Notes، Photos، Safari و … را در واقعیت ترکیبی – ترکیبی از AR و VR – اجرا کند. هدست با ۶۰۰ برنامه جدید، از جمله Zoom، Microsoft 365، Slack، Todoist و غیره راه‌اندازی شده است.
بر اساس اطلاعات اپل، کاربران اپل ویژن حس می‌کنند که برنامه‌ها در فضای طبیعی و محیط اطراف آن‌ها قرار دارند. در نتیجه، جابجایی برنامه‌ها مشابه به جابجایی اشیاء واقعی در اطراف آن‌هاست.
ویدئوی فراگیر یکی از بزرگترین نقاط قوت دستگاه و ویژگی مورد علاقه کاربران است که به آن‌ها اجازه می‌دهد حس کنند که به صورت فیزیکی در فضایی که ویدئو در آن در حال پخش است، حضور داشته باشند. به عنوان مثال، با استفاده از هدست، شما می‌توانید یک فیلم را استریم کرده و تماشا کنید، انگار که روی یک پرده‌ی بزرگ در محیطی دیگر مثل ساحل، در حال پخش است، همراه با صدای فضایی فراگیر.
ویژن پرو همچنین با سرویس‌های استریم شخص ثالث موجود سازگار است تا تداوم بین برنامه‌های مورد علاقه‌ی شما و هدست را فراهم کند. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند به Disney+، ESPN، Amazon Prime Video، Paramount+، Peacock، IMAX و MUBI دسترسی داشته باشند. شما همچنین می‌توانید از ویدیو فضایی برای تماشای ویدیوهای شخصی خود که با آیفونتان ضبط کرده‌اید استفاده کنید.

کاربرد Vision Pro


تفاوت بین عکس‌ها و ویدیوهای معمولی با عکس‌ها و ویدیوهای فضایی ویژن پرو، تقریباً مانند تفاوت بین عکس‌ها و فیلم‌های سیاه و سفید با رنگی است.
اگر به کاربرد هدست برای مقاصد کاری علاقه‌مند هستید، خوش شانسید. این هدست می‌تواند به عنوان یک مانیتور خارجی ۴K با انعکاس آنچه روی دستگاه مک متصل شده‌ به آن وجود دارد، در رابط AR عمل کند. (این ویژگی فقط از یک نمایش مک پشتیبانی می‌کند، اما اپل ممکن است روزی پشتیبانی را به چندین نمایشگر گسترش دهد.)
علاوه بر این، FaceTime برای Vision Pro امکان ویدئو کنفرانس را فراهم می‌کند، که می‌توانید از آن برای کار کردن همزمان با همکارانتان روی پروژه‌ها استفاده کنید. افراد در تماس، در “اندازه واقعی” به نظر می‌رسند و صدای هر فرد از موقعیت فرد می‌آید، که امکان برقراری گفتگوهای طبیعی‌تر را فراهم می‌کند. افراد حاضر در تماس، “شخصیت دیجیتالی” کسی که Vision Pro را به چشم دارد را مشاهده می‌کنند، که بر اساس گفته‌های اپل با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، حرکات چهره و دست‌های فرد را به صورت زنده منعکس می‌کند.
هدست اپل می‌تواند با اسکن کردن چهره شما و ساختن یک مدل واقع‌گرایانه که عمق دارد و با حرکات شما همراه می‌شود، در حین تماس‌های FaceTime شخصیتی برای شما ایجاد کند. برنامه‌های کنفرانس طرف‌ثالث، مانند زوم و مایکروسافت تیمز نیز تجربیات خوبی را در تماس‌های ویدئویی با استفاده از این دستگاه ارائه می‌دهند.

هزینه Vision Pro چقدر است؟

ویژن پرو با قیمت ۳۴۹۹ دلار برای مدل پایه با حافظه ۲۵۶ گیگابایت عرضه می‌شود و خود را در دسته‌ای ممتاز نسبت به محصولات شرکت‌هایی همچون متا، اچ‌تی‌سی و دیگر تولیدکنندگانی که محصولاتشان در بازه زیر ۱۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، قرار داده است.
اپل همچنین دو گزینه ذخیره‌سازی اضافی عرضه می‌کند: پیکربندی ۵۱۲ گیگابایتی که به قیمت ۳۶۹۹ دلار فروخته می‌شود و ۱ ترابایتی که به قیمت ۳۸۹۹ دلار به فروش می‌رسد. جعبه محصول شامل خود هدست، پک باتری، بند حلقه‌ای دوتایی، محافظ، کوسن آب‌بندی نور، دستمال پولیش، آداپتور برق USB-C و کابل شارژ USB-C می‌باشد.
علاوه بر تغییرات مربوط به حافظه، افرادی که عینک می‌زنند نیز باید هزینه اینسرت‌های اپتیکال زایس را که قیمت آن‌ها بین ۹۹ تا ۱۴۹ دلار متغیر است، در نظر بگیرند.
قابلیت‌ها و امکانات دیگری هم وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید، مانند اپل کر+ به قیمت ۴۹۹ دلار برای دو سال یا ۲۵ دلار در ماه، یا لوازم جانبی مانند کیف سفر به قیمت ۱۹۹ دلار.

Apple Vision Pro را نباید همزمان با عینک بر چشمانتان بگذارید. این هدست برای استفاده همزمان با عینک طراحی نشده و پوشیدن هر دو به طور همزمان می‌تواند منجر به تجربه‌ای ناراحت‌کننده شود و حتی ممکن است به هدست آسیب برساند.
با این حال، اپل می‌داند که افرادی که عینک می‌زنند برای استفاده از هدست نیاز به دید دارند، بنابراین شرکت لنزهای اپتیکال Zeiss را به فروش می‌رساند. قیمت آنها از ۹۹ تا ۱۴۹ دلار است، بنابراین اگر شما یک فرد عینکی هستید که می‌خواهید اپل ویژن را خریداری کنید، حتماً باید این هزینه اضافی را در نظر بگیرید.
یکی از ویژگی‌های برجسته Apple Vision Pro، قابلیت پیشرفته ردیابی دست آن است که به کاربران امکان می‌دهد از کنترلرها صرف نظر کرده و تجربه‌ای فراگیرتر از واقعیت افزوده/واقعیت مجازی (AR/VR) داشته باشند. با این حال، برخلاف Meta Quest 3، هیچ کنترلر اختیاری وجود ندارد که بتوانید از آن استفاده کنید و به جای آن، کاملاً به ردیابی دست دستگاه متکی هستید.

Apple Vision Pro را می‌توان از طریق وب‌سایت اپل یا فروشگاه‌های اپل خریداری نمود. پیش‌فروش این دستگاه از تاریخ ۱۹ ژانویه آغاز شده و واحدهای آن از تاریخ ۲ فوریه به دست خریداران رسیده‌اند. افراد می‌توانند پیش از خرید، Vision Pro را با رزرو یک تجربه دموی اختصاصی به همراه یک متخصص در فروشگاه اپل امتحان کنند. لینک رزرو را می‌توان در وب‌سایت اپل پیدا کرد. افراد همچنین می‌توانند Vision Pro را خریداری و امتحان نموده و پس از دو هفته آن را برگردانند.

نظر شما چیست؟

شما چی فکر می‌کنید؟

نقطه
Logo