آمار هوش مصنوعی؛ چه کسانی و چگونه از آن استفاده می کنند؟

هوش مصنوعی به سرعت در حال نفوذ به تمامی بخش‌های زندگی ما است و به نظر می‌رسد که هیچ چیز نمی‌تواند آن را متوقف کند! این فناوری به‌ویژه در دنیای کسب‌وکار تحول‌ شگرفی آفریده است، جایی که با امکان تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، خودکارسازی کارها و بهبود تجربه‌ی مشتریان، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

با توجه به سرعت بالای تحولات و وجود منابع اطلاعاتی فراوان، ما در سایت نقطه آمارهای به‌روز هوش مصنوعی را جمع‌آوری کرده‌ایم تا تصویری از وضعیت هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ به شما ارائه دهیم. برای کسب اطلاعات جذاب درباره اینکه چه کسانی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، چگونه از آن استفاده می‌کنند و چه تأثیری بر محیط کار دارد، در ادامه با ما همراه باشید.

آمار رشد هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و آمار افزایش و گسترش بی‌سابقه‌ای را نشان می‌دهد. از چت‌بات‌ها تا هوش مصنوعی تولیدکننده و تولیدکنندگان تصویر، گسترش فناوری‌های AI در صنایع مختلف، پیشرفت‌های زیادی را سبب شده و موجی از نوآوری‌ را به راه انداخته است.

بر اساس تحقیقات Grand View، بازار AI هم اکنون ۱۳۶.۵۵ میلیارد دلار ارزش دارد. گزارش آنها پیش‌بینی می‌کند که از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، نرخ رشد مرکب سالانه ۳۷.۳٪ خواهد داشت.

پیش‌بینی جهانی AI از Marketsandmarkets، نرخ رشد مرکب سالانه کمی پایین‌تری به میزان ۳۶.۸٪ را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، بازار AI تا سال ۲۰۳۰ به ارزش ۱.۳۵ تریلیون دلار خواهد رسید. در همین حال، گزارش دیگری از Presedence Research پیش‌بینی می‌کند که ارزش بازار تا سال ۲۰۳۰ به ۹۶۲ میلیارد دلار برسد، که تا سال ۲۰۳۲ به سرعت به ۱.۸۷ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.

طبق یافته‌های Global Market Insights، انتظار می‌رود بازار پوشیدنی‌های هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به ارزش ۱۸۰ میلیارد دلار در سراسر جهان برسد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟ آموزش AI و کاربردهای آن

بر اساس تحقیقات Allied Market Research، انتظار می‌رود بازار هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی تا سال ۲۰۳۱ به ۱۲ میلیارد دلار برسد که نشان‌دهنده نرخ رشد مرکب سالانه برابر ۲۸.۷٪ از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ است.

۹۱٪ از سازمان‌های پیشرو در حال سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های هوش مصنوعی هستند. تقریبا همین تعداد می‌گویند که سرمایه‌گذاری آنها در داده‌ها و فعالیت‌های هوش مصنوعی، سال به سال در حال افزایش است. این طبق نظرسنجی سالانه ۲۰۲۲ شرکای NewVantage است. ۹۲٪ از شرکت‌ها در حال حاضر از این سرمایه‌گذاری‌ها بازگشت سرمایه دارند.

طبق گزارش‌های IBM، نرخ پذیرش جهانی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲، ۳۵٪ بوده که ۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

ChatGPT در نوامبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد و ظرف پنج روز، بیش از یک میلیون کاربر برای این سرویس ثبت‌نام کردند. تنها سرویسی که این نرخ ثبت‌نام کاربران را شکسته ، شبکه اجتماعی Threads است که تنها در یک ساعت به یک میلیون کاربر رسید. مطالعه‌ای از Forbes نشان می‌دهد ۹۷٪ از صاحبان کسب‌وکار معتقدند که ChatGPT تأثیر مثبتی بر کار و تجارت آنها خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: معنی GPT چیست؟ تفاوت مدل های مختلف چت جی پی تی

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ همه چیز درباره ChatGPT

طبق آخرین آمار از OpenAI، تولیدکننده تصویر AI Dall-E و ChatGPT، که بیش از ۳ میلیون کاربر فعال دارد، روزانه بیش از ۴ میلیون تصویر تولید می‌کنند.

آمار رشد هوش مصنوعی

۹۴٪ از مدیران کسب‌وکار فکر می‌کنند که AI در پنج سال آینده برای موفقیت تجارت مهم خواهد بود.

مطالعه جهانی هوش مصنوعی PwC پیش‌بینی می‌کند که فناوری AI می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ مبلغ ۱۵.۷ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کند. این به افزایش تولید ناخالص داخلی تا ۲۶٪ در چین و ۱۴.۵٪ در آمریکای شمالی منجر می‌شود. این دو منطقه با هم تقریبا ۷۰٪ از کل سود مورد انتظار در سطح جهانی را تشکیل می‌دهند. انتظار می‌رود سود قابل توجهی از بهبود بهره‌وری و بهبود محصولات که تقاضای بیشتر مشتری را دربر دارد، حاصل شود.

آمار هوش مصنوعی و داده‌های نیروی کار

در ادامه، نگاهی می‌اندازیم به اینکه چه کسانی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، برای چه کارهایی از آن استفاده می‌کنند، و انتظار می‌رود در سال‌های آینده چه تأثیری بر نیروی کار بگذارد.

نظرسنجی ۲۰۲۲ McKinsey ، اطلاعات جالبی را در مورد نحوه استفاده شرکت‌ها از AI ارائه داده است:

  • توسعه محصول یا خدمات: ۵۵٪
  • بازاریابی و فروش: ۵۵٪
  • عملیات خدمات (شامل خدمات مشتری و دفتر پشتیبانی): ۵۴٪
  • مدل‌سازی ریسک و تحلیل‌ها: ۱۵٪


تجزیه و تحلیل بیشتر در نمودار زیر قابل مشاهده است:

آمار هوش مصنوعی و داده‌های نیروی کار


آمارهای جمع‌آوری شده توسط Forbes از ۶۰۰ صاحب کسب و کار نشان می‌دهد که شرکت‌ها چگونه از AI استفاده می‌کنند یا برنامه‌ریزی می‌کنند تا تجربه مشتری را بهبود ببخشند:

  • چت‌بات‌ها برای پیام‌رسانی فوری: ۷۳٪
  • نوشتن ایمیل‌ها: ۶۱٪
  • توصیه محصول و سایر خدمات شخصی‌سازی شده: ۵۵٪
  • نگارش پیامک‌ها: ۴۹٪
  • تبلیغات شخصی‌سازی شده: ۴۶٪
  • محتوای نوشتاری طولانی برای وب‌سایت‌ها و غیره: ۴۲٪
  • تماس‌های تلفنی: ۳۶٪


۵۶٪ از این مدیران می‌گویند که در حال حاضر از AI استفاده می‌کنند یا برنامه‌ریزی کرده‌اند که برای خدمات مشتری از آن استفاده کنند.

سایر موارد استفاده برتر شامل امنیت سایبری (cybersecurity) و مدیریت تقلب (fraud management)، دستیاران دیجیتال شخصی ( digital personal assistants) و مدیریت ارتباط با مشتری (customer relationship management) است که به ترتیب ۵۱٪، ۴۷٪ و ۴۶٪ را به خود اختصاص داده‌اند.

ما هم اکنون شاهد کاربردهای غیرمنتظره‌ای خارج از فضای فناوری و بازاریابی هستیم:

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا و محققان سرطان BC توانسته‌اند هوش مصنوعی را توسعه دهند که با دقت ۸۰٪ با خواندن یادداشت‌های پزشک، احتمال نجات از سرطان را پیش‌بینی کند.
  • طبق مقاله‌ای که در Nature منتشر شده است، هوش مصنوعی اکنون می‌تواند ساختار ۲۰۰ میلیون پروتئین را پیش‌بینی کند. این اطلاعات که در یک پایگاه داده ۲۳ ترابایتی ذخیره شده‌اند، می‌توانند امکانات جدیدی برای توسعه داروها، که بیشتر بر اساس این ساختارهای پروتئین هستند را فراهم کنند.
  • دانشمندان دانشگاه آکسفورد یک هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که می‌تواند با دقتی ۴۰۰٪ بیشتر از یک انسان، لب‌خوانی کند.
  • Emotion AI، که از پردازش زبان طبیعی (NLP) برای تشخیص احساسات انسان در متن استفاده می‌کند، به زودی ممکن است در برنامه‌های بهداشتی استفاده شود تا به پزشکان کمک کند تا وضعیت احساسی بیماران را ارزیابی و نظارت کنند. طبق گزارش‌های Neuroscience News ممکن است Emotion AI برای ارزیابی‌های سلامت روان و تشخیص شرایط فرد استفاده شود.

بیشتر بخوانید: طراحی دارو توسط هوش مصنوعی

تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل و کارمندان چگونه است؟

بر اساس نظرسنجی Deloitte درباره وضعیت AI در شرکت‌ها، ۸۲٪ از مدیران کسب‌وکار معتقدند که AI موجب بهبود رضایت و عملکرد شغلی می‌شود. در عین حال، ۴۷٪ می‌گویند استفاده از فناوری AI ایجاد ترس یا نگرانی می‌کند.

Marketsandmarkets پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰، به سطح پیچیدگی انسانی خواهد رسید و بنابراین، ممکن است تهدیدی برای شغل‌های بیشتری نسبت به حال حاضر باشد.

به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها از همین حالا به این خطر آگاه هستند. در یک مطالعه توسط مرکز تحقیقات Pew، “از دست دادن شغل‌های انسانی” به عنوان بزرگترین دلیل برای احساس نگرانی بیشتر نسبت به هیجان ناشی از رشد AI ذکر شده است. با این حال، جوانان نسبت به AI در محل کار خوش‌بین‌تر هستند.

بر اساس داده‌های منتشر شده در وب‌سایت Statista، در حدود ۴۲٪ از آمریکایی‌های بین ۱۸ تا ۴۴ سال معتقدند که هوش مصنوعی باعث ایجاد شغل‌های بیشتری خواهد شد، در حالی که تنها ۶٪ از افراد بالای ۴۵ سال این نظر را دارند. در واقع، ۴۸٪ از افراد در گروه سنی بالاتر بر این باورند که هوش مصنوعی منجر به کاهش تعداد زیادی از شغل‌ها برای انسان‌ها خواهد شد، در حالی که تنها ۱۸٪ از گروه سنی جوان‌تر این نظر را دارند.

تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل

مطالعه‌ای منتشر شده توسط Goldman Sachs در آوریل ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کند که سیستم‌های هوش مصنوعی به طور قابل توجهی شغل‌های مرتبط با AI را در سراسر جهان افزایش خواهند داد، با این پتانسیل که ۳۰۰ میلیون نقش تمام‌وقت را جایگزین کنند. این مطالعات پیش‌بینی می‌کنند که دو سوم از مشاغل در ایالات متحده تا حدی در معرض خطر هوش مصنوعی هستند.

مشاغلی که بیشترین خطر اتوماسیون در ایالات متحده را دارند، بر اساس نسبت وظایفی که می‌توانند اتوماتیک شوند، عبارتند از:

  • پشتیبانی دفتری و اداری: ۴۶٪
  • کارهای حقوقی: ۴۴٪
  • معماری و مهندسی: ۳۷٪
  • علوم زیستی، فیزیکی و اجتماعی: ۳۶٪
  • کارهای تجاری و مالی: ۳۵٪

اقتصاددانان تخمین می‌زنند که ۶۰٪ از نیروی کار فعلی، در مشاغلی مشغول به کار هستند که ۸۰ سال پیش وجود نداشتند. این برابر است با ۸۵٪ رشد اشتغال که از فناوری‌های جدید ناشی می‌شود.

گزارش سالانه AI Index 2023 توسط دانشگاه استنفورد اظهار می‌دارد که در سال ۲۰۲۲، در حدود ۲٪ از آگهی‌های استخدامی در ایالات متحده نیازمند مهارت‌هایی در زمینه هوش مصنوعی بودند.

شاید این عدد زیاد به نظر نرسد، اما عدد طی چند سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش است. کانادا با ۱.۴۵٪ از شغل‌ها که نیازمند مهارت‌های AI هستند در رتبه دوم قرار دارد و اسپانیا در رتبه سوم با ۱.۳۳٪ .

آمار هوش مصنوعی در آگهی استخدام

بیشتر بخوانید: کاربرد هوش مصنوعی در تجارت

چه شغل‌هایی نیاز به مهارت‌های هوش مصنوعی دارند؟

نظرسنجی جهانی McKinsey در مورد هوش مصنوعی برخی از این موارد را روشن می‌کند.

مهندسان نرم‌افزار در صدر قرار گرفتند، ۳۹٪ از شرکت‌ها گفته‌اند که برای استخدام در موقعیت شغلی مهندس نرم‌افزار، داشتن مهارت‌های کار با هوش مصنوعی از واجبات است. مهندسین داده و دانشمندان داده‌های هوش مصنوعی با ۳۵٪ و ۳۳٪ به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را دارند.

جدول شغل‌هایی نیازمند به مهارت‌های هوش

از نظر مهارت‌های خاص هوش مصنوعی، پایتون – زبان برنامه‌نویسی به‌شدت مورد استفاده – در ۳۷٪ از آگهی‌های شغلی هوش مصنوعی در ایالات متحده ذکر شده است، که تعداد آن‌ها در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۸۰۰,۰۰۰ بود.
دو زبان دیگر هم در ده مورد برتر قرار دارند: SQL در ۲۳٪ از آگهی‌های شغلی ذکر شده است و جاوا در ۱۷٪. علوم کامپیوتر، تحلیل داده‌ها و علم داده نیز به ترتیب در ۳۳٪، ۲۰٪، و ۲۰٪ از شغل‌ها مورد نیاز بوده‌اند.

آمار هوش مصنوعی در کسب‌وکار

هزینه‌ی پیاده‌سازی یک هوش‌های مصنوعی چقدر است؟ شرکت‌ها با استفاده از آن چقدر صرفه‌جویی خواهند کرد؟
شرکت‌های صنعتی که فناوری هوش مصنوعی را به کار می‌گیرند، هم اکنون شاهد صرفه‌جویی‌ قابل توجهی در هزینه و زمان هستند.

گزارش Accenture در سال ۲۰۲۲ به تفصیل توضیح داد که شرکت‌های خاصی که از هوش مصنوعی برای طراحی، توسعه و تولید محصول استفاده می‌کنند، ۳۰ برابر بیشتر از سایرین از طریق استفاده بهتر از فناوری‌هایی مانند وسایل نقلیه هدایت‌شونده خودکار و مدیریت زنجیره تامین پیش‌بینی‌کننده، صرفه‌جویی می‌کنند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کارآمدی، مهم‌ترین مزایا برای شرکت‌هایی هستند که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، که ۵۴٪ از سازمان‌ها در نظرسنجی سال ۲۰۲۲ IBM این را ذکر کرده‌اند. بهبود عملکرد فناوری اطلاعات یا شبکه با ۵۳٪ در جایگاه دوم قرار گرفت، در حالی که تجربه بهتر مشتری با ۴۸٪ در جایگاه سوم قرار داشت.

نتفلیکس به طور رسمی گزارش داد که سیستم توصیه‌گر شخصی‌سازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی آنها سالانه ۱ میلیارد دلار برایشان صرفه‌جویی می‌کند. دلیل آن است که بینندگان با توصیه‌های شخصی ارتباط بیشتری نسبت به گزینه‌های ‘محبوب’ برقرار می‌کنند. این افزایش تعامل به آنها کمک می‌کند تا مشتریان راضی را حفظ کنند، موارد لغو‌ را کاهش دهند و تولیدات داخلی آینده را برنامه‌ریزی کنند.

مطالعه‌ای که توسط Harvard Business Review انجام شده نشان داد که شرکت‌هایی که پیشگام استفاده از هوش مصنوعی در فروش بوده‌اند، نتایج چشمگیری را گزارش کرده‌اند؛ شامل صرفه‌جویی در هزینه‌ها از ۴۰ تا ۶۰٪، کاهش ۶۰٪ تا ۷۰٪ زمان تماس‌ها، و افزایش ۵۰٪ در سرنخ‌ها و فروش‌ها می‌شود.

صنایعی که بیشترین سود را از سیستم‌های هوش مصنوعی می‌برند، صنایعی هستند که دارای کار فشرده (labor-intensive) یا با سرمایه‌ اولیه بالا (capital-intensive) بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری

گزارشی از Accenture، افزایش سهم سود هر صنعت را تا سال ۲۰۳۵ فهرست می‌کند و سطح پایه بدون هوش مصنوعی را با سود مورد انتظار با هوش مصنوعی مقایسه می‌کند. بخش هایی که در صدر قرار می گیرند عبارتند از:

  • آموزش: ۸۴ درصد
  • خدمات اقامتی و غذایی: ۷۴ درصد
  • ساخت و ساز: ۷۱ درصد
  • عمده فروشی و خرده فروشی: ۵۹ درصد
  • بهداشت و درمان: ۵۵ درصد
  • کشاورزی، جنگل‌داری و ماهیگیری: ۵۳ درصد
آمار هوش مصنوعی و کسب‌وکار

همچنین، موفقیت‌های بزرگی در مدیریت زنجیره تأمین مجهز به هوش مصنوعی حاصل شده است. پیشگامان این فناوری توانسته‌اند ۱۵ درصد در هزینه‌های لجستیک صرفه‌جویی کنند، در حالی که موجودی خود را ۳۵ درصد و سطح خدمات را ۶۵ درصد نسبت به رقبای خود افزایش داده‌اند.

McKinsey در سال ۲۰۱۷ یکی از موارد استفاده از هوش مصنوعی را گزارش داد، زمانی که آمازون شرکت Kiva را که اتوماسیون برداشت و بسته‌بندی در انبارها را به عهده دارد، خریداری کرد. نتیجه این بود که چرخه کلیک تا ارسال در آمازون، که معمولاً با انسان بین ۶۰ تا ۷۵ دقیقه طول می‌کشید، به ۱۵ دقیقه کار برای روبات‌ها کاهش یافت. در کنار این، ظرفیت موجودی ۵۰ درصد افزایش و هزینه‌های عملیاتی ۲۰ درصد کاهش داشتند.

با وجود تمام این یافته‌های مثبت، تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها هنوز هزینه را به عنوان مانعی برای پیاده‌سازی ابزارهای هوش مصنوعی می‌بینند. گزارش IBM نشان می‌دهد که ۲۹ درصد از کسب‌وکارها به دلیل هزینه آن، از پذیرش هوش مصنوعی صرف‌نظر می‌کنند. ۳۴ درصد نیز گزارش داده‌اند که کمبود مهارت‌های هوش مصنوعی مانعی برای استفاده‌شان است.

یک مدل محاسبه هزینه که توسط دیلان پاتل و افضل احمد برای Semianalysis ساخته شد، برآورد کرد که ChatGPT حدود ۷۰۰۰۰۰ دلار در روز برای اجرا هزینه دارد. این معادل حدود ۰.۳۶ دلار به ازای هر پرسش است.
همچنین باید هزینه‌های زیست‌محیطی را در نظر گرفت. در یک مقاله از دانشگاه ماساچوست آمده که آموزش یک الگوریتم یادگیری عمیق می‌تواند ۳۱۳ تن دی‌اکسید کربن تولید کند. این مقدار پنج برابر بیشتر از میزان دی‌اکسید کربنی است که یک ماشین معمولی در طول عمر خود منتشر می‌کند.

آمار خطرات استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار

گزارش دانشگاه استنفورد به خطرات تعصب جنسیتی و نژادی هنگام استفاده از فناوری هوش مصنوعی پرداخته است.

تصاویر تولید شده با DALL-E 2 نشان داد که ۹۷٪ از افراد در موقعیت‌های مدیریتی (مانند مدیرعامل و مدیر) به عنوان مردان سفیدپوست تصویر شده‌اند، با وجود اینکه این نقش‌ها به ترتیب توسط ۲۹.۱٪ و ۳۹.۶٪ زنان اشغال شده‌اند.
این تحقیق همچنین دریافت که هوش مصنوعی صفات خاصی مانند «نامعقول»، «لجباز»، و «باهوش» را به مردان ارتباط می‌دهد، در حالی که «دلسوز»، «حساس» و «احساساتی» بیشتر با زنان پیوند خورده‌اند.

اگر فناوری هوش مصنوعی قبل از خنثی شدن سوگیری و تعصبات برای مواردی مانند ایجاد پروفایل های شغلی شروع به استفاده شود، نگران‌کننده است. با این حال، رفع این تعصبات ممکن است یک مبارزه دشوار باشد زیرا مدل‌ها معمولاً بر روی داده‌های دنیای واقعی که ذاتاً حاوی این سوگیری‌ها هستند آموزش می‌بینند.

به نظر می‌رسد شرکت‌ها از خطراتی که ممکن است فناوری هوش مصنوعی در شرکت‌هایشان به وجود آورد آگاه هستند. بر اساس گزارش استنفورد، این‌ها خطرات برتر از پذیرش هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ است که سازمان‌ها آن‌ها را مرتبط می‌دانند:

  • امنیت سایبری: ۵۹٪
  • انطباق قانونی: ۴۵٪
  • حریم شخصی فردی: ۴۰٪
  • قابلیت توضیح: ۳۷٪
  • شهرت سازمانی: ۳۲٪
  • عدالت و انصاف: ۳۰٪
  • جابجایی نیروی کار: ۲۸٪
  • ایمنی فیزیکی: ۲۰٪
  • امنیت ملی: ۱۳٪
  • ثبات سیاسی: ۹٪

مطالعه‌ای از IBM نشان داد که ۷۴٪ از سازمان‌هایی که در حال استفاده از هوش مصنوعی هستند، هیچ گامی برای کاهش تعصبات ناخواسته در سیستم‌های هوش مصنوعی خود برنداشته‌اند. ۶۰٪ هنوز خط‌ مشی‌هایی درباره استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی در محیط کار خود توسعه نداده‌اند.
نظرسنجی انجام شده توسط فوربس نگرانی‌های دیگری را که صاحبان کسب‌وکار در مورد تأثیر هوش مصنوعی دارند، آشکار کرد:

  • ۴۳٪ نگران وابستگی به فناوری هوش مصنوعی هستند
  • ۳۳٪ نگران کاهش نیروی کار هستند
  • ۳۱٪ دغدغه‌هایی در مورد حریم خصوصی دارند
  • ۳۰٪ نگران ارائه اطلاعات غلط به کسب‌وکار یا مشتریانشان توسط هوش مصنوعی هستند
  • ۲۸٪ نگران خطاهای ناشی از تعصب هستند
  • ۲۴٪ بر این باورند که ترافیک وب‌سایت‌های آنها کاهش خواهد یافت

آمار هوش مصنوعی کاربردی

بیایید نگاهی به برخی آمارها در مورد استفاده از هوش مصنوعی در خانه‌ها و زندگی روزمره‌مان بیندازیم.
بر اساس مرکز تحقیقات Pew در حدود ۵۷٪ از آمریکایی‌ها از جایگزینی کارهای خانگی توسط هوش مصنوعی هیجان‌زده هستند، ۴۰٪ همین حس را در مورد تشخیص شرایط پزشکی توسط هوش مصنوعی دارند و ۹٪ از کمک هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی‌شان هیجان‌زده هستند.

آمار کاربردهای هوش مصنوعی

در نظرسنجی دیگری که توسط فوربس انجام شد، برترین کاربردهای هوش مصنوعی به شرح زیر ذکر شده‌اند:

  • پاسخگویی به مردم از طریق پیامک یا ایمیل و یا پاسخ دادن به سوالات مالی: ۴۳٪
  • برنامه‌ریزی برای سفر: ۳۸٪
  • نوشتن ایمیل: ۳۱٪
  • آماده‌سازی برای مصاحبه‌ی شغلی: ۳۰٪
  • نوشتن یک پست شبکه‌های اجتماعی: ۲۵٪
  • خلاصه کردن متون پیچیده یا طولانی: ۱۹٪

به نظر می‌رسد ماشین‌های بدون راننده، که به عنوان وسایل نقلیه خودکار نیز شناخته می‌شوند، یک نمونه از فناوری هوش مصنوعی است که مردم هنور اعتماد زیادی به آن ندارند. پیش‌بینی می‌شود بازار خودروهای بدون راننده با نرخ سالانه ترکیبی ۱۳.۳ درصد رشد کند و از ۲۰.۳ میلیون واحد در سال ۲۰۲۱ به ۶۲.۴ میلیون واحد در سال ۲۰۳۰ برسد.

تصادفات جاده‌ای در سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده ۳۸,۶۸۰ قربانی گرفته است و تقریباً ۱.۲ میلیون مرگ و میر در جاده‌ها در سراسر جهان رخ می‌دهد. بر اساس مقاله‌ای که در نشریه آتلانتیک منتشر شده است، تا نیمه قرن، خودروهای بدون راننده می‌توانند این تلفات را تا ۹۰ درصد کاهش دهند. با این حال، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در پذیرش این فناوری تردید دارند. مرکز تحقیقات پیو نظرسنجی انجام داده که نشان می‌دهد تنها ۲۶٪ آمریکایی‌ها بر این باورند که استفاده گسترده از وسایل نقلیه خودکار برای جامعه مفید خواهد بود؛ ۴۴٪ هم معتقد هستند که وسایل نقلیه خودکار ایده بدی است!

از میان دستیارهای دیجیتالی اصلی، Google Assistant به عنوان دقیق‌ترین دستیار در پاسخ‌گویی به پرسش‌ها نشان داده شده است. داده‌های منتشر شده در Statista نشان می‌دهد که Google Assistant در کل ۹۳٪ دقت دارد، در مقایسه با ۸۳٪ برای Siri و ۸۰٪ برای Alexa. تنها دسته‌ای که Siri در آن از Google Assistant بهتر عمل کرده است، دستورات صوتی مربوط به عملکردهای گوشی بوده است.

فناوری هوش مصنوعی از ابتدای دهه در اخبار بوده است. در اینجا برخی از آمار برتر هوش مصنوعی آورده شده است:

  • Microsoft Copilot در مارس ۲۰۲۳ از مرز ۱۰۰ میلیون کاربر در روز عبور کرد.
  • ChatGPT-4 در آزمون وکالت نمره‌ای کسب کرد که از ۷٪ از شرکت‌کنندگان انسانی برتر بوده و بالاتر از حد نصاب قبولی است.
  • تقریباً ۱.۸ میلیارد بازدید در ماه به chat.openai.com، وب‌سایتی که ChatGPT از طریق آن دسترسی پیدا می‌کند، وجود دارد که بر اساس اطلاعات Similarweb، این تعداد حدود ۶۰ میلیون بازدید در روز است.
  • ایالات متحده بزرگترین کاربر ابزار هوش مصنوعی ChatGPT است. ۱۲٪ از این بازدیدها از ایالات متحده، ۸٪ از هند، و ۴٪ از ژاپن هستند.
  • در حالی که ChatGPT در حال رشد است، یکی از ابزارهای اصلی نویسندگی هوش مصنوعی به اسم Jarvis (که پیشتر به Jasper نامیده می‌شد) با کاهش ترافیک مواجه شده.
  • بر اساس تحقیقی که در ژوئیه ۲۰۲۳ توسط Deloitte منتشر شد، بیش از نیمی (۵۲٪) از بزرگسالان بریتانیایی از هوش مصنوعی تولیدی شنیده‌اند و بیش از یک چهارم (۲۶٪) خودشان از آن استفاده کرده‌اند.
  •  Geoffrey Hinton مهندس کامپیوتر پس از ۱۰ سال کار برای گوگل، در می ۲۰۲۳ از سمت خود استعفا داد و به مردم در مورد خطری که سیستم‌های هوش مصنوعی برای بشریت ایجاد می‌کنند، هشدار داد.

نقطه
Logo