ChatGPT 5؛ تاریخ انتشار، ویژگی‌ها و قیمت

انتظار می‌رود OpenAI در بهار ۲۰۲۴ محصول جدید خود ChatGPT 5 را به همراه یک سری از ویژگی‌های جدید منتشر کند. این آپدیت به احتمال زیاد بر روی چیپ‌های Meta AI در برنامه‌ Llama 3 انجام می‌شود.
OpenAI هیجان و انتظار برای ChatGPT 5 را از طریق اضافه کردن ابزارهایی مانند مدل تبدیل متن به ویدیو Sora، قابلیت‌های جدید صوتی و استفاده از اینستاگرام برای انتشار سری تصاویر رمزآلود با عدد ۲۲ (که ما نیز نمی‌دانیم چه معنی دارد) بیشتر برانگیخته است.
با این حال، هنوز اطلاعات زیادی درباره ChatGPT 5 در دسترس نیست، بنابراین ما اینجا در سایت نقطه آنچه از مدل نسل بعدی انتظار می‌رود را بررسی می‌کنیم.

ChatGPT 5 چیست؟

ChatGPT-5 نسخه جدید ChatGPT مدل زبان بزرگ (LLM) است که از هنگامی که در نوامبر ۲۰۲۲ رونمایی شد، جهان را تحت تأثیر قرار داده و هوش مصنوعی (AI) را به اصلی‌ترین بخش زندگی روزمره تبدیل کرده است.
ChatGPT، ربات همیشه در دسترس که می‌تواند متن را هوشمندانه و سریع تولید کند، سؤالات را پاسخ دهد و حتی در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف کد تولید کند، به کمک شرکت‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و زندگی روزمره آمده و کارها را سریع و آسان نموده است.
وعده داده شده است که ChatGPT 5، تحت پشتیبانی مدل AI GPT-5، قابلیت‌های بیشتر و بهتری نسبت به GPT-4 داشته باشد.

ChatGPT 5 به عنوان یک ترانسفورمر پیش‌آموزش داده شده تولیدی (generative pre-trained transformer)، طراحی شده است تا با ارائه پاسخ‌های شخصی‌تر و دقیق‌تر، تعامل را بهبود بخشد و قول می‌دهد که می‌تواند طیف گسترده‌تری از محتوا را مدیریت کند که احتمالاً شامل ویدیو نیز می‌شود. OpenAI محصول جدید خود GPT-5 را پلی بین ارتباط انسان و ماشین توصیف کرده است.

ویژگی‌های جدید ChatGPT 5 چیست و چه کارهایی انجام خواهد داد؟

سام آلتمن مدیرعامل OpenAI، در پادکست Lex Fridman به صراحت اعتراف کرد که GPT-4، موتور پشت ChatGPT پرمخاطب آن‌ها، در مقایسه با AI جدید “کمی بد” است .
در این مصاحبه، آلتمن برنامه‌هایشان برای راه‌اندازی “مدل شگفت‌انگیز جدید” را فاش کرد. به گزارش Business Insider، چندین مشتری شرکتی فرصتی برای پیش‌نمایش ChatGPT جدید بهبود یافته در کنار یک نگاه به مدل جدید، GPT-5، داشته‌اند.
یکی از مدیرعامل هایی که مدل GPT-5 را استفاده کرده آن را بهبود یافته توصیف و اشاره کرده که OpenAI نمایش را به منظور شامل کردن داده‌ها و موارد استفاده خاص شرکت او سفارشی کرده است. او همچنین به ویژگی‌های ChatGPT 5 که هنوز فاش نشده‌اند، اشاره کرد، از جمله توانایی مدل برای استقرار عامل‌های هوش مصنوعی برای اجرای خودکار و توانایی مدیریت طیف گسترده‌تری از محتوا که احتمالاً شامل ویدیو هم می‌شود.

این موضوع اشاره به پیشرفت قابل توجهی در پردازش زبان طبیعی (NLP) دارد که هدف از آن بازتعریف نحوه ارتباط با AI در برنامه‌های مختلف، از خدمات مشتری گرفته تا ایجاد محتواست.

ChatGPT 5 و عامل‌های هوش مصنوعی خودکار

با ChatGPT 5 و عامل‌های هوش مصنوعی خودکار (Autonomous AI Agents)، نیازی به نظارت انسانی برای کارهای رایج نیست. انتظار می‌رود که GPT-5 از نسل قبلی خود، GPT-4، در مقیاس و قابلیت ورود بیش از ۱.۵ تریلیون پارامتر، پیشی بگیرد. این افزایش پیچیدگی به منظور بهبود توانایی‌های استدلال مدل و بهبود گفتگوها است. هدف این است که تعامل با AI، بیشتر شبیه صحبت کردن با یک انسان باشد تا یک ماشین.

توسعه GPT-5 به معنای معرفی عامل‌های هوش مصنوعی با قابلیت انجام خودکار کارها است. انتظار می‌رود که این عوامل، وظایف واقعی مانند برنامه‌ریزی قرار ملاقات‌ها، مدیریت ایمیل‌ها یا خریدهای آنلاین را بدون نظارت انسان انجام دهند.

ChatGPT 5 و عامل‌های هوش مصنوعی خودکار

چنین قابلیت‌هایی نشان از پیشرفت به سمت سیستم‌هایی است که می‌توانند فعالیت‌های روزمره را مدیریت کرده و ChatGPT 5 را به یک دستیار شخصی تبدیل کنند. البته این پیشرفت‌ها تنها درباره انجام وظایف روزمره نیست؛ بلکه هدفشان بهبود نقش هوش مصنوعی در فرآیندهای تصمیم‌گیری پیچیده‌تر در بخش‌هایی مانند خدمات مشتری (customer service)، مراقبت‌های بهداشتی (healthcare) و آموزش (education ) با ارائه خدمات شخصی‌تر و آگاه‌تر از زمینه (personalized and context-aware) نیز هست.

آیا ChatGPT 5 از انواع جدید محتوا پشتیبانی خواهد کرد؟

GPT-5 و در نتیجه ChatGPT 5، احتمالاً چندحالته (multimodal) خواهد بود که به آن اجازه می‌دهد تا ورودی‌های مختلف غیر از متن، از جمله تصاویر، ویدیوها و احتمالاً سایر انواع داده‌ را پردازش و به سوالات راجب آنها پاسخ دهد.

Multimodal AI یک نوع هوش مصنوعی است که از چندین حالت داده مانند متن، تصویر، صدا یا ویدیو، برای ایجاد یک مدل قوی‌تر از پدیده‌های واقعی استفاده می‌کند. این رویکرد از یادگیری تک حالت متمایز است، جایی که داده از یک حالت، مانند متن یا تصویر، به صورت مستقل تجزیه و تحلیل می‌شود. در هوش مصنوعی چند حالته، انواع مختلفی از داده‌ها یکپارچه‌سازی می‌شوند تا از قدرت هر حالت بهره گرفته شود. به عنوان مثال، یک مدل ممکن است از متن برای ارائه زمینه و از تصاویر برای ارائه نشانه‌های بصری استفاده کند، که درک کلی داده را بهبود می‌بخشد. این ادغام به مدل امکان می‌دهد که ساختار همبستگی بین حالت‌های مختلف را درک کند و از آن‌ها برای بازیابی حالت‌های گم‌شده با توجه به مدالیت‌های مشاهده شده استفاده کند. هوش مصنوعی چند حالته کاربردهای مختلفی دارد، از جمله توصیف تصاویر، پاسخ به سوالات بصری، شناسایی گفتار و کنترل رباتیک. این ویژگی به ویژه در مواقعی کاربرد دارد که حالت‌های مختلف، اطلاعات مختلفی را حمل می‌کنند، مانند توصیف یک تصویر یا استفاده از تصویر برای توصیف اطلاعاتی که از متن آشکار نیست. مثال‌هایی از مدل‌های هوش مصنوعی چند حالته شامل Google Gemini است که می‌تواند انواع مختلفی از داده‌ها، از جمله متن، تصاویر، صدا و ویدیو را پردازش و تجزیه و تحلیل کند؛ و همچنین GPT-4 که می‌تواند از ورودی‌های همزمان متن و تصویر استفاده کند.

در حالی که مدل پرمخاطب ChatGPT 4 در پاسخ به سوالات در مورد تصویر از طریق Dall-E کمی ناکارآمد بوده است، گسترش چندحالته بودن در GPT-5، امکان انجام وظایف پیچیده‌تر و پاسخ‌دهی یکپارچه‌تر در انواع مختلف رسانه را می‌دهد. هنوز مشخص نیست که آیا مهارت‌های ویدیویی Sora در ChatGPT 5 گنجانده خواهد شد یا خیر.

ChatGPT 5 و قابلیت‌های صوتی

تولیدکنندگان صدای هوش مصنوعی، برنامه‌های نرم‌افزاری پیشرفته‌ای هستند که از شبکه‌های عصبی و یادگیری عمیق برای تبدیل متن به صدای بسیار واقعی و شبیه به انسان استفاده می‌کنند. الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشین به ژنراتورهای صدای هوش مصنوعی امکان تقلید بسیار شبیه به الگوهای گفتار انسانی از جمله تن، ریتم و تلفظ را می‌دهد. تولیدکننده‌های صدای هوش مصنوعی اکنون امکان سفارشی‌سازی صداها بر اساس لهجه، سن، جنسیت و ویژگی‌های دیگر را نیز فراهم می‌کنند که امکان اجراهای شخصی و هدفمند را فراهم می‌کند.

ChatGPT 5 و قابلیت‌های صوتی

کاربران می‌توانند از این فناوری برای ایجاد نسخه‌های مصنوعی از صدای خود استفاده کنند که به بهبود ایجاد محتوا و افزایش جذب مخاطبان کمک می‌کند. تولیدکننده‌های صدای هوش مصنوعی در حال گسترش قابلیت‌های خود برای پشتیبانی از چند زبان هستند که توزیع و دسترسی به محتوای جهانی را تسهیل می‌کند. به طور کلی پیشرفت‌های انجام شده در تولید صدای مبتنی بر هوش مصنوعی به طور قابل توجهی روش‌های ایجاد، استفاده و تعامل با محتوای دیجیتال را تغییر داده‌اند و آن را در صنایع مختلف جذاب‌تر، قابل دسترس‌تر و شخصی‌تر کرده‌اند.

OpenAI در ۲۹ مارس ۲۰۲۴، پیشرفت خود در تولید صدای هوش مصنوعی را اعلام کرد؛ توانایی استفاده از یک قطعه ۱۵ ثانیه‌ای از یک صدا برای ایجاد یک مدل صوتی که شبیه به صدای اصلی باشد!

داده‌های آموزشی ChatGPT افزایش خواهند یافت

پیش‌بینی می‌شود که GPT-5 برخی از محدودیت‌های مشاهده شده در مدل‌های قبلی مانند قابلیت اعتماد به پاسخ‌ها (reliability of responses) و توانایی مدل در مدیریت مجموعه داده‌های متنوع و پویا (handle diverse and dynamic data sets) را برطرف کند.
OpenAI قصد دارد GPT-5 را با طیف گسترده‌تری از داده‌های آموزشی، شامل مجموعه‌ داده‌‌های اختصاصی که ممکن است حوزه‌های دانشی و شرایط پیچیده‌تری را پوشش دهد، غنی‌سازی کند.
این رویکرد می‌تواند دقت و کاربرد هوش مصنوعی را در محیط‌های حرفه‌ای که داشتن علم و دانش تخصصی حیاتی است، افزایش دهد.
از آن‌جایی که GPT-5 قابل اعتمادتر بوده و قابلیت‌های بیشتری پیدا می‌کند، انتظار می‌رود که به پیشروی آهسته و پایدار در تبدیل کردن هوش مصنوعی عمومی (AGI) به واقعیت کمک کند.
با این حال، artificial general intelligence حتی بدون ChatGPT 5 هم باید ما را به سیستم‌های هوش مصنوعی که بتوانند وظایف را در یک طیف گسترده از فعالیت‌های انسانی درک کرده و بدون برنامه‌ریزی خاص برای هر وظیفه انجام دهند، نزدیک‌تر کند.

قیمت ChatGPT 5 چقدر خواهد بود؟

قیمت تخمینی: ۲۰ دلار در ماه 

اگر OpenAI به همان روش قبلی خود ادامه دهد، انتظار داریم ChatGPT 5 در دو نسخه عرضه شود: یک مدل رایگان و یک مدل اشتراکی ۲۰ دلاری در ماه که قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌دهد.
در نهایت، حتی اگر هدف اصلی این شرکت، “هوش مصنوعی برای منفعت بشریت” (AI to benefit humanity) بوده باشد، باید به نوعی از فناوری خود درآمدزایی کند!

تفاوت بین ChatGPT 4 و ChatGPT 5 چیست؟

بسیاری از افراد سعی خواهند کرد قبل از پرداخت ۲۰ دلار در ماه برای اشتراک، تعیین کنند که در رقابت بین ChatGPT 5 و ChatGPT 4 کدام یک پیروز خواهد شد. به طور قطع، تنها یک برنده وجود خواهد داشت!
GPT-5 قصد دارد با بهبود و گسترش قابلیت‌های GPT-4 و نسخه Turbo آن، این دو را پشت سر بگذارد.
GPT-4 Turbo ، دامنه زمانی دانش مدل را تا آوریل ۲۰۲۳ گسترش داد و افزایش چشمگیری در طول پرس‌وجو ایجاد کرد. انتظار می‌رود GPT-5 این مرزها را نیز فراتر ببرد.
پیشرفت‌های احتمالی GPT-5 شامل یکپارچگی عمیق‌تر با ابزارهایی مانند Dall-E 3 و قابلیت‌های جستجوی بهبودیافته است که تجربه کاربری یکپارچه‌تر و شهودی‌تری را فراهم می‌کند.
همچنین انتظار می‌رود GPT-5 عملکرد بهتری در درک و اجرای وظایف پیچیده داشته باشد و در محیط‌های آزمایشی آکادمیک و حرفه‌ای از دستاوردهای قابل توجه GPT-4 نیز فراتر برود.
تکامل مدل‌های GPT انفجاری در دنیای تکنولوژی بوده است و انتظار داریم نسل بعدی نیز همین روند را ادامه دهد. این پیشرفت تنها در مورد نگهداری اطلاعات بیشتر یا مدیریت پرس‌وجوهای طولانی‌تر نیست، بلکه در مورد تکمیل قابلیت‌های استدلال هوش مصنوعی نیز هست که آن را در کاربردهای جهان واقعی، قابل اعتمادتر و پر کاربردتر می‌کند.
گمان می‌رود انتشار ChatGPT 5 باعث شود OpenAI ویژگی‌های فعلی پرمیوم ChatGPT 4 را به طور رایگان در اختیار عموم قرار دهد. در همین حال، مدل‌های Pro ChatGPT 5 ممکن است کاربران را فراتر از نسخه رایگان ChatGPT 5 ببرند.

ChatGPT 5 مشکلات ChatGPT 4 را برطرف خواهد کرد

جالب است که به موج ناراحتی و نارضایتی که گاهی اوقات در جامعه کاربران Reddit در مورد مشکلات عملکرد GPT-4 سرازیر می‌شود اشاره کنیم. بسیاری از کاربران نارضایتی قابل توجهی ابراز کرده‌ و متذکر شده‌اند که هوش مصنوعی به طور قابل توجهی کندتر شده و حتی برای درک دستورات ساده نیز به کمک نیاز دارد. شکایات همچنین شامل خروجی‌ کدهای خراب، راه‌اندازی مجدد ناگهانی در طول تعاملات و تغییر غیرقابل توجیه بین زبان‌ها است که همگی به کاهش بهره‌وری به جای بهبود منجر می‌شود.
کاربران Reddit از OpenAI می‌خواهند که بیشتر بر ثبات و قابلیت اعتماد مدل تمرکز کند تا به معرفی ویژگی‌های جدید برای تحت تأثیر قرار دادن سازندگان محتوا.
در میان این بحث‌ها، نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که نسخه‌های آینده مدل‌های هوش مصنوعی ممکن است منحصر به مشتریان با پرداخت بیشتر شود و نسخه‌های پایه یا رایگان کم‌اثرتر و پر از محتوای ضعیف‌تر باشند.

ChatGPT 4 چه نظری درباره ChatGPT 5 دارد؟!

از ChatGPT4 خواستیم تا نظرش در مورد ChatGPT 5 را به ما بگوید.

g5 jpg -

من به عنوان GPT-4 قادر به ارائه نظرات شخصی و یا پیش‌بینی‌هایی در مورد نسخه‌های آینده‌ی خودم، مانند GPT-5، نیستم. هر نسل از مدل‌های GPT توسط OpenAI با هدف بهبود قابلیت‌ها و کارایی نسبت به نسخه‌های قبلی توسعه داده می‌شود. این شامل بهبود در درک متن، تولید پاسخ‌های دقیق‌تر و کاربردی‌تر، و همچنین افزایش امنیت و اخلاق در استفاده از فناوری هوش مصنوعی است. اگر GPT-5 توسعه یافته باشد، انتظار می‌رود که این ویژگی‌های بهبود یافته را داشته باشد.

نقطه
Logo