چهار قابلیتی که Claude AI دارد و ChatGPT ندارد

ChatGPT اغلب به عنوان بهترین چت‌بات هوش مصنوعی (AI) در دسترس شناخته می‌شود. GPT-3.5، مدل زبان بزرگ (LLM) استفاده شده در نسخه رایگان ChatGPT، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین نوع خود بود، که تنها توسط GPT-4 پشت سر گذاشته شد، که با اشتراک ماهیانه ۲۰ دلاری در ChatGPT Plus و از طریق Microsoft Copilot در دسترس است.
موفقیت ChatGPT پس از راه‌اندازی بلافاصله شرکت‌های دیگر را به راه‌اندازی چت‌بات‌های AI خود برای عموم ترغیب کرد، رقبایی مانند Microsoft Copilot (که پیشتر به نام چت بینگ شناخته می‌شد)، Google Gemini و Claude از Anthropic از جمله آن‌ها هستند.

Anthropic که شرکتی با تمرکز بر امنیت و تحقیقات AI است، به تازگی آخرین نسخه از چت‌بات AI خود، Claude 3، را راه‌اندازی کرده است. از آن زمان، روشن شده که این ابزار AI تولیدی، از برخی جهات مزایایی نسبت به نسخه رایگان ChatGPT از OpenAI دارد.

چهار کاری که Claude AI می‌تواند انجام دهد و ChatGPT نمی‌تواند

ChatGPT و Claude هر یک در زمینه‌های مختلفی نقاط قوت و برتری‌هایی دارند. اما با وجود اینکه Claude در همه چیز نسبت به رقیب اصلی خود برتر نیست، اما دارای برخی ویژگی‌های کلیدی است که آن را نسبت به ChatGPT برتری می‌بخشد. در نهایت، بهترین انتخاب برای شما بستگی به تعیین این دارد که قصد انجام چه کاری را با هوش مصنوعی دارید.

1

خواندن، تحلیل کردن، و خلاصه‌سازی فایل‌های آپلود شده

افزودن فایل‌ها در چت، مزیت قطعی Claude نسبت به ChatGPT است.
Claude به شما امکان می‌دهد با کلیک کردن روی دکمه پیوست یا کشیدن و رها کردن آن‌ها مستقیماً روی ناحیه ورودی متن، فایل‌ها را آپلود کنید. کاربران می‌توانند در هر بار تا پنج فایل، هرکدام تا ۱۰ مگابایت، اضافه کنند.
زمانی که کاربری فایلی را آپلود و بدون دستورات دیگری ارسال می‌کند، Claude به طور خودکار آن را خلاصه می‌کند. خلاصه‌سازی تنها مزیت نیست. پس از افزودن متن یا فایل، چت‌بات هوش مصنوعی درباره آن یاد می‌گیرد و زمینه اطلاعات آپلود شده شما را طی گفتگو حفظ می‌کند. بنابراین، شما می‌توانید از چت‌بات سوالات تکمیلی خاصی در مورد سند یا متن مورد نظر بپرسید، مانند توضیح دادن چیزی که متوجه نشده‌اید یا در خلاصه ذکر نشده است. به عنوان مثال، فرض کنید که یک فایل PDF از مطالعه پزشکی را به گفتگو با Claude اضافه کرده‌اید، در این صورت هوش مصنوعی محتوای مطالعه را فرا می‌گیرد تا شما بتوانید سوالات خاصی مانند «هدف این مطالعه چه بود؟» یا «چه درصدی از شرکت‌کنندگان نتایج X را داشتند؟» را بپرسید.

فایل‌های بارگذاری شده می‌توانند شامل اسناد ورد، PDFها، فایل‌های .txt، .csv و دیگران باشند. Claude با فایل‌های اکسل سروکار ندارد، هرچند که شما می‌توانید آن فایل‌ها را به PDF تبدیل کنید و سپس برای خلاصه‌سازی به هوش مصنوعی بارگذاری کنید.

2

پردازش کلمات بیشتر نسبت به ChatGPT

نسخه پیشین، Claude ۲، در جولای با ۱۰۰,۰۰۰ (۱۰۰K) توکن راه‌اندازی شد که امکان ورودی و خروجی طولانی‌تری نسبت به نسخه رایگان ChatGPT را فراهم می‌کند. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا حدود ۷۵,۰۰۰ کلمه در هر گفتگو مبادله کنند. جدیدترین نسخه‌ای که در حال حاضر موجود است، Claude ۳، قادر است حدود ۲۰۰,۰۰۰ کلمه را با ۱۹۵K زمینه متن، کنترل کند که این امر توانایی آن را در فهم بهتر موضوع بحث در گفتگوها افزایش می‌دهد.

زمینه ۱۹۵K Claude از زمینه ۴K ChatGPT در GPT-3.5 بیشتر است. زمینه به LLM‌ها این امکان را می‌دهد که با استفاده از اطلاعات به دست آمده از مجموعه داده‌های عظیم مورد استفاده برای آموزش مدل‌ها، روابط زمینه‌ای بین کلمات و عبارات، زبان طبیعی دقیق و روانی تولید کنند. به زبان ساده‌تر، این زمینه شامل اطلاعات پس‌زمینه می‌شود، مانند گفتگوهای قبلی، تبادل نظر رفت‌وبرگشتی از قبل در یک گفتگو و ترجیحات کاربر که به ربات هوش مصنوعی درک بهتری از اوضاع می‌دهد. این اطلاعات ممکن است شامل حفظ زمینه در یک گفتگوی طولانی یا اعمال آن به تنظیمات کاربر باشد. معمولاً، هرچه زمینه بزرگ‌تر باشد، اطلاعات دقیق‌تری در یک گفتگو وجود دارد.

چهار قابلیتی که Claude AI دارد و ChatGPT ندارد

زمینه به ربات چت هوش مصنوعی کمک می‌کند تا درک کند که یک کاربر چه منظوری دارد، به عنوان مثال، ممکن است به “bat” به عنوان یک وسیله ورزشی یا یک حیوان بالدار اشاره کند.

زمینه Claude به آن امکان می‌دهد تا اسناد طولانی، از جمله مطالعات علمی و پزشکی، کتاب‌ها و گزارش‌ها را تجزیه و خلاصه و متون طولانی تا چندین هزار کلمه را ایجاد کند.

3

ارائه اطلاعات پس از سال ۲۰۲۲

Claude 3 با داده‌ها تا آگوست ۲۰۲۳ آموزش دیده است. در مقابل، ChatGPT با داده‌هایی که تا ژانویه ۲۰۲۲ به دست آمده، آموزش دیده است.در حالی که هیچ یک از ربات‌های گفتگوی هوش مصنوعی به اینترنت دسترسی ندارند، Claude اطلاعاتی دارد که ChatGPT از آن بی‌خبر است؛ مانند محصولاتی که اپل در سال گذشته روانه بازار کرده و مشخصات سری گلکسی S23 که در فوریه ۲۰۲۳ راهی بازار شدند.

4

دسترسی به لینک ها و خلاصه سازی محتوای آن‌ها

کاربران می‌توانند اسناد را به Claude اضافه کنند و لینک‌ها را در گفتگو وارد کنند تا خلاصه محتواها را دریافت کنند. هنگامی که لینک‌ها اضافه می‌شوند، آنتروپیک هشدار می‌دهد که Claude ممکن است در هنگام ورود لینک‌ها به گفتگو دچار توهم شود، که من در حدود یک سوم اوقات شاهد آن بودم.

این واقعیت که به نظر می‌رسد Claude می‌تواند از طریق لینک‌ها به محتوا دسترسی پیدا کند، سوالی را مطرح می‌کند که آیا Claude می‌تواند دیوارهای پرداخت را دور بزند یا خیر، ویژگی‌ای که ممکن است نقض قوانین کپی‌رایت باشد. من لینک‌های دارای محدودیت پرداخت را برای آزمایش توانایی‌های Claude فراهم کردم. Claude خلاصه‌ای مشابه با پاسخ خود ارائه داد که شامل توهمات بود.

در نهایت، من به خلاصه‌سازی‌های Claude از طریق لینک‌ها اعتماد نمی‌کنم، زیرا نتایج می‌توانند بسیار نادرست باشند. با این حال، خلاصه‌سازی یک ویژگی مهم است که Anthropic می‌تواند روی آن کار کرده و بهبود بخشد، تا زمانی که محدودیت‌هایی برای احترام به محتوای دارای دیوار پرداخت (paywalled ) در نظر گرفته شود. ChatGPT و Claude هر دو چت‌بات‌های هوش مصنوعی قدرتمندی هستند، اما تفاوت‌هایی در توانایی‌های آن‌ها وجود دارد که Claude را در انجام برخی کارها، مانند تجزیه و تحلیل متون و اسناد بزرگ مانند PDF‌ها، قابل‌تر می‌سازد.

نظر شما چیست؟

شما چی فکر می‌کنید؟

نقطه
Logo