هفته بیست و هفتم بارداری

وضعیت جنین

در هفته بیست و هفتم بارداری فرزند دلبند شما به اندازه یک کدوحلوایی کوچک شده است! او می‌خواهد دنیای اطرافش را کشف کند به همین دلیل در کیسه آب می چرخد، دست و پاهایش را تکان می دهد و به هر چیزی که بتواند چنگ می اندازد، احتمالا شما هم می‌توانید بعضی از حرکات او را از روی پوست شکم خود احساس کنید. دانشمندان معتقدند که خواب دیدن جنین از حدود هفتۀ ۲۷ آغاز می‌‌شود. می‌توانید تصور کنید او درباره چه چیزی خواب می‌بینند؟

اندازه جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

اندازه جنین

قد: 37.3 سانتی متر

وزن: 884 گرم 

اکنون که حدود دو سوم از بارداری گذشته است، ظاهر جنین با داشتن مو، ابرو و مژه بسیار شبیه به وقتی است که متولد می‌شود، فقط کمی کوچک‌تر است. ریه‌ها، کبد و سیستم ایمنی هنوز کامل نیست. سیستم دفاعی بدن او در حال تکامل است تا خودش را برای زندگی خارج از رحم آماده کند. جنین حالا زمان‌های مشخصی می‌خوابد و در ساعات معینی از روز بیدار می‌شود. بدن او کمی فربه‌تر شده و ماهیچه‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند. هرچه وزن او بیشتر می‌شود، مغزش نیز فعال‌تر خواهد شد. سطح صاف مغز اکنون در حال ایجاد همان چین‌خوردگی‌هایی است که مشخصۀ یک مغز بالغ است. جنین اغلب دچار سکسکه می‌شود که چند لحظه‌ای طول می‌کشد و شما آن را به صورت حرکات ریتمیک تند احساس می‌کنید. 

جنین شما این هفته چشم‌هایش را باز می‌کند و پلک هم می‌زند. او فعلا چیزی نمی‌بیند، چشم‌هایش هنوز به رنگ خاکستری یا آبی یا ترکیبی از این دو است و شاید تا چند روز یا حتی چند ماه بعد از تولد هم تغییر رنگ چشم ها ادامه داشته باشد. چشم‌ها از روز 23 یا هفته پنجم حاملگی به صورت دو شیار فرو رفته در طرفین مغز شکل می‌گیرند. این شیارها به تدریج کامل می‌شود و تبدیل به اعضای کیسه مانندی می‌شود که عدسی چشم را تشکیل می‌دهد. چشم ها ابتدا در طرفین سر قرار دارند و به تدریج به سمت جای اصلی خود حرکت می‌کنند. این حرکت در هفته‌های 7 تا 10 شروع می‌شود. از هفته 11 تا 22 پلک‌ها تشکیل می‌شود و به هم می‌چسبند و در هفته های 24 تا 28 پلک ها باز شده و جنین توانایی پلک زدن را به دست می آورد. 

وضعیت مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

از این هفته به بعد خوابیدن برایتان سخت‌تر از قبل می‌شود و ممکن است در طول شب یک یا چند بار از خواب بیدار شوید. رحم حدود 7 سانتی‌متر بالای ناف قرار گرفته و قابل لمس است. در این هفته میزان کلسترول خون برای ساخت هورمون‌های بارداری که به ‌وسیله جفت تولید می‌شوند بالاتر می‌رود. یکی این هورمون‌ها پروژسترون است از ابتدای بارداری با شما همراه بوده و با افزایش ترشح، به تکامل سینه‌ها جهت شیردهی و شل‌ کردن رحم برای زایمان می‌پردازد. 

در این هفته‌ به دلیل نزدیک شدن به زمان زایمان تغییرات عمده‌ای در بدن خود حس می‌کنید. احتمالا دردهای عضلانی را تجربه می‌کنید. علت این مشکلات رشد رحم است که با افزایش حجم آن، به رگ‌های تحتانی منتهی به قلب و عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند. این فشار باعث گرفتگی عضلات پا می‌شود. دردهای براکستون هیکس، انقباضات رحمی خفیف بدون درد و پراکنده با فواصل نامنظم است که به‌ تدریج منظم می‌شود. معمولا به این دردها، دردهای کاذب هم گفته می‌شود. این دردها را ممکن است در هنگام قدم زدن حس کنید، راه رفتن از باز شدن دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

اگر شاغل هستید، باید به زودی درخواست مرخصی زایمان کنید و در مورد مرخصی زایمان و بازگشت به کار پس از دوران مرخصی نیز تحقیق کنید. اگر در حال حاضر فرزندان بزرگ‌تری دارید، پس از تولد کودک جدید، تغییرات در خانوادۀ شما پیچیده‌تر خواهد بود. مادر بودن آن‌قدر مهم است که باید اولویت‌های زندگی خود را عوض کنید و تغییرات بزرگی برای آن به وجود بیاورید. به همه چیز، آرام و با حوصله فکر کنید تا در آینده نتیجه بهتری بگیرید.

مراقبت های بارداری در هفته بیست و هفتم بارداری

سوزش سر دل از شایع‌ترین مشکلات اواخر سه ماه دوم و سه ماهه سوم بارداری است. این مشکل به دلیل بزرگ شدن رحم و فشار آن به معده به وجود می آید. ترشح پروژسترون در دستگاه گوارش باعث کاهش روند تخلیه غذا از معده می‌شود، بنابراین غذاها در معده جمع می‌شود و فشار معده بالا می‌رود. ممکن است مقداری اسید معده وارد مری شود که این فرایند باعث احساس سوزش در مری می‌شود. این ناراحتی گاهی احساس قلب درد را در شما ایجاد می‌کند.

این امکان وجود دارد که سطح انرژی شما در هفتۀ ۲۷ هنوز بالا باشد و شما در تلاش برای استفادۀ حداکثری از زمان خود قبل از آمدن نوزاد باشید، اما بدانید هنگامی که بدن شما با بزرگ شدن جنین سازگار می‌شود، بهتر است استراحت کافی داشته باشید. در هر وضعیتی که هستید، برای ورود به سه ‌ماهه سوم بارداری باید به استراحت کردن خود اهمیت دهید تا به پیشگیری از خستگی کمک کنید. همچنین خوردن میوه و سبزی‌هایی که سرشار از ویتامین و به خصوص ویتامین c است، به رفع خستگی شما کمک می‌کند. خوردن غذاهای فیبردار و مایعات نیز در بهبود یبوست موثر است.

رژیم غذایی در هفته بیست و هفتم بارداری

رژیم غذایی در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفتهٔ ۲۷ بارداری، حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل بسیار مهم است. مصرف مجموعه‌ای از مواد غذایی از گروه‌های مختلف مانند گوشت، لبنیات، میوه‌ها، سبزیجات و غلات توصیه می‌شود. در این مرحله از بارداری مصرف کلسیم بسیار مهم است، زیرا جنین کلسیم را از بدن شما برای رشد استخوان استخراج می کند. شما باید هر روز دو و نیم تا سه واحد لبنیات کم چرب در رژیم غذایی خود قرار دهید تا مقدار کلسیم لازم برای بدن خود و فرزندتان را تامین کنید. اگر قادر به مصرف لبنیات نیستید برنج غنی شده با کلسیم، بادام و شیر سویا می‌توانند جایگزین های خوبی باشند. مصرف مواد غذایی حاوی آهن مانند سبزیجات سبزبرگ، کلم بروکلی و گوشت چرخ کرده نیز توصیه می‌شود. همچنین، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین C، ویتامین A و ویتامین D نیز برای سلامتی مادر و جنین بسیار ضروری می باشد. 

عوارض شایع بارداری در هفته بیست و هفتم

در هفتۀ ۲۷ بارداری، سه ماهۀ دوم بارداری شما رو به پایان است. همان‌طور که به پایان این سه ‌ماهه نزدیک می‌شوید، ممکن است متوجه بازگشت برخی از علائم اوایل بارداری شوید. عوارض شایع و رایج بیشتر زنان باردار طی این هفته شامل موارد زیر است:

  • کمردرد
  • یبوست
  • سوزش معده
  • ترشح پستان
  • خستگی
  • ورم پاها
  • گرفتگی عضلات پا
  • انقباضات بدون درد رحم

مراقبت‌های پزشکی هفته بیست و هفتم

معمولاً بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری، آزمایش غربالگری دیابت برای شما تجویز می‌شود. اگر تا الان این آزمایش را نداده‌اید، لازم است که طی این هفته حتما آن را انجام دهید. همچنین اگر واکسن کزاز را نزده‌اید، پزشک یا ماما دریافت آن را توصیه خواهند کرد. در غیر این صورت، بهتر است خودتان در این مورد از آنها سوال کنید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته بیست و هفتم

در صورت داشتن علائمی مانند تورم نامتقارن در یک طرف از بدن، رنگ پریدگی و تنگی نفس، لازم است به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌تواند نشانه‌هایی از ترومبوآمبولی باشد. علاوه بر آن، علائم ساده‌ای مثل پرخوری، عطش زیاد یا تکرر بیش از حد ادرار نیز نیاز به توجه و بررسی پزشکی دارد، زیرا این علائم می‌تواند ناشی از دیابت بارداری باشد. در صورت داشتن هر کدام از نشانه‌های زیر، لازم است سریع به پزشک مراجعه کنید:

  • سردرد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • حساسیت به لمس
  • درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها
  • ورم ناگهانی دست یا صورت
  • تغییر و مشکل در بینایی مثل تاری دید، حساسیت به نور یا جرقه زدن چشم

این علائم می‌تواند از نشانه‌های عارضه پره‌اکلامپسی باشد که نیاز به بررسی پزشکی و درمان دارد. 

نقطه
Logo