نحوه رسم نمودار و دیاگرام در ChatGPT

شما می‌توانید از ChatGPT برای نوشتن مقالات، تولید عکس و ویدئو، تجزیه و تحلیل داده‌ها و انجام ده‌ها کار دیگر استفاده کنید، اما آیا می‌دانستید که می‌توانید در ChatGPT، نمودار، چارت‌ و دیاگرام‌ نیز بسازید؟ بله، با استفاده از افزونه‌ها، می‌توانید داده‌ها را با ChatGPT به شیوه‌ها و فرم‌های مختلف تجسم کنید. لازم به ذکر است، کاربران رایگان ChatGPT نیز می‌توانند دیاگرام‌های پیچیده‌ای بسازند تا مفاهیم پیچیده را به تصویر درآورده و بهتر درک کنند. با این اوصاف، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه می‌توان با استفاده از ChatGPT، نمودار و دیاگرام‌ رسم کنیم.

1

رسم نمودار، چارت‌ و دیاگرام‌ در ChatGPT با استفاده از مفسر کد

مفسر کد (Code Interpreter) سرانجام به ChatGPT اضافه شده است و اکنون شما می‌توانید از آن برای انجام انواع وظایف شامل رسم نمودار، چارت‌، دیاگرام‌ و بسیاری موارد دیگر استفاده کنید. شما حتی می‌توانید فایل‌ها را به ChatGPT آپلود کنید و از آن بخواهید که داده‌ها را مطالعه کرده و انواع چارت‌ها را ایجاد کند. این یکی از قدرتمندترین ابزارهای موجود در ChatGPT است و شما باید یاد بگیرید که چگونه از آن به طور کامل بهره ببرید. با این حال، به خاطر داشته باشید که این ویژگی تنها برای کاربران ChatGPT Plus (با هزینه ۲۰ دلار در ماه) موجود است. با این مقدمه، بیایید شروع کنیم.

۱. ابتدا، مفسر کد را در ChatGPT فعال سازید.

فعال سازی مفسر کد در ChatGPT

۲. پس از فعال‌سازی، می‌توانید با پرسیدن در مورد توانایی‌های تجسم داده‌ها از ChatGPT شروع کنید. همانطور که می‌بینید، این امکان را دارد که نمودارهای خطی، میله‌ای، دایره‌ای، نمودارهای پراکندگی، هیستوگرام‌ها، نقشه‌های حرارتی و … را ایجاد کند.

چه نوع نمودارها و چارت‌هایی می‌توانی تولید کنی؟ نمونه‌هایی را به من نشان بده.

نمونه جواب ChatGPT

۳. حال، تنها کافی است داده‌های خود را آپلود کنید و از ChatGPT بخواهید داده‌ها را برایتان به تصویر بکشد. به عنوان مثال، من داده‌های جمعیت جهانی را آپلود و یک نمودار خطی ایجاد کرده‌ام. شما نیز می‌توانید فرمت‌های فایل CSV، XLS، XLSX و دیگر فرمت‌ها را آپلود کنید.

جواب پرامپت ChatGPT

می‌توانید از مفسر کد بخواهید که نمودار را با برچسب‌ها و رنگ‌های بهتر، زیباتر کند.

با برچسب ها و رنگ های بهتر، نمودار را زیباتر کن

بهینه سازی پاسخ ChatGPT

۵. شما همچنین می‌توانید از مفسر کد بخواهید که اطلاعات کلیدی را از داده‌ها پیدا کرده و آن‌ها را به صورت نمودار درآورد.

استخراج داده های کلیدی توسط ChatGPT

۶. شما همچنین می‌توانید نمودار پراکندگی برای مقایسه دو متغیر ایجاد کنید. در واقع، شما می‌توانید هر نوع چارت، نمودار و دیاگرامی را با استفاده از ابزار مفسر کد ChatGPT تولید کنید.

تنوع نمودارها در ChatGPT
2

رسم نمودار، چارت‌ و دیاگرام‌ با استفاده از افزونه‌های ChatGPT

کاربرانی که اشتراک ChatGPT Plus دارند می‌توانند افزونه‌های ChatGPT را فعال کرده و افزونه‌های فوق‌العاده‌ای را برای تجسم داده‌ها نصب کنند. شما می‌توانید از افزونه‌های Show Me Diagrams یا daigr.am برای تولید نمودارها، چارت‌ها، دیاگرام‌ها و فلوچارت‌ها استفاده کنید. ببینیم که چگونه می‌توان با استفاده از افزونه‌ها، نمودارها و دیاگرام‌ها را در ChatGPT ایجاد کرد.

۱. ChatGPT را باز کرده و به مدل GPT-4 بروید.

۲. گزینه “Plugins” را انتخاب کنید.

۳.Plugins store را باز کنید.

رسم نمودار، چارت‌ و دیاگرام‌ با استفاده از افزونه‌های ChatGPT

۴. افزونه Show Me Diagrams یا daigr را از فروشگاه افزونه‌ها نصب کنید.

Plugin Store در chatgpt

۵. من نصب افزونه Wolfram ChatGPT را نیز توصیه می‌کنم تا دسترسی به داده‌های زمان واقعی از اینترنت درباره هر موضوعی را داشته باشید.

Wolfram در chatgpt

هر دو پلاگین را فعال کرده و از ChatGPT خواستم تا نمودار خطی از دمای کره زمین در سطح جهانی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ را ایجاد کند. بلافاصله اطلاعات را از Wolfram استخراج کرد و با استفاده از دو افزونه، نمودار را تهیه کرد. شما نیز می‌توانید از ChatGPT بخواهید تا نمودارهای دیگری مانند نمودار دایره‌ای، میله‌ای یا خطی بسازد.

رسم نمودار، چارت‌ و دیاگرام‌ با استفاده از افزونه‌های ChatGPT 2
3

رسم نمودار، چارت‌ و دیاگرام‌ با استفاده از ChatGPT و Draw.io به صورت رایگان

شما می‌توانید در ChatGPT به صورت رایگان نمودار و دیاگرام‌ رسم کنید. با استفاده از Mermaid syntax، می‌توانید کد را تولید کرده و آن را در هر برنامه دیاگرام‌سازی برای خروجی بصری قرار دهید. در اینجا نحوه‌ی کار آمده است:

۱. نسخه رایگان ChatGPT را باز کنید و از آن بخواهید تا دیاگرامی در مورد موضوع انتخابی شما ایجاد کند. سپس، بخواهید که کد را به زبان Mermaid تبدیل کند. حالا، کد را کپی کنید

نمودار فناوری‌های مختلف هوش مصنوعی را ایجاد کن. کد را به زبان Mermaid تبدیل کن.

رسم نمودار، چارت‌ و دیاگرام‌ با استفاده از ChatGPT و Draw.io به صورت رایگان 1

۲. سپس، برنامه دیاگرام‌سازی دلخواه خود را باز کنید. من از drawio.com (visit) استفاده می‌کنم زیرا رایگان و آسان است.

رسم نمودار، چارت‌ و دیاگرام‌ با استفاده از ChatGPT و Draw.io به صورت رایگان 2

۳. یک دیاگرام خالی ایجاد کنید. پس از آن، در منوی بالایی، روی Arrange -> Insert -> Advanced -> Mermaid کلیک کنید.

رسم نمودار، چارت‌ و دیاگرام‌ با استفاده از ChatGPT و Draw.io به صورت رایگان 3

۴. در اینجا، کد موجود را پاک کنید و کد Mermaid را که از ChatGPT کپی کرده‌اید، جایگذاری کنید. حالا روی “Insert” کلیک کنید.

رسم نمودار، چارت‌ و دیاگرام‌ با استفاده از ChatGPT و Draw.io به صورت رایگان 4

۵. اکنون نمودار شما آماده است و می‌توانید آن را به فرمت‌های تصویری، از جمله PDF، تبدیل کنید. شما می‌توانید با استفاده از Mermaid syntax در ChatGPT ، نمودارهای پیچیده‌تری نیز ایجاد کنید.

رسم نمودار، چارت‌ و دیاگرام‌ با استفاده از ChatGPT و Draw.io به صورت رایگان5

سوالات متداول

آیا ChatGPT قادر به ایجاد نمودارها، گراف‌ها و دیاگرام‌ها است؟

بله، ChatGPT توانایی تولید انواع نمودارها، گراف‌ها و دیاگرام‌ها را دارد. این برنامه می‌تواند گراف‌های خطی، نمودارهای میله‌ای، نمودارهای دایره‌ای، نمودارهای پراکندگی، نمودارهای جریان و بیشتر را ایجاد کند. برای انجام این کار، می‌توانید از نحوه نشان دادن تصاویر در markdown استفاده کنید.

آیا ChatGPT می‌تواند گراف یا نمودار را برای من ایجاد کند؟

متأسفانه ChatGPT به تنهایی توانایی تولید نمودار، چارت‌ و دیاگرام‌ را ندارد. فقط می تواند تصاویری را که شما ارائه می دهید نمایش دهد. برای ایجاد یک نمودار یا چارت واقعی، باید از یک ابزار یا سرویس جداگانه استفاده کنید و سپس تصویر را در پاسخ ChatGPT خود قرار دهید.

چه نوع نمودارهایی را می توانم در ChatGPT ایجاد کنم؟

پاسخ: ChatGPT از طیف گسترده ای از انواع نمودار و نمودار پشتیبانی می کند، از جمله:
نمودارهای خطی
نمودار میله
نمودارهای دایره ای
نمودارهای پراکنده
هیستوگرام ها
نمودارهای جعبه‌ای
نقشه های حرارتی
نقشه های درختی
نمودارهای جریان
نمودارهای سازمانی
نقشه های ذهنی
و غیره…!

آیا محدودیتی برای نمودارهایی که می توانم در ChatGPT ایجاد کنم وجود دارد؟

محدودیت اصلی این است که ChatGPT نمی تواند خودش نمودارها را تولید کند. شما باید آنها را با استفاده از یک ابزار جداگانه ایجاد کنید و سپس تصویر را در پاسخ ChatGPT خود قرار دهید. علاوه بر این، اندازه و کیفیت تصویر ممکن است توسط سرویس میزبانی فایلی که استفاده می‌کنید محدود شود. اما در غیر این صورت، هیچ محدودیت عمده ای برای انواع نمودارها و گراف‌هایی که می توانید در ChatGPT نمایش دهید وجود ندارد.

نظر شما چیست؟

شما چی فکر می‌کنید؟

نقطه
Logo