کاربردهای هوش مصنوعی در تجارت

در این مطلب می خوانید: نمایش فهرست

برنامه های کاربردی هوش مصنوعی (AI) برای کسب و کارها به شکل گسترده ای در حال شکل گیری هستند. از زمان ظهور ابزارها و پلتفرم های AI تولیدی، دنیای تجارت و همه چیز در آن به شکلی تغییر یافته است. هوش مصنوعی به خاطر قابلیت افزایش کارایی، خلاقیت و تصمیم گیری، با استقبال گسترده ای از سوی صنایع مختلف روبرو شده است. AI زمینه را برای استفاده از ابزارهایی که قبلاً مختص شرکت های بزرگ بودند، برای کسب و کارهای کوچک فراهم می کند. این برنامه های کاربردی هوش مصنوعی در تجارت، به آسانی در دسترس همگان است و به آنها این امکان را می دهند که از قدرت AI برای رسیدن به نتایج فوری و مؤثر استفاده کنند.

در این مقاله به بررسی برنامه های کاربردی برتر هوش مصنوعی در تجارت می‌پردازیم و بر تأثیرات عملی آنها تمرکز می کند. با نقطه همراه باشید تا ببینیم هوش مصنوعی چگونه در حوزه های بازاریابی و تبلیغات، تحولات بصری و برندینگ، ایجاد محتوای ویدیویی جذاب از متن و بسیاری موارد دیگر، کسب و کارها را متحول می کند!

کاربرد هوش مصنوعی در تجارت چیست؟

۱

بازاریابی و تبلیغات (Marketing and Advertising)

در دنیای پرسرعت کسب و کار دیجیتال، استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات به امری لازم و ضروری تبدیل شده است. یکپارچگی هوش مصنوعی این حوزه‌ها را متحول کرده و نحوه ارتباط شرکت‌ها با مخاطبان و کارمندان خود را بهبود می‌بخشد. هوش مصنوعی نقش اساسی را در ایجاد محتوا و ارائه‌ آگاهی و اطلاعات عمیق در مورد رفتار و ترجیحات مصرف‌کنندگان ایفا می‌کند که این امر باعث بالا رفتن شناخت از بازار هدف و طراحی استراتژی‌های بازاریابی بهتر می‌باشد.
این هدفمندسازی پیشرفته تا حد زیادی کارآیی بخش تبلیغات را افزایش می‌دهد و منجر به افزایش درگیری (engagement) و نرخ تبدیل (conversion rates) بالاتر می‌شود. به علاوه، هوش مصنوعی در ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی پویا و شخصی‌سازی شده کمک می‌کند که یک عنصر حیاتی در محیط بازاریابی دیجیتال امروزی است. پذیرش هوش مصنوعی، به‌ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک، درهای بازاریابی نوین در دنیای تکنولوژی را به رویشان باز می‌کند.

ابزار هوش مصنوعی برای بازاریابی و تبلیغات: ChatGPT

ChatGPT به عنوان یکی از برجسته‌ترین برنامه‌های هوش مصنوعی، به طور قابل توجهی تولید محتوا در بازاریابی و تبلیغات را تقویت می‌کند. این ابزار دارای خصوصیات و ویژگی‌های زیر است:

  • درک موضوع صحبت: با فهم خوبی که ChatGPT از زمینه‌ و موضوع مکالمه دارد، می توان به پاسخ‌هایش اعتماد کرد!
  • پاسخ‌های شخصی‌سازی شده: ChatGPT جواب پرامپت‌ها (دستورات) کاربران را بر اساس ترجیحات و تعاملات گذشته خودشان تنظیم می‌کند.
  • پشتیبانی چندزبانه: با ChatGPT دیگر مکان، زمان و حتی زبان هم معنایی ندارد! شما می‌توانید پرسش های خود در مورد کسب‌وکارتان را به زبان مادر‌ی‌تان بپرسید و ChatGPT پاسخ می‌دهد. ارتباط با سایر انسان‌ها هم بسیار ساده‌تر شده، چرا که هوش مصنوعی ترجمه همزمان را به زبان‌های مختلف انجام می‌دهد. به لطف این تکنولوژی خارق‌العاده، مدیران شرکت ها به راحتی و بدون صرف هزینه بالا قادر هستند تجارت خود را جهانی سازند!
  • یکپارچگی پایگاه دانش: اطلاعات دقیق و مفصلی دارد که برای بخش‌های مبتنی بر داده بسیار حیاتی است.
  • تحلیل احساسات: ChatGPT می‌تواند احساسات افراد در هنگام گفتگو را شناسایی کند که امکان ارائه خدمات به مشتری مناسب با شرایط و احساسات او را فراهم می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با ChatGPT ، این مطلب را بخوانید.

۲

تصاویر و برندسازی (Visuals and Branding)

امروزه نقش تصاویر و برندسازی به طور قابل توجهی افزایش یافته و هوش مصنوعی نقش حیاتی را در این میان ایفا می‌کند.
AI این امکان را به کسب‌وکارها می‌دهد تا از روند‌ ترندها و دیدگاه‌های مصرف‌کنندگان بهره ببرند و عناصر برندسازی را ایجاد کنند که با سلیقه مخاطبین هدفشان همخوانی دارد. این امر بخصوص برای طراحی لوگو، وب‌سایت و سایر موارد تبلیغاتی که با ترجیحات مصرف‌کننده نیز سازگار است، بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

تصاویر و برندسازی (Visuals and Branding)

علاوه بر این، هوش مصنوعی امکان آزمایش با طیف گسترده‌ای از سبک‌های تصویری را فراهم می‌کند که مرزهای خلاقیت طراحی سنتی را گسترش می‌دهد. توانایی سریع ایجاد نمونه‌ها و بهبود مفاهیم تصویری با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، یک برگ برنده است؛ به ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها که به دنبال ایجاد یک هویت بصری (visual identity) قوی در این بازار رقابتی هستند.

ابزار هوش مصنوعی برای تصاویر و برندسازی: Midjourney

Midjourney نمونه‌ای از قدرت هوش مصنوعی در ایجاد تصاویر است و کارهای خارق‌العاده‌ای از عهده‌اش بر می‌آید که فعالیت‌های برندسازی را به طور قابل توجهی ارتقا می‌دهد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های Midjourney عبارنتد از:

  • تولید تصاویر با کیفیت بالا: تولید سبک‌های تصویری متنوع با کیفیت بالا.
  • رزولوشن تصویر بالا: امکان ایجاد تصاویر واضح با رزولوشن بالا.
  • رابط کاربری کاربرپسند: دسترسی آسان از طریق دیسکورد، که تمام سطوح مهارت را پوشش می‌دهد.
  • گزینه‌های سفارشی‌سازی: کنترل گسترده‌ای را برای تصاویر برندسازی منطبق با سلیقه هر فرد را فراهم می‌کند.

Midjourney ابزارهایی را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد تا به سرعت هویت‌ برند منحصربه‌ فرد خود را ساخته و تصویر زنده‌ای از نقش پویای هوش مصنوعی در استراتژی‌های بصری و برندینگ مدرن ارائه کنند.

برای آشنایی با ابزارهای هوش مصنوعی ساخت عکس، این مطلب را بخواند.

۳

ایجاد محتوای ویدیویی (Video Content Creation)

تبلیغات ویدیویی یکی از جنبه‌های حیاتی از ارتباطات تجاری و استراتژی‌های بازاریابی است. توانایی تولید محتوای ویدیویی جذاب و با کیفیت بالا برای تجارت هایی که به دنبال برقراری ارتباط با مخاطبان خود در جهانی که پلتفرم‌های ویدیویی و رسانه‌های اجتماعی حاکم هستند، امری اساسی است.

محتوای ویدیویی به عنوان یک وسیله موثر برای روایت داستان، نمایش محصولات، توضیح خدمات و ایجاد ارتباط با مشتریان عمل می‌کند. اهمیت و رشد آن به دلیل ترجیح کاربران به کار با رسانه‌های تصویری است که اغلب تأثیر بیشتری هم نسبت به محتوای متنی دارند. چالش، به ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک، ایجاد محتوای ویدیویی حرفه‌ای جذاب کارآمد و البته مقرون به صرفه است.

هوش مصنوعی با نوآوری وارد این حوزه نیز می‌شود و راه‌حل‌هایی برای اتوماسیون ساخت ویدیوها و تقویت خلاقیت موجود در آن‌ها ارائه می‌دهد. استفاده از هوش مصنوعی در ایجاد محتوای ویدیویی، بازاریابی دیجیتال را تغییر داده و به کسب‌وکارها امکان تولید محتوای متنوع را می‌دهد.

ابزار هوش مصنوعی برای ایجاد محتوای ویدیو: Pika Labs

Pika Labs نمونه‌ای از پیشرفت هوش مصنوعی در تولید محتوای ویدیویی است. فناوری هوش مصنوعی Pika، به سرعت ویدیوها را با گزینه‌های دلخواه کاربر، تولید و ویرایش می‌کند. کاربران می‌توانند از طیف گسترده‌ای از قالب‌ها و سبک‌ها برای ایجاد ویدیوهای توضیحی یا تبلیغاتی و یا کلیپ‌ برای رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. برخی از ویژگی های Pika به شرح زیر است:

  • تبدیل متن به ویدیو: Pika می‌تواند دستورات متنی را به محتوای ویدیویی جذاب تبدیل می‌کند.
  • قابلیت ساخت ویدیو از تصاویر: با سلیقه و نظر کاربر، تصاویر را به کلیپ‌های ویدیویی پویا و جذاب تبدیل می‌کند.
  • ویدیوهای فوق‌واقعی: Pika قادر است ویدیوهایی شبیه به زندگی برای کاربردهای مختلف ایجاد کند، در این حد واقعی!
  • داشتن خلاقیت: Pika امکان ایجاد محتوای ویدیویی منحصر به فرد و نوآورانه را فراهم می‌کند.
  • همکاری اجتماعی: Pika یک پلتفرم برای به اشتراک گذاری ایده‌ها بوده و یادگیری و کار گروهی را ترویج می‌کند.

با نمایش ترکیب فناوری و خلاقیت، Pika ابزارهای ضروری برای ایجاد محتوای ویدیویی نوآورانه به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با ابزارهای تولید ویدیو با هوش مصنوعی ، این مطلب را بخوانید.

۴

اتوماسیون وظایف تکراری (Automating Repetitive Tasks)

اتوماسیون یا انجام وظایف تکراری به عنوان یکی از کاربردهای قابل توجه هوش مصنوعی در تجارت، بسیار برجسته است. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای انجام وظایف تکراری بسیار کارآمدتر از روش‌های سنتی عمل می‌کنند که منجر به افزایش دقت و بهره‌وری در صنایع مختلف می‌شود.
این کارهای تکراری شامل وظایف روتینی مانند تجمیع داده‌ها، نوشتن گزارش های کاری، انتخاب و ارزیابی کاندید‌ها و توسعه برنامه‌های آموزشی شخصی‌سازی شده برای کارمندان است. اتوماسیون این فرآیندها، بهره‌وری را افزایش می‌دهد، در زمان صرفه‌جویی می‌کند و هزینه‌ها را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال، چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند با تشخیص نام‌ها و شماره‌ها، با تقلید از رفتار انسان و ادغام با پایگاه‌های داده، پاسخگوی مشتریان بوده و تعامل با آن‌ها را سریع‌تر کنند.

ابزار هوش مصنوعی برای اتوماسیون وظایف تکراری: Xembly

برای اتوماسیون وظایف تکراری می‌توانید از Xembly استفاده کنید.
Xembly با عمل به عنوان یک معاون شخصی هوش مصنوعی در Slack، چندین قابلیت را ارائه می‌دهد:

  • مدیریت جلسات: این ابزار جلسات را ثبت و خلاصه کرده و یادداشت‌ها را مدیریت می‌کند که فرآیند مستندسازی و پیگیری را تسریع می‌بخشد.
  • اولویت‌بندی : Xembly با اولویت‌بندی وظایف گروهی یا کارهای شخصی شما، کمک می‌کند تا فعالیت‌های اساسی فراموش‌تان نشوند.
  • زمان‌بندی هوشمند: این ابزار عادات مدیریت زمان شما را یاد می‌گیرد و در مواردی که نیاز به تنظیم خودکار جلساتی که با موارد مهم دیگر تداخل دارند باشد، کمک می‌کند.
  • بلوک‌های تکمیل وظایف: زمان‌های مشخصی را در تقویم شما برای تکمیل لیست‌های کاری بلوکه می‌کند که به حفظ تمرکز بر وظایف اولویت بندی شده شما کمک می‌کند.
  • یادآوری‌ها و زمان‌بندی شخصی: Xembly یادآوری‌های شخصی ارسال می‌کند، اولویت‌های شما را زمان‌بندی می‌کند و وظایف را در پلتفرم‌هایی مانند Salesforce، Jira و Asana به‌روزرسانی می‌کند.

با یکپارچه‌سازی Xembly در محیط کاری خود، بار مدیریت وظایف دیجیتالی تکراری به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۵

بهینه‌سازی تجارت (Business Optimization)

بهینه‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی در حال تحول انواع جوانب کسب و کار است و داده‌ها را به اطلاعاتی مفید و قابل اجرا تبدیل می‌کند. برنامه‌های هوش مصنوعی از طریق الگوریتم‌های پیچیده می‌توانند زمینه‌های مختلفی مانند زنجیره تامین، بازاریابی و مدیریت منابع انسانی را بهینه‌سازی کنند.

بهینه‌سازی تجارت (Business Optimization)

علاوه بر این، سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری مبتنی بر هوش مصنوعی برای متخصصین در زمینه‌های بهداشت و امور مالی، کمک های حیاتی می‌رسانند. بهینه‌سازی از طریق هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده که به بهبود کارایی و بهره‌وری در تجارت و کسب و کار منجر می‌شود، اساسی است.
هوش مصنوعی مدیریت فرآیند کسب و کار را در صنایع مختلف تسهیل و در مدیریت پروژه، تخصیص وظایف و زمان بندی به افراد و شرکت‌ها یاری می‌رساند.

ابزار هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی کسب و کار: ClickUp

ClickUp یک نرم افزار مدیریت پروژه است که برای برنامه ریزی، همکاری و پیگیری وظایف طراحی شده است. این نرم افزار دارای ویژگی های پیشرفته ای است که ابزارهای مدیریت پروژه دیگر ارائه نمی دهند. ClickUp امکاناتی از جمله اسناد، یادآورها، اهداف، تقویم‌ها و صندوق ورودی را فراهم می کند و به تیم ها اجازه می دهد با استفاده از این پلتفرم، بهره‌وری بالا، برنامه‌ریزی، هماهنگی و همکاری داشته باشند. برخی ویژگی های اصلی ClickUp عبارنتد از:

  • ظاهر سفارشی: : امکان سازماندهی و تجسم انعطاف پذیر کار را فراهم می کند.
  • مدیریت وظایف: ویژگی‌های قوی برای ایجاد وظایف، برنامه‌ریزی و اختصاص آن‌ها را ارائه می‌دهد.
  • مدیریت فرآیند: شامل قالب‌های چک لیست و ابزارهای مدیریت اهداف و فرآیندها است.
  • مدیریت زمان: ابزارهایی برای برنامه‌ریزی، مدیریت تقویم و ردیابی دستاوردها فراهم می‌کند.


مجموعه ویژگی‌های ClickUp، با ساده‌سازی و اتوماسیون فرآیندهای کاری مختلف به بهره‌وری محیط کاری افزوده و قابلیت هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی کسب و کار را نشان می‌دهد. این ابزار قابلیت سفارشی سازی بسیار زیادی دارد و از قیمت گذاری متنوعی، از جمله طرح های ماهانه و سالانه با قیمت های مختلف برخوردار است.

۶

راهنمایی و نظارت (Coaching and Monitoring)

استفاده از هوش مصنوعی در راهنمایی و نظارت به طور چشمگیری عملکرد کارمندان را ارتقا می‌دهد و باعث پیشرفت شغلی آن‌ها می‌گردد.
سیستم‌های هوش مصنوعی برای ارائه بازخورد در زمان واقعی و اداره شخصی‌سازی شده بر اساس اقدامات و معیارهای عملکرد کارمندان طراحی شده‌اند.

این سیستم‌ها، کارمندان را در فرآیندها هدایت می‌کنند، نقاط ضعف را برای بهبود مشخص می‌کنند و راهنمایی های مخصوص هر فرد را ارائه می‌دهند تا مهارت‌ها و بهره‌وری کلی را افزایش دهند. جنبه بازخورد در زمان واقعی حیاتی است و اجازه تنظیم و بهبود فوری عملکرد کارمند را می‌دهد.
توانایی هوش مصنوعی در شخصی‌سازی آموزش بر اساس نقاط قوت، ضعف‌ها و سبک‌های یادگیری منحصر به فرد هر کارمند، تحول‌آفرین است و اطمینان حاصل می‌کند که هر فرد موثرترین آموزش و راهنمایی را دریافت کند. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل عملکرد و اقدامات کارمندان، برای بهینه‌سازی فرآیندهای تجاری، به افزایش بهره‌وری کلی سازمان کمک می‌کند.

ابزار هوش مصنوعی برای کوچینگ و نظارت: Cogito

Cogito به عنوان یک ابزار هوش مصنوعی نمونه در فضای راهنمایی و نظارت عمل می‌کند و بر تقویت ارتباطات و همدلی در خدمات مشتریان تمرکز دارد. برخی خصوصیات Cogito به شرح زیر است:

  • بازخورد در زمان واقعی: Cogito جنبه‌های گفت‌وگوها مانند لحن، سرعت و احساسات را تجزیه و تحلیل کرده و بازخورد فوری به کارمندان خدمات مشتریان ارائه می‌دهد.
  • آموزش و راهنمایی شخصی‌سازی شده: سیستم راهنمایی، خود را برای هر نماینده یا کارمند شرکت سفارشی و شخصی‌سازی می‌کند و مهارت‌های ارتباطی آن‌ها را برای تعاملات بهتر با مشتریان بهبود می‌بخشد.
  • تجربه بهبود یافته مشتری: Cogito با بهبود کیفیت ارتباطات، به مشتری برای داشتن تجربه‌ای بهتر و جذاب‌تر کمک می‌کند.
  • توسعه مهارت: این ابزار، یادگیری مداوم و افزایش مهارت‌ها را ترویج می‌دهد که منجر به بهبود عملکرد و بهره‌وری می‌شود.
    Cogito نقش موثر هوش مصنوعی در راهنمایی و نظارت را نشان می‌دهد؛ به خصوص در شغل‌های مربوط به تعامل با مشتری. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی منجر به ارتقای همزمان عملکرد کارمندان و رضایت مشتری در تجارت می‌شود.
۷

بهینه‌سازی زنجیره تامین (Supply Chain Optimization)

هوش مصنوعی به طور قابل توجهی مدیریت زنجیره تامین را متحول کرده و از پیش‌بینی گرفته تا نظارت به صورت زمان واقعی، کارایی و دقت را افزایش می‌دهد. این تحول به لطف توانایی هوش مصنوعی برای پردازش و تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها صورت گرفته، که منجر به مدیریت موثرتر موجودی و کاهش خطرات احتمالی می‌شود.

هوش مصنوعی اطلاعاتی درباره تقاضای آینده فراهم می‌کند که به کسب‌وکارها کمک می‌کند برنامه‌ریزی موجودی و تولید خود را به طور موثرتر انجام دهند. الگوریتم‌های بهینه‌سازی، اجزای مختلف زنجیره تامین را بهینه می‌کنند که منجر به کاهش هزینه و افزایش کارایی می‌شود.
الگوریتم‌های یادگیری ماشین، داده‌ها را از منابع مختلف تجزیه و تحلیل و الگوهایی را شناسایی می‌کنند که برای تصمیمات زنجیره تامین بسیار مفید است و به کسب‌وکارها امکان می‌دهند به سرعت با شرایط بازار متغییر و ترجیحات مشتریان سازگار شوند.

نظارت به صورت زمان واقعی (Real-time monitoring) از طریق سیستم‌های هوش مصنوعی، اطلاعات را فوراً و در لحظه ارائه می‌دهد، و در صورت نیاز به حل سریع مشکلات، به رفع اختلالات زنجیره تأمین کمک می‌کند.

ابزار هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی زنجیره تامین : Elementum

Elementum یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که مدیریت زنجیره تامین را بهبود می‌بخشد و ویژگی‌های زیر را ارائه می‌دهد:

  • مجموعه جامع مدیریت: ابزارهایی برای برنامه‌ریزی، کارهای عملی، تولید و توزیع را فراهم می‌کند.
  • همکاری و نظارت به صورت زمان واقعی: همکاری تیمی و پیگیری موجودی به صورت زمان واقعی را فعال می‌کند.
  • پیش‌بینی مبتنی بر هوش مصنوعی: از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی نیازهای تامین و بهینه‌سازی سطوح موجودی استفاده می‌کند.
  • تصمیم‌گیری مبتنی بر داده: تصمیمات آگاهانه را از اطلاعات تولید شده توسط هوش مصنوعی برای بهبود کارایی زنجیره تامین فراهم می‌کند.

Elementum نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند عملیات پیچیده زنجیره تامین را بهبود بخشد و کسب‌وکارها را در مدیریت این مهم یاری رساند.

۸

افزایش عملکرد منابع انسانی (Enhancing HR Functions)

سیستم‌های هوش مصنوعی، خدمات منابع انسانی و به خصوص کارایی و فرآیندهای تصمیم‌گیری را بهبود می‌بخشند. اتوماسیون وظایف مختلف توسط هوش مصنوعی، به تیم‌ها و کارمندان امکان می‌دهد تا بیشتر بر روی جنبه‌های استراتژیک‌ نقش خود تمرکز کنند.

افزایش عملکرد منابع انسانی (Enhancing HR Functions)

هوش مصنوعی در طراحی آگهی‌های استخدام جذاب برای گروه گسترده‌ای از داوطلبان، بررسی رزومه‌ها برای ارزیابی دقیق صلاحیت‌ و ایجاد برنامه‌های آموزشی شخصی‌سازی شده بر اساس داده‌های عملکرد کارکنان کمک می‌کند. در مدیریت عملکرد، هوش مصنوعی معیارها را پیگیری می‌کند، به صورت زمان واقعی بازخورد ارائه می‌دهد و روندها را برای ارزیابی‌های کارکنان مؤثرتر شناسایی می‌کند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی داده‌های تعامل کارکنان را برای پیش‌بینی ریسک‌های گردش مالی تجزیه و تحلیل می‌کند و پیشنهاداتی را برای بهبود پیشنهاد می‌کند. ادغام هوش مصنوعی با منابع انسانی نه تنها فرآیندها را ساده می کند، بلکه باعث تقویت نیروی کار متعهدتر و کارآمدتر می شود.

ابزار هوش مصنوعی برای مدیریت منابع انسانی: JuiceBox

JuiceBox یک نرم‌افزار هوش تجاری است که از هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری‌های اطلاعاتی منابع انسانی استفاده می‌کند و قادر به انجام کارهای زیر است:

  • جمع‌آوری داده‌ها به صورت خودکار: فرآیند جمع‌آوری داده‌ها از منابع مختلف مانند پرونده‌های کارمندان و بررسی‌های عملکرد را ساده‌تر کرده و این مجموعه داده‌های پیچیده را به داستان‌ها و گزارش‌های قابل فهم تبدیل می‌کند.
  • روندها و الگوها: الگوهای مهم در عملکرد کارکنان، انگیزش و رضایت را با استفاده از پردازش زبان طبیعی آشکار می‌کند.
  • ویژگی‌های قابل تنظیم: گزینه‌هایی مانند نظارت بر KPI، کارت امتیازی کارمندان و مقایسه با برترین‌ها بر اساس نیازهای کاربر ارائه می‌دهد.

JuiceBox نمونه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه هوش مصنوعی می‌تواند مدیریت منابع انسانی را با ارائه دانشی که بر روی استراتژی‌های مدیریت نیروی کار تأثیر می‌گذارد، بهبود بخشد. قابلیت این ابزار برای ساده‌سازی تجزیه و تحلیل داده و ارائه راه حل‌های قابل اجرا، آن را به یک ابزار ارزشمند برای تیم‌های منابع انسانی می‌کند که قصد دارند تصمیمات خود را بر اساس داده‌های قوی بنا کنند.

۹

امنیت سایبری برای کسب و کارها ( Cybersecurity for Businesses)

هوش مصنوعی نقش اساسی در افزایش امنیت سایبری کسب و کارها ایفا می‌کند. ابزارهای امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی، در نظارت کارآمد بر محیط‌های فناوری اطلاعات، تشخیص ناهنجاری‌ها، جلوگیری از تقلب و امنیت داده‌های حساس، از اهمیت چشمگیری برخوردار است.
این ابزارها با مجموعه‌ای از مزایا همراه هستند، از جمله شناسایی تهدیدات امنیتی غیرمنتظره (identifying unforeseen security threats)، بهبود مدیریت آسیب‌پذیری‌ها (refining vulnerability management) و افزایش سرعت تشخیص و پاسخ (accelerating detection and response times).

هوش مصنوعی در حوزه امنیت سایبری، حجم بزرگی از داده‌ها را مدیریت می‌کند، از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل مجموعه‌داده‌ها به صورت زمان واقعی استفاده کرده و به سرعت نقاط ناهنجار را مشخص و تهدیدات احتمالی را پیش‌بینی می‌کند.
علاوه بر این، هوش مصنوعی وظایف امنیتی روزمره را به صورت خودکار انجام می‌دهد، قابلیت پاسخ به حوادث را تقویت می‌کند و توصیه‌هایی را ارائه می‌دهد تا ایمنی را بیشتر و در برابر تهدیدات سایبری، دفاعی قوی داشته باشد.

ابزار هوش مصنوعی برای امنیت سایبری: Crowdstrike Falcon

Crowdstrike سیستم امنیتی Crowdstrike Falcon را اداره می‌کند که دارای یک سیستم تشخیص مبتنی بر هوش مصنوعی و ابزارهای پیشرفته امنیت سایبری است. این یک پلتفرم آنلاین و رایگان است و قادر به تجزیه و تحلیل فایل‌های مخرب، ارائه گزارشات و بررسی IOCs (نشانگرهای تخریب) است.

پلتفرم حفاظتی Crowdstrike Falcon مبتنی بر ابر است که حفاظت کامل را در برابر طیف گسترده‌ای از تهدیدات ارائه می‌دهد، نسبت به تهدیدات به سرعت واکنش نشان می‌دهد و به تیم امنیتی امکان می‌دهد فعالیت‌های دشمن را به طور موثر شناسایی و مسدود کند. Falcon یک معماری ابری نوین دارد که توسط سیستم‌های عامل‌های مختلف یا مرزهای شبکه‌ای که توسط سخت‌افزار تعریف شده‌اند، محدود نمی‌شود،بلکه امنیت و فناوری اطلاعات را یکپارچه‌سازی می‌کند تا تمامی مناطق کلیدی را از خطر محافظت کند. این پلتفرم از فناوری هوش مصنوعی، هوش مصنوعی تولیدی و اتوماسیون گردش کار برای پیش‌بینی و اتوماسیون اقدامات استفاده می‌کند و قادر است تهدیدات را با داده‌های اولیه ترکیب کند و نفوذها را متوقف سازد. Crowdstrike به عنوان برترین نرم‌افزار در چهار سال متوالی در چارچوب جادویی Gartner برای پلتفرم‌های حفاظتی شناخته شده است و به عنوان یک پرچمدار در IDC MarketScape برای پلتفرم‌های مدیریت آسیب‌پذیری مبتنی بر ریسک در سطح جهان شناخته شده است. در ادامه به برخی از ویژگی های این غول امنیتی می‌پردازیم:

  • آنتی‌ویروس نسل بعدی (NGAV): Crowdstrike ابزار آنتی‌ویروس ابری برای مقابله با طیف گسترده‌ای از حملات، از نرم‌افزارهای مخرب معمولی تا تهدیدات پیچیده، بدون وابستگی به زیرساخت‌های گسترده دارد.
  • تشخیص و پاسخ پایانه (EDR): Crowdstrike به صورت مداوم فعالیت پایانه‌ها را نظارت می‌کند، تجزیه و تحلیل دقیقی برای تشخیص و جلوگیری از تهدیدات ارائه می‌دهد و عملیات امنیتی را تسریع می‌بخشد.
  • مدیریت فایروال: اجرای سیاست‌های فایروال را ساده و مرکزی می‌کند، با نظارت کامل و همه جانبه، بهترین حفاظت را در برابر تهدیدات شبکه فراهم می‌کند.
  • نظارت همه جانبه: این سامانه تمام فعالیت‌های سمت کاربر را پیگیری می‌کند، رفتار او را مشاهده می‌کند، عملیات سیستم را نظارت می‌کند و پایه‌های فعالیت منظم را تعیین می‌کند.
۱۰

سیستم‌های پشتیبان تصمیم هوشمند (Intelligent Decision Support Systems)

سیستم‌های پشتیبان تصمیم هوشمند در حال برپایی انقلابی در شاخه های مختلف از جمله مراقبت‌های بهداشتی، مالی و تحقیقات هستند که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهبود تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند.

در حوزه بهداشت، این سیستم‌ها با تجزیه و تحلیل داده‌های پزشکی به پزشکان در تشخیص، درمان و پیش‌بینی نتایج بیمار کمک می‌کنند .
در بخش مالی، سیستم‌های پشتیبان تصمیم، پرونده‌های مالی را برای شناسایی ناهنجاری‌ها بازرسی می‌کنند و توصیه‌های قابل اجرا برای بهبود عملکرد مالی ارائه می‌دهند.
در تحقیقات، آنها نقش مهمی را در پالایش داده‌های علمی ایفا و پژوهشگران را به سمت ناشناخته ها هدایت می‌کنند.

ابزار هوش مصنوعی برای سیستم‌های پشتیبان تصمیم:  Athenic AI

Athenic AI، که قبلاً با نام AskEdith شناخته می‌شد، پیشرفت بسیار خوبی در زمینه تجزیه و تحلیل داشته و کمک شایان توجهی به تصمیم‌گیری ها کرده است. این ابزار لازم و ضرور برای شرکت‌ها، تجزیه و تحلیل داده را ساده می‌کند و افراد و تیم‌ها را قادر می‌سازد تا به جای سروکله زدن با صفحات word و Excel، بر روی اطلاعات به دست آمده از داده‌ها تمرکز کنند. Athenic AI تجزیه و تحلیل داده را با ویژگی‌های بصری بهبود می‌بخشد و دارای ویژگی‌های زیر است:

  • تجزیه و تحلیل سلف-سرویس: دسترسی به داده‌های محصول و بازار را ساده می‌کند.
  • داشبورد قابل تنظیم: گراف‌های متعدد را در یک نمایش یکپارچه می‌کند.
  • تجزیه و تحلیل گروهی با نقشه‌های گرمایی: روندها و رفتار مشتریان را به تصویر می‌کشد.
  • گزارش ERP: دسترسی مبتنی بر پرس و جو به داده‌های کل شرکت را فراهم می‌کند

استفاده از Athenic AI در زمان تجزیه و تحلیل داده صرفه‌جویی می‌کند و اطلاعات حیاتی را فراهم می‌کند که در تصمیم‌گیری‌های تاکتیکی کمک می‌کند.

سوالات متداول

چگونه هوش مصنوعی به کسب و کارها در بهبود کارایی و بهره وری کمک می کند؟

هوش مصنوعی با خودکارسازی وظایف تکراری، تجزیه و تحلیل سریع حجم زیادی از داده ها، ارائه اطلاعات و پیشنهادات مفید برای تصمیم گیری بهتر، بهینه سازی فرآیندها و … به کسب و کارها در بهبود کارایی و بهره وری کمک می کند.

چه چالش هایی در کاربرد هوش مصنوعی در محیط کسب و کار وجود دارد؟

چالش های بالقوه در کاربرد هوش مصنوعی در تجارت شامل نگرانی در مورد حریم خصوصی و امنیت داده ها، نیاز به سرمایه گذاری اولیه قابل توجه، احتمال جایگزینی نیروی کار، مسائل اخلاقی و چالش در تفسیر درست بینش های تولید شده توسط هوش مصنوعی است.

آیا هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، جایگزین نیروی کار انسانی خواهند شد؟

در حالی که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می توانند برخی وظایف را خودکار کنند، احتمالاً بیشتر قابلیت های انسانی را تقویت می کنند تا اینکه به طور کامل جایگزین آنها شوند. هوش مصنوعی بیشتر برای انجام وظایف تکراری، تجزیه و تحلیل داده ها و کمک به تصمیم گیری مناسب است و به انسان ها امکان تمرکز بر جنبه های پیچیده تر و خلاقانه تر کار را می دهد.

هوش مصنوعی در چه حوزه هایی از تجارت به کار گرفته می‌شود؟

هوش مصنوعی می تواند در حوزه هایی مانند خدمات مشتری، بازاریابی و فروش، مدیریت زنجیره تأمین، ارزیابی ریسک، شناسایی تقلب، توصیه های شخصی سازی شده، نگهداری پیشگیرانه و بهینه سازی نیروی کار استفاده شود.

چگونه هوش مصنوعی می تواند در بهبود خدمات مشتری و شخصی سازی تعاملات نقش داشته باشد؟

هوش مصنوعی می تواند خدمات مشتری را با ارائه چت بات برای پشتیبانی فوری، تجزیه و تحلیل داده های مشتری برای شخصی سازی تعامالت، پیش بینی نیازهای مشتری، خودکارسازی پاسخ ها و بهبود تجربه مشتری از طریق توصیه های شخصی سازی شده و ارتباطات سفارشی سازی شده بهبود بخشد.

کاربردهای برتر هوش مصنوعی در حوزه های مالی، بانکداری و مدیریت ریسک چیست؟

هوش مصنوعی برای شناسایی تقلب، معامالت الگوریتمی، امتیازدهی اعتباری، خودکارسازی خدمات مشتری، ارائه مشاوره مالی شخصی سازی شده، ارزیابی ریسک، نظارت بر انطباق و مبارزه با پولشویی به منظور بهبود کارایی عملی و کاهش ریسک ها استفاده می شود.

هوش مصنوعی چگونه بر صنعت بهداشت و درمان تأثیر می گذارد؟

در بهداشت و درمان، هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی برای تشخیص زودهنگام، پیش بینی نتایج بیماران، توصیه برنامه های درمانی شخصی سازی شده، شناسایی نشانگرهای ژنتیکی برای تشخیص دقیق و بهبود ارائه خدمات بهداشتی از طریق تله پزشکی و پایش از راه دور تأثیر می گذارد.

نقطه
Logo