نتایج لاتاری ۲۰۲۵ ؛ آشنایی با مراحل ثبت نام و درخواست ویزای لاتاری آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا هر ساله، برنامه ویزای مهاجرت تنوع یا Diversity Immigrant Visa [که به قرعه‌کشی گرین کارت یا لاتاری نیز شناخته می‌شود] را که به موجب قانون ایجاد شده است، اداره می‌کند. طبق قانون مهاجرت و تابعیت ایالات متحده، برای یک طبقه از مهاجران از کشورهایی که نرخ مهاجرت پایینی به ایالات متحده دارند، شانسی برای مهاجرت به آمریکا در نظر گرفته شده است.

برای شرکت در این برنامه، افراد باید شرایط خاصی را داشته باشند، از جمله اینکه از یک کشور واجد شرایط باشند، دارای تحصیلات دبیرستانی یا معادل آن باشند، یا از طریق تجربه کاری واجد شرایط شوند.

ثبت‌نام برای لاتاری آمریکا معمولاً از اوایل اکتبر (اواسط مهر ماه) آغاز شده و در اوایل نوامبر (اواسط آبان) هر سال بسته می‌شود. به عنوان مثال، ثبت‌نام برای قرعه‌کشی DV ۲۰۲۵ از ۴ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۷ نوامبر ۲۰۲۳ انجام شد. نتایج قرعه‌کشی لاتاری آمریکا معمولاً در سال بعد اعلام می‌شوند.

ثبت‌نام در برنامه لاتاری آمریکا رایگان است، اما افراد انتخاب شده که برای مصاحبه پذیرفته شده‌اند باید قبل از ارائه درخواست رسمی ویزا، هزینه درخواست ویزا را پرداخت کنند، جایی که مأمور کنسولی تعیین خواهد کرد که آیا آنها واجد شرایط دریافت ویزا هستند یا خیر. متقاضیانی که در لاتاری آمریکا انتخاب می‌شوند باید یک سری شرایط ساده اما سختگیرانه را را داشته باشد تا برای دریافت ویزای لاتاری واجد شرایط شوند.

وزارت امور خارجه، قرعه‌کشی را از طریق یک برنامه کامپیوتری، برای تولید اعداد تصادفی انجام می‌دهد. سپس این ویزاها را در میان شش منطقه جغرافیایی توزیع می‌کند و هیچ کشوری نمی‌تواند بیش از هفت درصد از ویزاهای موجود را در هر سال دریافت کند.

تقریباً ۵۵۰۰۰ نفر هر ساله در قرعه‌کشی لاتاری انتخاب می‌شوند. این برنامه به بیش از ۵۰۰۰۰ نفر از کشورهایی با نرخ مهاجرت پایین به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا اقامت دائم، که معمولاً به عنوان “گرین کارت” شناخته می‌شود را کسب کنند.

احتمال برنده شدن در قرعه کشی لاتاری آمریکا چقدر است؟

با توجه به آمارهایی که در دست است، احتمال برنده شدن در قرعه کشی لاتاری بسته به کشور مبدأ فرد متقاضی به طور قابل توجهی متفاوت است؛ نرخ برنده شدن از حدود ۰.۲۸٪ (بدترین شانس برای منطقه آسیا در ۲۰۰۷-۲۰۲۱) تا حدود ۱۰.۰۳٪ (بهترین شانس برای منطقه اقیانوسیه در سال های ۲۰۰۷-۲۰۲۱) متغیر است.
تعداد کلی ویزاهای موجود حدود ۵۵۰۰۰ ویزا در سال است، اما محدودیت ۷ درصدی برای هر کشور وجود دارد، به این معنی که بیش از ۳۸۵۰ ویزا نمی تواند به هر کشور در یک سال داده شود.
مناطقی که متقاضیان کمتری متناسب با جمعیت خود دارند، نرخ انتخاب بالاتری دارند، در حالی که مناطق پرجمعیت‌تر مانند آسیا نرخ‌ کمتری دارند.
درخواست یک زن و شوهر می تواند شانس‌شان را دو برابر کند، زیرا هر دو همسر می توانند ثبت نام کنند و فقط باید یکی انتخاب شود.
هر سال برای لاتاری آمریکا بین ۱۳ تا ۲۰ میلیون نفر واجد شرایط ثبت نام می‌کنند که فقط حدود ۵۰۰۰۰ شانس برنده شدن را دارند. بنابراین میزان موفقیت بسیار پایین است، از زیر ۱٪ تا حدود ۱۰٪ بسته به کشور متقاضی و اینکه آیا آنها به عنوان یک فرد یا زوج درخواست می کنند یا خیر. لاتاری به دلیل تعداد زیاد متقاضیان در مقایسه با تعداد محدود ویزاهای موجود در هر سال، بسیار رقابتی است.

چه تأیید صلاحیت‌ یا Qualification هایی برای لاتاری لازم است؟

برنامه ویزای تنوع مهاجرتی (DV) از متقاضی لاتاری می‌خواهد که حداقل تحصیلات دبیرستانی یا معادل آن و یا دو سال تجربه کاری مرتبط طبق مقررات ایالات متحده را دارا باشد. اگر شما هیچ‌کدام از موارد فوق را نداشته باشید، واجد شرایط دریافت ویزای لاتاری نخواهید بود.

تنها فرد متقاضی اصلی، باید این شرایط را برآورده کند. همسر و فرزندان او نیازی به داشتن این شرایط ندارند.
1

تحصیلات دبیرستانی

تحصیلات دبیرستانی به معنای اتمام موفقیت‌آمیز دوره‌ای رسمی از تحصیلات ابتدایی و متوسطه است که قابل مقایسه با دیپلم در ایران و دوره‌ای ۱۲ ساله در ایالات متحده باشد. تنها دوره‌های رسمی تحصیلی این شرط را برآورده می‌کنند؛ گواهینامه‌های معادل قابل قبول نیستند.

2

تجربه کاری

اگر قصد دارید با تجربه کاری واجد شرایط شوید، باید دو سال تجربه کاری در پنج سال گذشته داشته باشید، در شغلی که بر اساس تعاریف وزارت کار ایالات متحده، نیازمند حداقل دو سال آموزش یا تجربه است که لیست آن در Job Zone قرار گرفته و در رتبه‌بندی آمادگی شغلی خاص (SVP) با امتیاز ۷.۰ یا بالاتر طبقه‌بندی شده است. وزارت کار ایالات متحده، اطلاعاتی در مورد وظایف شغلی، دانش و مهارت‌ها، آموزش و پرورش و سایر ویژگی‌های شغلی را در وب‌سایت خود به نشانی https://www.onetonline.org ارائه می‌دهد. پایگاه داده آنلاین ONet تجربیات کاری را در پنج “منطقه شغلی” دسته‌بندی می‌کند. هرچند شغل‌های متعددی لیست شده‌اند، تنها دو سال تجربه در برخی مشاغل مشخص شده، فرد را واجد شرایط دریافت ویزای تنوع نژادی می‌کند.

Designer 17 1 jpeg -

اگر شرایط تحصیلی یا تجربه کاری لازم که توضیح داده شد را ندارید باید از پیگیری درخواست لاتاری خودداری کنید، زیرا ممکن است واجد شرایط دریافت ویزای لاتاری نباشید و هزینه‌های پرداختی شما برای درخواست ویزا بازپرداخت نخواهد شد.

اگر شماره پاسپورت نامعتبری را در ثبت نام خود ارائه داده‌اید یا معافیتی را انتخاب کرده‌اید که واجد شرایط آن نیستید، از دنبال کردن درخواست‌تان خودداری کنید. این گونه اشتباهات ممکن است شما را برای دریافت ویزای لاتاری رد صلاحیت کند و هر هزینه‌ای هم که برای درخواست ویزا پرداخت کنید، بازپرداخت نخواهد شد.

چگونه بفهمم که در لاتاری برنده شده‌ام؟

برای دانستن اینکه آیا در لاتاری برنده شده اید، باید از شماره تائیدیه ( Confirmation Number) خود برای دسترسی به وضعیت متقاضی در سایت رسمی، dvprogram.state.gov ، از ۴ می ۲۰۲۴ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۵ استفاده کنید. این وب‌سایت تنها راهی است که وزارت امور خارجه آمریکا برای اطلاع از انتخاب شما، ارائه دستورالعمل‌های بیشتر در مورد درخواست ویزا و برنامه‌ریزی برای ملاقات در اختیار افراد قرار می‌دهد. وزارت امور خارجه آمریکا مستقیماً با شما برای اطلاع از انتخاب تان تماس نخواهد گرفت !

اگر شماره تأییدیه خود را گم کردم باید چه کنم؟

شما باید شماره تأییدیه خود را برای دسترسی به بررسی وضعیت تقاضای خود داشته باشید. در حال حاضر در بخش بررسی وضعیت متقاضی در سایت E-DV ، ابزاری وجود دارد که به شما امکان می‌دهد شماره تأییدیه خود را با وارد کردن اطلاعات شخصی خاص برای تأیید هویت خود از طریق ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید، بازیابی کنید. سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا و مرکز کنسول‌گری کنتاکی قادر به بررسی وضعیت انتخاب شما یا ارائه مستقیم شماره تأییدیه شما (به غیر از طریق ابزار بازیابی بررسی وضعیت متقاضی) نیستند. وزارت امور خارجه آمریکا قادر به ارائه لیستی از افرادی که برای ادامه فرآیند ویزا انتخاب شده‌اند، نیست.

برندگان خوش شانس چگونه انتخاب می‌شوند؟

تمام درخواست‌های دریافت شده از هر منطقه به صورت انفرادی شماره گذاری می‌شوند. پس از پایان دوره ثبت‌نام، یک کامپیوتر به صورت تصادفی شماره‌هایی را از میان تمام شماره ها برای هر منطقه جغرافیایی انتخاب خواهد کرد. در هر منطقه، اولین ورودی انتخاب شده به عنوان اولین مورد ثبت شده خواهد بود و دومین ورودی انتخاب شده به عنوان دومین مورد ثبت شده و به همین ترتیب.

تمام درخواست‌های دریافت شده در هر منطقه طی دوره ثبت نام، شانس برابری برای انتخاب شدن خواهند داشت.

از طریق بررسی وضعیت متقاضی در سایت dvprogram.state.gov که از تاریخ ۴ می ۲۰۲۴ در دسترس خواهد بود، می‌توانید از برنده شدن خود اطلاع حاصل کنید. مرکز کنسول‌گری ایالت کنتاکی وزارت امور خارجه (KCC) برای افرادی که انتخاب می شوند و به دستورالعمل های ارائه شده آنلاین پاسخ می دهند، پرونده‌ای را اختصاص می‌دهد، تا زمانی که به آنها برای مصاحبه ویزا در یک سفارت یا کنسولگری ایالات متحده نوبت داده شود. در صورتی که برنده لاتاری در ایالات متحده زندگی می‌کند، باید برای تنظیم وضعیت خود اقدام نموده و به USCIS در ایالات متحده درخواست دهد.

ثبت نام در لاتاری آمریکا چقدر هزینه دارد؟

برای ارسال یک درخواست الکترونیکی هیچ هزینه ای دریافت نمی‌شود. با این حال، اگر انتخاب شوید و برای ویزای لاتاری درخواست دهید، باید تمام هزینه های مورد نیاز برای درخواست ویزا و مصاحبه را در زمان درخواست، مستقیماً به صندوق کنسولی سفارت یا کنسولگری ایالات متحده پرداخت کنید.

اعلام نتایج لاتاری 2025

اگر شما برنده شده‌اید و در حال حاضر هم در ایالات متحده زندگی می کنید، باید برای تنظیم وضعیت به USCIS درخواست دهید و تمام هزینه های مورد نیاز را مستقیماً به USCIS پرداخت خواهید کرد.

اگر انتخاب شوید، جزئیات هزینه های مورد نیاز را همراه با دستورالعمل های ارائه شده از طریق سایت E-DV در dvprogram.state.gov دریافت خواهید نمود.

کشورهای این منطقه که بومیان آنها برای برنامه DV امسال واجد شرایط نیستند:
برزیل، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، السالوادور، هائیتی، هندوراس، جامائیکا، مکزیک و ونزوئلا.

کدام یک از اعضای خانواده را باید در هنگام ثبت نام لاتاری در خود لیست وارد کنم؟

1

همسر

اگر به طور قانونی ازدواج کرده اید، باید همسر خود را صرف نظر از اینکه با شما زندگی می کند یا قصد مهاجرت به ایالات متحده را دارد، لیست کنید. شما باید نام همسر خود را وارد کنید، حتی اگر در حال حاضر از او جدا هستید، مگر اینکه به طور قانونی از هم جدا شده باشید. جدایی قانونی زمانی است که زوجین همچنان متأهل هستند اما به حکم دادگاه، جدا از هم زندگی می کنند. اگر شما و همسر شما به طور قانونی از هم جدا هستید، همسر شما نمی تواند از طریق لاتاری با شما مهاجرت کند.

وارد نکردن اطلاعات همسر، یا وارد کردن اطلاعات فردی که همسر شما نیست، باعث می شود که شما دیگر واجد شرایط دریافت ویزای لاتاری نباشید. اگر در زمان ثبت‌نام مجرد هستید اما در آینده قصد ازدواج دارید، نباید همسری را در فرم ورودی خود لیست کنید، زیرا این باعث می شود که شما دیگر واجد شرایط دریافت ویزای DV نباشید.

اگر طلاق گرفته اید یا همسرتان فوت کرده است، نیازی به لیست کردن اطلاعات همسر سابق نیست.

تنها استثنا در این الزام زمانی است که همسر شما در حال حاضر شهروند ایالات متحده یا دارای اقامت دائم و قانونی ایالات متحده باشد؛ که در این صورت نباید او را در فرم ثبت نام خود لیست کنید. همسری که در حال حاضر شهروند ایالات متحده یا دارای اقامت دائم قانونی است، نیازی به دریافت ویزای DV نخواهد داشت. بنابراین، اگر در فرم ثبت‌نام خود، گزینه “متأهل و همسر من شهروند ایالات متحده یا دارای اقامت دائم قانونی ایالات متحده است” را انتخاب کنید، نمی توانید اطلاعات بیشتری در مورد همسر خود وارد کنید.

2

فرزندان

شما باید تمام اطلاعات فرزندان زنده خود را که در زمان ثبت‌نام اولیه لاتاری، مجرد و زیر ۲۱ سال هستند، صرف نظر از اینکه فرزندان بیولوژیکی شما، فرزندان همسر شما (حتی اگر از آن والد جدا شده باشید)، یا فرزندانی که به طور رسمی طبق قوانین مربوط به فرزندخواندگی پذیرفته‌اید، لیست کنید.

تمام فرزندان زیر ۲۱ سال در زمان ورودی الکترونیکی را لیست کنید، حتی اگر دیگر با شما زندگی نمی کنند یا قصد ندارید آنها را از طریق برنامه DV مهاجرت دهید. شما ملزم به لیست کردن فرزندانی که در حال حاضر شهروند ایالات متحده یا دارای اقامت دائم قانونی می‌باشند نیستید.

والدین و خواهر و برادر متقاضی، واجد شرایط دریافت ویزای لاتاری به عنوان وابستگان نیستند و نباید آنها را در ورودی خود لیست کنید. اگر یک وابسته واجد شرایط خود را در ثبت نام اصلی خود لیست نکنید، یا فردی را لیست کنید که وابسته شما نیست، ممکن است دیگر واجد شرایط دریافت ویزای DV نباشید، که در این صورت همسر و فرزندان شما نیز واجد شرایط دریافت ویزاهای مشتق نخواهند بود.

پرسش های متداول

آیا در هر دوره، فقط یکبار می‌توانم برای لاتاری ثبت‌نام کنم؟

بله، قانون تنها یک ثبت‌نام برای هر فرد در هر دوره را اجازه می‌دهد. وزارت امور خارجه از فناوری پیشرفته برای شناسایی ورودی‌های چندگانه استفاده می‌کند. افرادی که بیش از یک ثبت‌نام دارند، واجد شرایط دریافت ویزای DV نخواهند بود.

آیا من و همسرم می‌توانیم هر کدام جداگانه ثبت‌نام کنیم؟

بله، هر همسر اگر واجد شرایط باشد، می‌تواند یک درخواست مجزا ارسال کند. اگر یکی از همسران انتخاب شود، دیگری می‌تواند به عنوان وابسته معتبر درخواست کند.

آیا محدودیت سنی برای ثبت‌نام در لاتاری وجود دارد؟

هیچ محدویت سنی برای ثبت‌نام وجود ندارد، اما الزام به داشتن مدرک تحصیلی دبیرستانی یا تجربه کاری برای هر متقاضی اصلی در زمان ثبت‌نام باعث اخراج بیشتر افراد زیر ۱۸ سال می‌شود.

من در ایالات متحده هستم. آیا می‌توانم در برنامه DV شرکت کنم؟

بله، یک شرکت‌کننده می‌تواند در حالی که در ایالات متحده یا کشور دیگری است، درخواست خود را ارسال کند.

نقطه
Logo