هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری فرزند شما به اندازه یک گل کلم کوچک شده است! جنین به افزایش ذخایر چربی محافظ خود ادامه می دهد. موهای او، که تا به حال سفید بوده‌اند، در اثر به وجود آمدن رنگدانه ها شروع به رنگ گرفتن می‌کنند و موهای سر، ابروها و مژه‌هایش مشخص‌تر می‌شوند. سوراخ‌های بینی او باز می‌شوند و جنین شما شروع به تنفس مایع آمنیوتیک از طریق بینی خواهد کرد. ممکن است متوجه شده باشید که جنین‌تان به محرک‌های خارجی از جمله صدای شما، صدای همسرتان، انواع خاصی از موسیقی و صداهای بلند واکنش نشان می‌دهد. 

وضعیت جنین

اندازه جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

اندازه جنین

قد : 32 سانتی متر

وزن : 675 گرم

جنین شما هر روز بیشتر از قبل یاد می‌گیرد که چگونه دست و پاهایش را تکان دهد. از آنجا که در حال حاضر مقداری چربی نوزادی دارد، پوستش صاف‌تر و چین‌ و چروک ها کمتر شده است. قلب و ریه‌ها اکنون به ‌طور کامل شکل گرفته اند، اما در ادامه بارداری و جهت آماده شدن برای زندگی در جهان خارج، به تکامل خود ادامه خواهند داد. ساختارهایی که ستون فقرات را تشکیل می‌دهند و همچنین مغز با سرعت در حال رشد هستند. توسعه و تکامل حواس پنج‌گانه ادامه دارد و جنین نسبت به محرک‌ها واکنش نشان می‌دهد.

عصب بینایی چشم‌ها ممکن است به اندازه‌ای رشد یافته باشد که کودک نور را ببیند و به سمت آن بچرخد. با تکامل بیشتر عصب‌های ناحیه دهان و لب، جنین شروع به تمرین رفلکس‌های بلع می‌کند. استخوان‌‌های گوش سخت‌تر شده‌اند و حساسیت گوش‌‌ها افزایش می یابد. کودک می‌تواند صدای مادر خود را تشخیص دهد، البته با توجه به اینکه گوش‌‌ها نسبت به امواج صوتی بم حساس‌تر است، احتمالاً فرزند شما صدای پدرش را راحت تر می‌شنود.

ضربان قلب جنین هنوز سریع‌تر از ضربان قلب شماست، اما کم‌کم در طی هفته های آینده آهسته‌تر می‌شود و به حدود ۱۴۰ ضربان در دقیقه کاهش می‌یابد. اتصالات عصب دست‌ها نیز در حال پیشرفت است و مهارت و چابکی بیشتری به جنین می‌دهد. او اسباب بازی هایی مثل دستان، پاها، بند ناف و حتی صورتش را برای لمس کردن دارد. ممکن است متوجه چرخه خواب فرزند خود بشوید، او در این زمان بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت می‌خوابد.

وضعیت مادر

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

اضافه وزن شما در این هفته روند صعودی به خود می‌گیرد و ممکن است نتوانید مثل گذشته تند و سریع حرکت کنید. امکان دارد کفش هایتان به دلیل بالا رفتن وزن یا تورم پاها برایتان تنگ شود. به خاطر افزایش ترشح هورمون‌های بارداری پروژسترون و ریلاکسین که رباط‌های عضلانی را برای سهولت زایمان نرم می کنند، ممکن است کمر درد داشته باشید. خارش خفیف در دوران بارداری شایع است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر خارش بیش از چند روز ادامه یافت یا شدید بود، با پزشک خود تماس بگیرید.

آماده شدن برای آمدن یک نوزاد، کار سختی است و سلامت شما باید در اولویت باشد. احساس اندوه برای هفته‌های متوالی، گریه‌های بی‌دلیل، تحریک‌پذیری، بی‌انگیزه بودن، افسردگی کلی یا از دست دادن توانایی تمرکز، موضوعاتی جدی بوده و لازم است توسط پزشک بررسی شود.

مراقبت های بارداری در هفته بیست و پنجم

در دوران بارداری از کفش‌های طبی مناسب استفاده کنید. کفش‌هایی با پاشنه‌های کوتاه و کفی مناسب انتخاب کنید تا فشار وارد شده بر پاها و ستون فقرات موقع راه رفتن کمتر شود و مشکلات ناشی از اضافه وزن، به ستون فقرات آسیبی نزند. اشیاء سنگین را از زمین بلند نکنید یا اگر هنگام بلند کردن چیزی احساس فشار کردید، فورا آن را رها کنید. برای نشستن‌های طولانی مدت صندلی را انتخاب کنید که بدن شما را حمایت کند یا بالشی برای پشتیبانی از کمر خود در قسمت پشت صندلی بگذارید. 

مواد غذایی مناسب و نیز غذاهای نامناسب و خطرناک در طول بارداری را بشناسید. لیستریا یک باکتری نادر اما خطرناک است که در بعضی از غذاها یافت می‌شود. پنیرهای نرم، شیر غیر پاستوریزه، گوشت سرد، سوشی و گوشت خام همگی خطراتی برای شما دارد. مراقب بهداشت آشپزخانه خود نیز باشید و پس از دست زدن به گوشت خام دست‌های خود را به خوبی بشویید.

همیشه یک بطری آب همراه داشته باشید و از آن بنوشید. وجود آب کافی در بدن، از ورم دست و پا در این مرحله از بارداری و به ویژه در هوای گرم و مرطوب جلوگیری می‌کند. برای رفع گرفتگی ماهیچه‌های پا از ایستادن‌های طولانی پرهیز کنید و پس از تایید پزشکتان روزانه و منظم پیاده‌روی کنید. ورزش‌هایی مثل یوگا و شنا برای رفع خستگی شما مناسب است. همچنین برای پیشگیری از یبوست، غذاهای فیبردار، میوه و سبزیجات استفاده کنید.

سوزش سر دل در دوران بارداری طبیعی، اما ناراحت‌کننده است. برای به حداقل رساندن سوزش معده، سعی کنید از هر گونه مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌دار، اسیدی و نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید. همچنین مراقب میزان اضافه وزنتان باشید. وزن‌گیری بیش از حد برای شما و جنینتان خوب نیست.

عادت کنید به جای خوابیدن روی پشتتان، به پهلوی چپ بخوابید. رحم سنگین شما ممکن است روی رگ‌هایی که به جفت و جنین اکسیژن می‌رساند فشار بیاورد. اگر کسی در اطراف شما سیگار می‌کشد، خیلی سریع از او فاصله بگیرید. تنفس دود سیگار و قلیان دیگران تقریباً به اندازه خود سیگار کشیدن سمی است و جفت نمی‌تواند همه مونوکسید کربن یا مواد شیمیایی دیگری که منفعلانه استنشاق می‌کنید را فیلتر کند.

اگر انقباضات کاذب براکستون هیکس رحم را در طول این هفته تجربه کردید، تغییر وضعیت بدن، نوشیدن آب یا استراحت می‌تواند این انقباضات را آرام کند ولی در صورت ادامه پیدا کردن و شدیدتر شدن انقباضات باید به پزشک خود اطلاع دهید.

رژیم غذایی در هفته بیست و پنجم بارداری

رژیم غذایی در هفته بیست و پنجم بارداری

در این روزها مواد غذایی میل کنید که به تامین و جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. کلسیم برای رشد جنین و قدرت بدنی شما لازم است. با مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم، جنین هر روز قوی‌تر از قبل می‌شود. برای این منظور حداقل 3 مورد از مواد زیر را روزانه در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  • 1 فنجان شیر کم چرب یا بدون چرب
  • 1 فنجان ماست کم چرب
  • نصف فنجان پنیر رنده شده کم چرب
  • 1 فنجان کلم چینی
  • 1 فنجان آب پرتقال سرشار از کلسیم
  • 1 فنجان شیر سویا سرشار از کلسیم و ویتامین دی
  • 1 فنجان سوپ شیر

عوارض شایع بارداری در هفته بیست و پنجم

خروپف، عدم تعادل و تنگی ‌نفس از برخی عوارض زنان در این هفته است که در مورد همه مادران به یک شکل نخواهد بود. عوارض شایع و رایج هفته ۲۵ بارداری برای بیشتر زنان شامل موارد زیر است:

  • یبوست
  • خستگی
  • کمردرد
  • سوزش معده
  • تورم پا
  • انقباضات رحم
  • گرفتگی عضلات پا

مراقبت‌های پزشکی هفته بیست و پنجم

پزشک احتمالاً بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸، آزمایش غربالگری دیابت بارداری را برای شما درخواست می دهد که لازم است در این مدت برای انجام این آزمایش به آزمایشگاه مراجعه کنید. اگر پزشک، آزمایش چالش گلوکز را برایتان درخواست کرده باشد، نیازی به ناشتا بودن نیست. در این آزمایش، میزان قند خون شما یک ساعت پس از مصرف یک مایع شیرین که در آزمایشگاه به شما می‌دهند، اندازه گیری می‌شود. اگر سطح گلوکز خون شما بالاتر رفته باشد، ممکن است نیازمند آزمایش‌های بیشتر باشید.

درصورتی‌که آزمایش تحمل گلوکز برای شما نوشته شده باشد، لازم است هنگام مراجعه به آزمایشگاه، حداقل هشت ساعت ناشتا باشید. اگر مبتلا به دیابت بارداری تشخیص داده شوید، پزشک اطلاعات مربوط به نظارت بر قند خون در طول دوره باقی‌مانده از بارداری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته بیست و پنجم

هر نوع درد، خونریزی و علائم غیر معمول باید توسط پزشک بررسی شود. برخی از زنان بیشتر مستعد زایمان زودرس هستند. شروع زایمان زودرس می‌تواند کاملاً مبهم باشد. اگر انقباضات رحمی دردناک دارید یا در ناحیه تناسلی احساس فشار می‌کنید یا به هر دلیلی می‌خواهید مطمئن شوید که مورد خطرناکی وجود ندارد، برای انجام معاینه پزشکی تردید نکنید. اگر هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید نیز به پزشکتان مراجعه کنید:

  • انقباضات رحمی
  • لکه‌بینی یا خونریزی واژینال
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهای کرامپی شبیه قاعدگی
  • بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن

همچنین اگر دست و صورت شما به شکل غیرمعمولی پف‌کرده به نظر می‌رسد یا اگر به ‌شکلی ناگهانی تورمی در آنها ایجاد شده است، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا احتمال وجود پره‌اکلامپسی که یک بیماری خطرناک است باید بررسی شود. علاوه بر این، توجه داشته باشید که در طول دوران بارداری باید بیشتر به سلامت روان خود توجه کنید.

نقطه
Logo