هفته چهاردهم بارداری

وضعیت جنین

در هفته چهاردهم بارداری فرزند شما به اندازه یک آووکادو است! در این دوران گردن جنین بزرگتر می شود و دیگر چانه‌اش روی سینه قرار ندارد و نگهداری از سرش را خودش بر عهده می‌گیرد. قلب او حدود دو برابر قلب مادر ضربان دارد و آن‌قدر قوی است که هنگام سونوگرافی شنیده می‌شود. ریه‌ها در مایع آمنیوتیک تنفس می‌کنند که برای کارکرد درست آنها ضروری است.

اندازه جنین در هفته چهاردهم بارداری

اندازه جنین

قد: ۸.۹۲ سانتی متر

وزن: ۴۵.۴ گرم

از این هفته اعضای صورت و سایر اندام‌هایش از نظر اندازه و عملکرد بیشتر رشد می‌کنند. با ادامۀ رشد ماهیچه‌ها و سیستم عصبی، ماهیچه‌ها هماهنگ‌تر می‌شود و جنین می‌تواند راحت‌تر حرکت کند. سر، دهان، لب‌ها، بازوها، مچ‌ها، دست‌ها، ران‌ها، پاها و انگشتان پا، همگی انعطاف‌پذیرتر شده است و طول دستها به اندازه‌ای است که جنین حتی می‌تواند صورت خود را لمس کند، اما هنوز زمان می‌خواهد تا پاهایش هم متناسب با بدنش شود. اندام تناسلی خارجی او بزرگتر شده و تشخیص جنسیت ساده‌تر می‌شود. کبدها تولید صفرا را شروع کرده‌اند و این نشانه سلامت کبد جنین است.

جنین اکنون قادر به انجام رفلکس‌های بلع است و مایع آمنیوتیک را می‌بلعد و پس از عبور از معده، به شکل ادرار از طریق کلیه‌ها و کیسۀ آب دفع می‌کند. او قبلاً این آب را می‌خورد اما حالا در آن ادرار هم می‌کند. جنین نه تنها قادر به بلعیدن است، بلکه ماهیچه‌های صورت او نیز فعال شده و می‌تواند همۀ شکل‌های صورت از جمله اخم کردن را نشان دهد. هورمون‌های تیروئیدی در این هفته کارشان را آغاز می‌کنند و طحال هم کار تولید گلبول‌های قرمز خون را شروع کرده است. در این هفته مغز او پالس‌های عصبی برای صورتش می‌فرستد. چنگ انداختن را هم از همین هفته شروع می‌کند. 

رشد موهای او به سرش محدود نمی‌شود و کمی مو روی ابروهایش نیز در می‌آید. پوششی از مو بدن او را می‌پوشاند که این پوشش کرک‌دار، بدن او را گرم می‌کند و از پوست او محافظت می‎کند. اغلب با درشت ‎تر شدن جنین در بدن مادر این کرک ها می‌ریزد، ولی گاهی هم ممکن است که تا بعد از به دنیا آمدن بچه همراه او باشد و مدتی بعد از تولد از بین برود.

وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری

سونوگرافی در هفته چهاردهم بارداری

این هفته زمان خوبی برای باخبر کردن دوستان و خانواده از بارداری شماست. طی این هفته شما وارد دوره‌ای جدید از بارداری شده‌اید که سختی‌های سه ماهۀ اول را نخواهد داشت. تهوع شما رو به کاهش است. حجم خون بدن افزایش یافته و در نتیجه خون بیشتری به عروق شما می‌رسد. هورمون‌های بارداری باعث می‌شوند که غدد پوست چربی بیشتری تولید کنند که به صاف‌تر و درخشان‌تر شدن پوستتان می‌انجامد. گاهی تغییرات هورمونی می‌تواند پوست زنان باردار را حساس‌تر و دچار خارش کند. بهتر است مراقبت بیشتری از پوست خود داشته باشید.
در این هفته ممکن است متوجه یک حرکت جالب در وجودتان شوید. خیلی از زنان باردار می‌گویند که می‌توانند حرکات جنین را حس ‌کنند اما این حرکات بسیار ضعیف است. شکم شما کمی بزرگتر شده است. ممکن است زنان باردار که دچار چاقی هستند کمتر متوجه بزرگ شدن شکم خود شوند.

وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری

هاله‌ کمرنگ دور سینه از این هفته تیره‌تر می‌شود. پوست اطراف ناف، زیر بغل یا ران‌ها هم به همین شکل تغییر می‌کنند. اگر صورتتان لک قهوه‌ای آورده است ناراحت نباشید، این لکه‌ها طبیعی هستند و می‌توانید با استفاده از چند ماسک طبیعی آنها را از بین ببرید. پستانهای شما باز هم بزرگ‌تر می‌شود و رشد آنها همچنان طی هفته‌های بعدی ادامه می‌یابد. امکان تغییراتی در بینایی در برخی زنان طی این هفته وجود دارد. با رها شدن از نگرانی و استرس مخصوصا  اضطراب سقط جنین، ذهن شما از این هفته آزادی بسیار بیشتری خواهد داشت.

در این روزها ممکن است گرمای بیشتری در بدن خود حس ‌کنید و این به دلیل افزایش صعودی حجم خون شماست. گرفتگی عضلانی هم شاید به سراغتان بیاید. کند شدن جریان خون و کمبود کلسیم و پتاسیم در بدن باعث این عارضه می‌شود.

مراقبت های بارداری در هفته چهاردهم بارداری

مراقبت های بارداری در هفته چهاردهم بارداری

در این دوران بلند کردن اجسام سنگین خیلی خطرناک است.  اگر می‌خواهید چیزی را از روی زمین بردارید، ابتدا چمباتمه بزنید و پشت خود را صاف نگه دارید و سپس از عضلات پای خود برای بلند شدن و برداشتن اجسام کمک بگیرید. بهتر است به صورت چهار زانو یا ضربدری بنشینید و همیشه پشت خود را صاف نگه‌ دارید. ایستادن به مدت طولانی برای شما مناسب نیست و ممکن است دچار واریس وریدی شوید. بهتر است بعد از ایستادن کمی استراحت کنید. زمانی که بیرون از خانه هستید، ساندویچ مقوی به همراه داشته باشید تا وقتی گرسنه شدید میل کنی

در طول روز به طور متناوب آب بنوشید، نوشیدن منظم مایعات و خوردن میوه و سبزیجات به رفع یبوست کمک خواهد کرد. برای خلاصی از نفخ شکم می‌توانید در طول روز به جای وعده‌های غذایی پرحجم، به خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر عادت کنید. همچنین برای کم کردن از تکرر ادرار بهتر است در ساعات پایانی روز و نزدیک به زمان خوابتان، مایعات کمتری مصرف کنید.

این هفته، زمان خوبی برای خرید لباس‌های مناسب بارداری و سوتین‌های راحت است. با مشورت پزشک خود، یک ورزش مناسب دوران بارداری مانند پیاده‌روی، یوگا یا شنا را انتخاب کنید. طی این هفته‌ها ممکن است تمایل بیشتری به رابطۀ جنسی داشته باشید. رابطۀ جنسی در دوران بارداری بی‌خطر است، مگر این که پزشک، ممنوعیت رابطۀ جنسی را برای شما لازم بداند. 

سه ماهۀ دوم بهترین زمان برای رفتن به مسافرت است، زیرا شما انرژی کافی برای لذت بردن از آن را دارید. اگر قصد سفر با هواپیما را دارید، محدودیت و موارد مربوط به صدور مجوز پرواز برای زنان باردار را از خطوط هواپیمایی مورد نظرتان جویا شوید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته چهاردهم

با توجه کردن به تغییرات بدنتان در طول دوران بارداری و مشاهدۀ علائم غیر معمول، می‌توانید در زمان مناسبی برای درمان به پزشک مراجعه و از خود و جنین تان مراقبت کنید. بهتر است با علائم غیرمعمولی که می‌تواند نشان‌دهندۀ عارضه‌ای شدید باشد، آشنا شوید تا بتوانید مراقبت‌های پزشکی لازم را به موقع دریافت کنید. علاوه بر هر نوع درد شکمی شدید و همچنین خونریزی واژینال که نیازمند مراجعۀ فوری به پزشک است، برخی از علائم دیگری که در صورت مشاهدۀ آنها لازم است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید شامل موارد زیر است:

  • احساس خستگی
  • ضعف
  • گیجی
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • سردرد
  • زردی یا رنگ‌پریدگی پوست در نوک انگشت‌ها، زیر پلک‌  و لب‌ها

این علائم ممکن است نشان‌د‌هندۀ کم‌خونی شما باشد. همچنین اگر طی این هفته و هفته‌های آینده، علائمی مثل تب یا لرز داشتید لازم است به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم می‌تواند ناشی از عفونت‌های مجاری ادرار باشد.

نقطه
Logo