هفته هفتم بارداری

وضعیت جنین

در هفته هفتم بارداری فرزند دلبند شما به اندازه یک دانه نخود شده است! رویان این هفته سریع‌تر رشد می‌کند. برجستگی‌های دست و پا که در هفته ششم جوانه‌ زده بودند حالا بیشتر رشد کرده‌اند و قسمت‌های مختلف دست و پا در حالی شکل‌گیری است. سایه‌ای از آرنج و مفصل‌های او قابل مشاهده است. دست او از مچ تا انگشتان به هم چسبیده تا در هفته‌های آینده از هم جدا شود. 

اندازه جنین در هفته هفتم بارداری

اندازه جنین

قد جنین :۱.۲۷ سانتی متر

وزن جنین :۰.۵ گرم

سر رویان بزرگ‌تر از بدن اوست. در این هفته نیمکره‌های چپ و راست مغز هم تشکیل می‌شود. پوستش هنوز خیلی نازک است و به راحتی می‌توان رگ‌هایش را دید. دندان‌ها و فضای داخلی دهانش هم به تدریج رشد می‌کند. گوش‌هایش هم بیشتر رشد می‌کند. این هفته رویان قشنگ‌تر می‌شود. پلک‌ها روی چشمانش را می‌پوشاند و بینی قلمی‌اش پیدا می‌شود. روده‌ها و آپاندیس هم در راه هستند و تا پایان این هفته در بدن رویان جا خوش می‌کنند.

دیگر اعضایش هم به سرعت در حال رشد هستند. مری یا لوله‌ای که از طریق آن کودک بلع غذا را انجام خواهد داد، همراه با ریه‌ها که در دو طرف قرار دارد شروع به شکل‌گیری می‌کند. با رشد دریچه‌ها و بطن، قلب کامل‌تر می‌شود. کبدها مشغول تولید گلبول‌های قرمز هستند.

روده‌ها در اطراف بند ناف در حال به هم پیچیده شدن هستند، کیسۀ زرده همزمان با تغذیۀ جنین، در حال کوچک‌تر شدن است و بندناف هم با رگ‌های خونی که دیدن آنها چندان سخت نیست مشغول سرویس‌دهی است.

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

از این هفته به بعد رحم بزرگتر می‌شود و از اندازه یک مشت گره کرده به اندازه یک گریپ فروت می‌رسد. در این هفته ممکن است دردهای خفیف یا شدیدی را در شکم خود احساس کنید که این تغییرات ناشی از همان رشد تدریجی رحم است. حالت تهوع که از چند هفته پیش شروع شده بود همچنان ادامه دارد و تا هفته ۱۴ یا بیشتر هم ممکن است با شما همراه باشد. برای مقابله با حالت تهوع می توانید بیسکویت یا نان خشک بخورید و مایعات زیادی بنوشید. گرمای شدید و احساس گر گرفتگی شما را در این هفته آزار می‌دهد، سعی کنید لباس‌های کمتری بپوشید.

هضم غذا در این روزها روند کندتری پیدا می‌کند و بدن مواد غذایی مفید بیشتری را جذب می کند که این مواد مغذی به رشد سریع رویان کمک می‌کند. در این هفته ممکن است باز هم دچار یبوست شوید. هورمون پروژسترون عملکرد روده‌ها را مختل می‌کند و باعث یبوست می‌شود.

در این زمان، در دهانه کانال سرویکس(رحم)  شما یک پوشش مخاطی تولید می شود که رحم را برای محافظت از ورود باکتری و عفونت بسته نگه می دارد. در اواخر ماه نهم بارداری، با گشاد شدن سرویکس این سرپوش از بین می رود و شما برای زایمان آماده خواهید داد. 

مراقبت‌های دوران بارداری در هفته هفتم بارداری

اگر تاکنون به پزشک مراجعه نکرده‌اید دیگر زمان آن رسیده که خودتان را به یک متخصص نشان دهید. پزشک سؤالات متعددی از جمله سابقه بیماری، مشکلات ژنتیکی، سابقه بارداری قبلی و … را می‌پرسد و جدول اضافه‌ وزن را به شما می‌دهد که بدانید در هر هفته چه مقدار باید وزن اضافه کنید.

حداقل ۸ ساعت در شب بخوابید و هر زمان که خسته شدید استراحت کنید. برای داشتن خواب راحت درجه حرارت ، نور و کیفیت هوای اتاق خوابتان را تنظیم کنید.. ویتامین‌های دوران بارداری را همراه غذا و مقدار زیادی آب بخورید. مواد مغذی موجود در ویتامین‌ها ممکن است سیستم دستگاه گوارش را به هم ریخته و حالت تهوع را بدتر کند. از عطر، شمع و پاک کننده‌های خانگی که باعث تهوع می‌شوند اجتناب کنید. 

وضعیت مادر در هفته 7 بارداری

تغذیه در هفته هفتم بارداری

از این هفته مصرف آهن خود را از طریق مواد غذایی افزایش دهید و خوردن مولتی ویتامین‌های بارداری را پس از مشورت با پزشک، آغاز کنید.
تغذیه بین هفته‌های ۵ تا ۸ بارداری، نقش مهمی در رشد سیستم عصبی، گوارشی، تنفسی، گردش خون و سیستم تولید مثل جنین ایفا می‌کند. مصرف آهن که از مواد غذایی به دست می‌آید و ویتامین‌های بارداری بسیار اهمیت دارد. افزایش حجم خون در طول بارداری و نیازهای جنین در حال رشد، مادر را در معرض خطر ابتلا به فقر آهن و کم خونی قرار می‌دهد. آهن در مواد غذایی مانند گوشت‌ گاو و مرغ به وفور یافت می‌شود.

تغذیه در هفته هفتم بارداری

سبزیجات سرشار از آهن مانند اسفناج، لوبیا و نخود را به همراه مواد غذایی دارای ویتامین C مانند گوجه فرنگی و پرتقال مصرف کنید تا در جذب بیشتر آهن به شما کمک کند. مولتی ویتامین‌های بارداری منبع غنی از آهن، فولیک اسید و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. میزان آهنی که در طول بارداری به شما پیشنهاد می‌شود حدود ۲۷ میلی گرم در روز است که در بیشتر مولتی ویتامین‌های بارداری یافت می‌شود. البته این نکته را به خاطر بسپارید که مولتی ویتامین‌‌ها هیچ وقت جایگزین غذا نیستند. 

زنان باردار باید از خوردن گیاهانی مثل پوست ریشه زرشک، بابونه گاوی، افسنطین، پونه معطر، سداب، فلوس، کدو تلخ، جعفری فرنگی، سنبل چینی، نعناع کوهی و مینا پرهیز کنند. از خوردن گیاه بولاغ اوتی خودداری کنند چون ممکن است باعث سقط جنین شود.

غذاهای مانده به خصوص غذاهای گوشتی برای خانم های باردار مضر است. خوردن موادی مثل کالباس، سوسیس، ژامبون و ساردین و سایر کنسروها و ماهی مانده به کلی ممنوع است.

نقطه
Logo