هفته پنجم بارداری

وضعیت جنین

در هفته پنجم بارداری فرزند دلبند شما به اندازه یک دانه کنجد شده است! رویان شبیه یک بچه قورباغه است و حدود ۲ میلی‌متر قد دارد. ضربان قلب این دانه کنجد را می‌توانید در این هفته یا هفته بعد بشنوید. رویان اکنون از سه لایه تشکیل شده که لایه خارجی آن مغز، نخاع، پوست و مو را تشکیل می دهد. لایه میانی؛ قلب، سیستم گردش خون، استخوان، عضله، کلیه و سیستم تناسلی را شامل می شود و لایه داخلی روده‌ها، کبد، پانکراس و مثانه را می‌سازد.

اندازه جنین در هفته پنجم بارداری

اندازه جنین

قد جنین : ۱.۵ میلی متر

وزن جنین : ۰.۱۹ گرم

در این هفته، این موجود کوچک در حال تغییر قیافه است. سلول‌های بدن او در حال ساخت اندام‌های مهمی مثل کبد، کلیه و سیستم عصبی هستند. به تدریج با رشد این سیستم قسمت‌های نخاع، مغز و ستون فقرات هم شکل می‌گیرد. این توده سلولی دارای پوست، مو، ناخن و غده‌های سینه هم هست.

در حالی‌ که بافت‌های جنین در حال شکل‌گیری است، پرزهای کوریونی در حال رسیدن به دیوارۀ رحم برای ایجاد جفت است. این پرزها حاوی عروق خونی هستند که به جریان خون بدن شما متصل می‌شوند تا زمانی که دیگر نیازی به کیسۀ زرده نیست، به مواد مغذی مورد نیاز برای رشد بیشتر دسترسی پیدا کنند. قلب یک ساختار لوله‌مانند ابتدایی است که یک برآمدگی در مرکز جنین به وجود می‌آورد. رگ‌های خونی نیز تا پایان این هفته شکل می‌گیرد. برخی از این رگ‌های خونی بخشی از بند ناف را تشکیل خواهند داد. جفت و بند ناف رشد می‌یابند تا به تغذیۀ جنین شما کمک کنند. جفت مسئول پمپاژ اکسیژن، دفع مواد زاید و تأمین مواد مغذی ضروری جنین در طول بارداری است.

وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری

وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری

این هفته باید منتظر نشانه‌های بیشتری از حاملگی باشید. احتمالا زود خسته می‌شوید و مدام مجبور هستید به دست‌شویی بروید. بدن یک زن باردار در این هفته خون بیشتری تولید می‌کند تا اکسیژن و غذا را به جنین برساند. قلب شما برای حفظ تعادل بدن بیشتر از قبل می تپد. این موضوع ، افزایش خستگی، گیجی و سردرد را به همراه دارد. در این هفته درد سینه‌ها یا حسی شبیه به سوزن‌سوزن‌شدن، شما را آزار می‌دهد. احتمال بزرگ شدن سینه‌ها و تیره شدن هاله رنگی دور آن نیز وجود دارد.

احیانا ویار را در این هفته تجربه می‌کنید. ویار به دلیل به هم خوردن تعادل بین انتقال‌دهنده‌های عصبی بدن مادر، حالت روحی و روانی خاص و همچنین نیازهای تغذیه‌ای او به وجود می‌آید. ممکن است وقتی دلتان پنیر می‌خواهد ناشی از کمبود سدیم باشد، یا زمانی که هوس بستنی کرده‌اید، نشان دهنده نیاز بدن شما به کلسیم و چربی باشد.

مصرف داروها را کنار بگذارید. هر دارویی می‌تواند بر روی رویان تأثیر مستقیم بگذارد. اگر نمی‌دانستید باردار هستید و دارو مصرف می کردید حتماً این مسئله را با پزشک متخصص در میان بگذارید. از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی نیز جدا خودداری کنید. به سلامت کلی بدن‌تان اهمیت بدهید و سری هم به دندانپزشکی بزنید.

نکات مراقبت بارداری در هفته پنجم بارداری

نکات مراقبت بارداری در هفته پنجم بارداری

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. شما باید غذاهای متفاوتی را برای دریافت مواد مورد نیاز بدنتان مصرف کنید. برای یک برنامه غذایی مناسب، به خصوص در طول بارداری و شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید. مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین می‌توانید شیر و آب میوه‌های طبیعی مصرف کنید. به محض آگاهی از بارداری خود، مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی را آغاز کنید.

به جای نان سفید، نان سبوس دار مصرف کنید. با این روش فیبر بیشتر و به همان نسبت منیزیم بیشتری به رژیم غذایی خود راه می‌دهید و زینک، روی، ویتامین‌ E و ویتامین B6 بدن را فراهم می‌کنید. غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای، ماکارونی و نان سبوس دار مصرف کنید.

زعفران ممکن است باعث سقط جنین (به ویژه در ۳ ماهه اول بارداری) شود. پس از مصرف آن خودداری نمایید. آویشن جزو ادویه‌های محرک می باشد، بنابراین زنان باردار باید از مصرف آن خودداری کنند. مصرف بیش از ۲ گرم گلپر در روز در دوران بارداری بخصوص ۳ ماهه اول جایز نیست، زیرا باعث سقط جنین می‌شود. زنان باردار از مصرف دارچین و فراورده‌های آن در طول دوران بارداری، حتی به مقدار خیلی کم خودداری کنند، چرا که می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود. مصرف پونه هم بهتر است قطع شود. دمنوشهای گیاهی را با احتیاط و با مشورت پزشک مصرف کنید. متخصصان طب سنتی معتقدند خانم‌هایی که در دوران حاملگی فشار خون بالا دارند، نباید از گیاه بابونه استفاده کنند . استفاده از گل بابونه برای خانم‌های باردار و زنان شیرده توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث دردهای شکمی یا سقط جنین شود.

در طول زمان مسافرت با ماشین، کمربند ایمنی را به گونه‌ای ببندید که قسمت بلند آن بالای شکم و نوار پایینی آن زیر شکم تان قرار بگیرد. اگر کمربند ماشینتان خیل سفت و آزار دهنده است آن را تعمیر کنید. اگر کمربند روی شکم شما فشار بیاورد ممکن است در ترمزهای ناگهانی به جنین آسیب بزند. می توانید از بالش های مخصوص گردن، برای راحتی سر در طول سفرهای جاده ای استفاده کنید. همچنین صندلی ماشین را به عقب برده و پاهای خود را دراز کنید تا کمتر خسته شوید.

نقطه
Logo