۵ ابزار برتر هوش مصنوعی پزشکی

هوش مصنوعی به عنوان یک نوآوری و تحول عظیم در حوزه بهداشت ظاهر شده و این توانایی را دارد که حجم عظیمی از داده‌های پزشکی را به سرعت پردازش کند، در تصمیم‌گیری‌های مهم پزشکی که با جان افراد سروکار دارد کمک کند و روند بهبودی در بیماران را زیر نظر بگیرند. هوش مصنوعی با بالا بردن دقت تشخیص‌های پزشکی، پیش‌بینی شرایط سلامتی افراد در آینده و شخصی‌سازی درمان‌ها، در حوزه بهداشت پیشرفت زیادی ایجاد می‌کند.

تأثیر هوش مصنوعی در پزشکی شامل تشخیص دقیق بیماری از طریق تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی، کشف و ساخت سریع دارو و روش‌های درمان شخصی‌سازی شده است. یکپارچگی هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان بسیار نویدبخش است و مزایایی از قبیل افزایش سرعت تحقیقات، بهبود کارایی آزمایشات بالینی و تصمیم‌گیری بهتر برای پزشکان و کادر درمان را ارائه می‌دهد.

هر چقدر که تکنولوژی بیشتر پیشرفت می‌کند، همه‌گیری هوش مصنوعی پزشکی هم افزایش یافته و ابزارهای جدید آن مورد توجه و استفاده گسترده پزشکان و متخصصان این حوزه قرار می‌گیرد. تلاقی هوش مصنوعی و فناوری سلامت، راه را برای پیشرفت‌های بسیار مهم در علم پزشکی باز کرده اند.

در این مقاله، به بررسی ۵ ابزار برتر هوش مصنوعی برای پزشکی و قابلیت‌های اصلی آنها می‌پردازیم. بانقطه همراه باشید.

1

Merative

Merative، که پیشتر به نام IBM Watson Health شناخته می‌شد، از سال ۲۰۲۴ تاکنون به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکا برای تامین داده‌های پزشکی، تجزیه و تحلیل این داده ها و فناوری‌های نوین برای صنعت بهداشت ظاهر شده و جایگاه خود را به عنوان یک شرکت مستقل در زمینه راهکارهای هوش مصنوعی برای پزشکی و بهداشت تثبیت کرده است.
اصلی‌ترین نقطه قوت Merative در انعطاف‌پذیری و قابلیت تطبیق آن است. این شرکت گزینه‌های انتقال انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد؛ از جمله راهکارهای محلی، مبتنی بر ابر (Cloud) یا ترکیبی، تضمین می‌کند که می‌تواند برنامه‌های هوش مصنوعی خود را به طور سریع بارگذاری کند و با سامانه‌های بهداشت موجود یکپارچه شود.
هوش مصنوعی Merative برای حل چالش‌های بالینی و عملیاتی در دنیای واقعی طراحی شده‌، تشخیص صحیح و سریع بیماری‌ها را افزایش می‌دهند و تجربه بالینی برای پزشکان و متخصصان این حوزه و نیز بیماران را بهبود می‌بخشند.

هوش مصنوعی پزشکی Merative

قابلیت‌ها و ویژگی‌های کلیدی Merative

  • ارائه مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌های هوش مصنوعی برای تخصص‌های پزشکی مختلف از جمله تصویربرداری قفسه سینه، اعصاب، شکمی، عضلانی-اسکلتی و تریاژ.
  • طراحی شده برای کار هماهنگ با سیستم‌های تصویربرداری موجود، کاهش اختلال در جریان کار و فضاهای کاری.
  • ارائه تحلیل‌های کاربردی و قابل فهم برای پزشکان، برای کمک به اتخاذ سریع تصمیم.
  • دارای دانش و تخصص عمیق در زمینه آرشیوهای بدون وابستگی به فروشندگان، نمایشگرها، سیستم‌های PACS و مجموعه رو به رشدی از برنامه‌های هوش مصنوعی با تأییدیه‌های تنظیمی.

کاربردهای Merative

ابزار هوش مصنوعی Merative، برای تشخیص سرطان پستان نمونه‌ای از قدرت تحول‌آفرین هوش مصنوعی است. با تجزیه و تحلیل ماموگرافی‌ها با الگوریتم‌های پیشرفته، این ابزار مناطق ممکن برای نگرانی را شناسایی می‌کند و به پزشکان رادیولوژیست کمک می‌کند تا مورد‌ها را اولویت‌بندی کنند و سرطان را در مراحل زودتر تشخیص دهند. این هوش مصنوعی دقت و کارایی ازمایش پستان را تقویت می‌کند که منجر به بهبود حال بیمار و احتمالاً نجات جان افراد می‌شود.
یکپارچگی بی‌درنگ هوش مصنوعی Merative در جریان کار، نشانگر تعهد آن به بهره‌گیری از فناوری برای مقابله با چالش‌های اساسی مربوط به مراقبت‌های بهداشتی است و تغییر مثبتی در مراقبت از بیماران را ایجاد می‌کند.

2

Enlitic

Enlitic، یک شرکت برجسته فناوری اطلاعات در حوزه بهداشت است که از طریق راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خود، به طور قابل توجهی جریان‌های کاری در حوزه بهداشت را بهبود بخشیده.

محصول پرچمدار این شرکت، پلتفرم Enlitic Curie، با استانداردسازی داده‌ها، بهینه‌سازی جریان‌های کاری و افزایش بهره‌وری، به چالش‌های فوری صنعت پرداخته است. Enlitic از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا امکان باز کردن ظرفیت واقعی داده‌های بهداشتی در زمان واقعی را برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی فراهم کند.
Enlitic به جای تمرکز بر یک جنبه خاص در فرآیند، بر روی کلیه جریان‌های کاری درمان بالینی کنترل دارد و راه‌حل‌های برای صرفه‌جویی در زمان ارائه می‌دهد که به پزشکان و رادیولوژیست‌ها اجازه می‌دهد تا بر تکلیف‌های اصلی خود تمرکز کنند.

هوش مصنوعی پزشکی Enlitic

قابلیت‌ها و ویژگی‌های کلیدی Enlitic

  • استفاده از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی جریان‌های کاری در حوزه بهداشت، افزایش بهره‌وری و بهبود کلی.
  • داده های تصویربرداری را استانداردسازی کرده، یکپارچگی و ادغام بی‌درنگ در سیستم‌های مختلف را تسهیل می‌کند.
  • کارکنان خدمات بهداشتی را قادر می سازد به داده ها در زمان واقعی دسترسی داشته باشند و آن ها را تجزیه و تحلیل کنند؛ و تصمیم گیری آگاهانه و مداخلات به موقع را تسهیل می کند.
  • مشکلات دائمی مانند ناکارآمدی های عملیاتی و گلوگاه های گردش کار را حل می کند.
  • برای استانداردسازی داده ها، تجزیه و تحلیل گذشته نگر و بلادرنگ، تحقیق و کاهش ریسک استفاده می شود.

کاربردهای Enlitic

برنامه CurieENDEX شرکت Enlitic، جریان کار رادیولوژی را با استفاده از هوش مصنوعی برای استاندارد کردن مطالعات تصویربرداری پزشکی بهبود می بخشد.
CurieENDEX کیفیت داده‌ها را با ایجاد قراردادهای نام‌گذاری ثابت، به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد؛ که این امر منجر به بهینه‌سازی پروتکل‌های آویزان (hanging protocols)، کاهش زمان گزارش‌دهی و بهبود دقت مسیریابی (improved routing accuracy) می‌شود.
این ابزار، نیاز به مدیریت دستی پروتکل ها را از میان برمی‌دارد و عملکرد متخصص رادیولوژیست و کارایی کلی بخش را افزایش می‌دهد.

3

Regard

Regard با هدف یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی در بخش بهداشت و سلامت، جهت بهبود امور مالی بیمارستان‌ها، ارتقا استانداردهای ایمنی بیمار و افزایش رضایت پزشکان ساخته شده است.
استفاده این شرکت از هوش مصنوعی برای بررسی خودکار داده‌های بیمار، ارائه تشخیص‌های دقیق و ایجاد مستندات جامع برای پزشکان استفاده می‌کند، که فرآیندهای بالینی را سریع‌تر و از تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی پشتیبانی می‌کند.
پلتفرم Regard یک دیدگاه کلی و جامع از سلامت و وضعیت عمومی بیمار ارائه می‌دهد، اطلاعات حیاتی را در یک صفحه خاص برای هر بیمار نگهداری می‌کند. این دیدگاه جامع، پزشکان را قادر می‌سازد تا بر اساس سوابق پزشکی بیمار، تشخیص‌های احتمالی را شناسایی کنند و تضمین می‌کند که ارزیابی دقیق و جامع صورت گیرد.
هوش مصنوعی Regard فشار کاری روی پزشکان را کاهش می‌دهد و امکان ارائه مراقبت با کیفیت بالا با افزایش اعتماد و کارایی را به آن‌ها می‌دهد.

هوش مصنوعی پزشکی Regard

قابلیت‌ها و ویژگی‌های کلیدی Regard

  • تحلیل خودکار و امن پرونده پزشکی الکترونیکی (EHR) بیماران، استخراج اطلاعات مرتبط و ارائه دیدگاه جامعی از وضعیت سلامت آن‌ها.
  • استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته برای تولید توصیه‌های تشخیصی دقیق و شخصی‌سازی شده، افزایش ایمنی بیمار و کمک به تصمیم‌گیری پزشکان.
  • ایجاد مستندات دقیق و کامل به صورت خودکار؛ کاهش بار امور اداری پزشکان و امکان آن‌ها برای اختصاص زمان به تمرکز بر ارائه خدمات بهتر به بیماران.
  • به پزشکان امکان می‌دهد که به سرعت تشخیص‌های احتمالی را شناسایی کنند، جریان کار را بهینه کنند و کارایی کلی را افزایش دهند.
  • در حالی که از هوش مصنوعی برای ارتقای ارائه خدمات بهداشتی استفاده می‌کند، از اطلاعات حساس بیمار نیز حافظت می‌کند.

موارد استفاده Regard

پلتفرم قدرت گرفته از هوش مصنوعی شرکت Regard، جریان کاری بیمارستان‌ها را با اتوماسیون فرآیندهای مستندسازی بهینه می‌کند، به پزشکان امکان می‌دهد تا بیشتر وقت خود را به مراقبت از بیماران اختصاص دهند و کمتر به وظایف اداری بپردازند.
این بهینه‌سازی نه تنها تجربه بیمار را بهبود می‌بخشد بلکه چالش‌های مالی بحرانی که ممکن است مؤسسات بهداشتی با آن مواجه شوند را نیز بررسی می‌کند. با بهره‌گیری از تکنولوژی Regard، بیمارستان‌ها می‌توانند به طور مؤثر نرخ ورود مجدد را کاهش دهند و مدیریت چرخه درآمد را بهبود بخشند و در نهایت، در حالی که مراقبت عالی از بیماران به عمل می‌آورند، امور مالی خود را نیز مدیریت کنند.

4

Viz.ai

Viz.ai، یک شرکت فناوری مراقبت‌های بهداشتی است که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده، و در حال بهبود امور درمانی و کاهش تأخیر سیستماتیک در مراقبت های بهداشتی از طریق قابلیت های هوش مصنوعی است. این پلتفرم بر روی تشخیص بیماری‌ها و بهینه‌سازی جریان کار تمرکز دارد و توسط ۱۴۰۰ بیمارستان مورد استفاده قرار دارد.

Viz.ai با هدف افزایش دسترسی به درمان های نجات بخش، از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصویربرداری پزشکی و ارائه بینش و دانش در زمان واقعی و ارزیابی های خودکار به پزشکان و کادر درمان، استفاده می کند.

محصول شاخص این شرکت، Viz LVO، نمونه ای از پتانسیل ارزشمند هوش مصنوعی در حوزه بهداشت است که با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری عمیق، اطلاعات زمان‌بندی‌شده درباره بیماران سکته‌ی مغزی را به متخصصین ارجاع می‌دهد تا بتوانند به موقع مداخله نموده و درمان مناسبی ارائه دهند.

با تجزیه و تحلیل داده‌های تصویربرداری برای شناسایی نشانه‌های مشکوک، اولویت‌بندی لیست‌های کاری و ارتباط تیم‌های مراقبتی به صورت لحظه‌ای، Viz LVO کارکنان بخش خدمات بهداشتی را قادر می‌سازد تا به سرعت و به طور کارآمد تصمیمات آگاهانه بگیرند و در نهایت زندگی‌ها را نجات دهند و حال بیماران را بهبود بخشند.

هوش مصنوعی پزشکی Viz.ai

ویژگی‌ها و توانایی‌های کلیدی Viz.ai

  • از الگوریتم‌های پیشرفته برای تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی و ارائه اطلاعات لحظه‌ای و ارزیابی‌های خودکار استفاده می‌کند که تشخیص و درمان را تسریع می‌کند.
  • Viz LVO اولین پلتفرم محاسباتی هدایت شده تریاژ و اعلامیه‌ای است که مجوز De Novo را از اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) دریافت کرده است.
  • امکان دسترسی به اطلاعات حیاتی به صورت لحظه‌ای را برای پزشکان و کارکنان بخش خدمات بهداشتی و درمانی فراهم می‌کند؛ که تصمیم‌گیری و مداخله‌های به موقع را تسهیل می‌کند.
  • به بهبود حال بیماران و افزایش دسترسی به درمان‌های نجات‌بخش کمک می‌کند.

کاربردهای Viz.ai

Viz.ai از الگوریتم‌های پیشرفته و تایید شده توسط FDA برای تجزیه و تحلیل داده‌های تصویربرداری پزشکی، از جمله اسکن CT، EKG، اکوکاردیوگرام و … استفاده می‌کند تا ارزیابی‌های خودکار را در زمان واقعی فراهم کند و تشخیص و درمان را شتاب ببخشد. Viz.ai با همکاری شرکت Medtronic بهبود هماهنگی مراقبتی بیماران پس از سکته مغزی را سرعت می‌بخشد، به ویژه برای بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی پس از سکته مغزی هستند.

5

DeepScribe

هوش مصنوعی کاملاً خودکار DeepScribe به‌عنوان پرکاربردترین کارشناس هوش مصنوعی محیطی در مراقبت‌های بهداشتی ظاهر شده است که برای ساده‌سازی اسناد بالینی، بهبود مراقبت از بیمار و کاهش خستگی کادر درمان طراحی شده است. DeepScribe در حال تغییر نحوه نگرش متخصصین حوزه بهداشت نسبت به اسناد پزشکی و مراقبت از بیماران است.
یکی از نقاط قوت اساسی DeepScribe در مجموعه جامع توانایی‌های آن است. این پلتفرم، از تکنولوژی دیکته پشتیبانی می‌کند که به پزشکان امکان می‌دهد یادداشت‌ها را دیکته کنند و به صورت خودکار به اسناد بالینی تبدیل شوند.

یکی از جذاب‌ترین چشم‌اندازهای هوش مصنوعی در صنعت بهداشت، توانایی شخصی‌سازی درمان پزشکی با بهره‌گیری از حجم زیادی از داده‌ها از جمله پرونده‌های بیمار، اطلاعات ژنتیکی و نتایج آزمایش‌های بالینی است. علاوه بر این، هوش مصنوعی با فراهم کردن پشتیبانی قابل دسترس، مقرون به صرفه و بدون تبعیض به افراد نیازمند از طریق چت‌بات‌ها و روان‌ درمانگرهای مجازی، دارای پتانسیل زیادی برای بهبود چشمگیر مراقبت‌های بهداشت روانی می‌باشد.

هوش مصنوعی پزشکی DeepScribe

ویژگی‌ها و توانایی‌های کلیدی DeepScribe

  • اولین هوش مصنوعی نویسنده که یادداشت‌های شخصی‌سازی شده و خاص را در عرض چند ثانیه پس از تکمیل بازدید ایجاد می‌کند.
  • مجموعه‌ای از ابزارها و گزینه‌های گردش کار را ارائه می‌دهد که به پزشکان این امکان را می‌دهد تا نویسندگان هوش مصنوعی را مطابق با نیازهای خاص خود تنظیم کنند، که به ویژه برای تخصص‌هایی که باید بیماران را در دوره‌های طولانی تحت نظر داشته باشند بسیار ارزشمند است.
  • پس از هر مکالمه بیمار، به طور خودکار لیستی از کدهای ICD-10 قابل اجرا را ایجاد می کند.
  • کنترل محتوای یادداشت و قالب‌بندی را ارائه می‌دهد، یادداشت‌های هوش مصنوعی را با اولویت‌های پزشک و جریان‌های کاری تخصصی مطابقت می‌دهد و ادغام مستقیم با سیستم‌های EHR را امکان‌پذیر می‌سازد.

کاربردهای DeepScribe

پزشکان می‌توانند از DeepScribe برای بهینه‌سازی مستندات ملاقات با بیمار استفاده می‌کند. در آغاز هر ویزیت، پزشک DeepScribe را فعال می‌کند تا به آسانی گفتگوی بیمار و پزشک را به صورت زمان واقعی ضبط، خلاصه و تجزیه و تحلیل کند. پس از مشاوره، پزشک یادداشت‌های بالینی تولید شده توسط هوش مصنوعی را مرور کرده، تنظیمات لازم را انجام داده و نسخه نهایی را تأیید می‌کند.

پرسش های متداول

کاربردهای رایج هوش مصنوعی در حوزه بهداشت چیست؟

هوش مصنوعی در حوزه بهداشت برای وظایفی مانند تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی، کشف دارو، توصیه‌های درمان شخصی، نظارت بر بیماران و اتوماسیون فرآیندهای اداری استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند تشخیص‌های پزشکی را بهبود بخشد؟

الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند حجم زیادی از داده‌های پزشکی را تجزیه و تحلیل و الگوها را شناسایی کنند و تشخیص‌های دقیق‌تری ارائه دهند، گاهی حتی از انسان هم بهتر عمل می‌کنند.

چگونه هوش مصنوعی می‌تواند خطاهای پزشکی را کاهش دهد؟

با تجزیه و تحلیل داده‌های بیمار و ارائه کمک در تصمیمگیری، هوش مصنوعی می‌تواند خطاها را در زمینه‌هایی مانند کدگذاری پزشکی و برنامه‌ریزی درمان کشف کند. مطالعات نشان می‌دهند که هوش مصنوعی می‌تواند نرخ خطا را در وظایفی مانند تشخیص سرطان پستان کاهش دهد.

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به سلامت فردی کمک کند؟

هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های فردی بیمار را تجزیه و تحلیل و ریسک‌های سلامتی را پیش‌بینی کرده و برنامه‌های درمانی مخصوص هر فرد پیشنهاد دهد. این اطلاعات می‌تواند مراقبت را کارآمدتر و موثرتر کند و نتایج را بهبود بخشد در حالی که هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهد.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند در روند جراحی کمک کند؟

بله، سیستم‌های رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند در آماده‌سازی جراحی، راهنمایی در طول روند جراحی و نظارت پس از عمل کمک کنند. این کمک ها دقت پزشکان و کادر درمان را افزایش و احتمال وقوع خطرات را کاهش می‌دهد.

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در نظارت بر بیماران کمک کند؟

هوش مصنوعی می‌تواند به طور مداوم داده‌های بیمار را از منابع مختلف پیگیری کند و با شناسایی الگوها، به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی مسائل و مشکلات محتمل را خبر دهد. هوش مصنوعی این امکان را فراهم می‌کند که مراقبت پیشگیرانه و کارآمدتری به بیماران ارائه شود.

چگونه هوش مصنوعی می‌تواند بر کارمندان بخش بهداشت تاثیر بگذارد؟

هوش مصنوعی ممکن است وظایف خاصی را اتوماتیک کند و نقش‌ها و مسئولیت‌های حرفه‌ای در حوزه بهداشت را تغییر دهد. این خودکارسازی امور توسط ماشین، زمان بیشتری از کارمندان برای تعامل با بیماران آزاد می‌کند، اما ممکن است نگرانی‌ها در مورد امنیت شغلی را هم افزایش دهد.

نقطه
Logo