هفته چهل و یکم بارداری

وضعیت جنین

تبریک می گوییم، شما در هفته چهل و یکم بارداری یعنی هفته آخر هستید و تا چند روز دیگر فرزند دلبندتان را در آغوش خواهید داشت! حدود ۱۰ درصد از جنین‌ها یک یا دو هفته دیرتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند. اگر نوزاد از ۴۲ هفته دیرتر به دنیا بیاید، نوزاد دیررس یا بعد از موعد نامیده می‌شود. معمولا در این زمان پزشک شما را معاینه می‌کند تا ببیند جنین در چه وضعیتی است. اگر خانم یا آقا کوچولو سالم باشد تا زمانی که زایمان به خودی خود اتفاق بیفتد زیر نظر می‌ماند. با این حال ممکن است این مدت زمانی که در رحم بیشتر مانده کمی روی پوستش اثر بگذارد و او با چین و چروک، پوست خشک و مو و ناخن‌های بلند به دنیا بیاید که البته خیلی هم زیباست. او همچنین با چشمان باز و حواس هوشیارتر متولد خواهد شد.

اندازه جنین در هفته ۴۱

متوسط قد:۵۲.۷ سانتی متر

متوسط وزن: ۳۶۲۵ گرم

وضعیت جنین در هفته چهل و یکم بارداری

ممکن است متوجه شوید که نوزاد پس از تولد، هنوز در وضعیت جنینی منقبض است. تنها دلیل این امر عادت و راحتی اوست. پس از گذراندن نه ماه در داخل رحم تنگ و تاریک، مدتی طول می کشد تا متوجه شود که اکنون فضای کافی برای کشش و جنب و جوش دارد. فراموش نکنید که پس از تولد به او خوش آمد بگویید و با او صحبت کنید، چون صدای شما و پدرش را خواهد شناخت.

وضعیت مادر در هفته چهل و یکم بارداری

اصلا نگران دیر به دنیا آمدن فرزندتان نباشید. اگر بارداری بیش از ۴۱ هفته طول بکشد، احتمالا دکتر مجبور می‌شود از شیوه القای زایمان استفاده کند. این شیوه را هر ساله ۴۵۰ هزار مادر امتحان می‌کنند. به هر حال شما انتخاب کرده‌اید که به صورت طبیعی زایمان کنید و خودتان هم خوب می‌دانید که انقباضات رحمی در حین زایمان تحمل بالایی می‌طلبد. پس صبور باشید!

مراقبت های بارداری در هفته چهل و یکم

برای به دنیا آمدن کودکانی که سر وقت خود متولد نشده‌اند، پزشکان گاهی مجبور می‌شوند که القای زایمان کنند. البته القای زایمان صرفا برای بارداری‌های با تاخیر نیست بلکه در مواردی مثل فشار خون بالای مزمن، پره اکلامپسی، دیابت بارداری، محدودیت رشد رحمی و ناسازگاری Rh نیز استفاده می شود. پیش از القای زایمان پزشکان به آماده کردن دهانه رحم می‌پردازند که در این مرحله از داروهایی برای نرم و نازک کردن دهانه رحم استفاده می‌شود. برای القای زایمان، داروی اکسی توسین به صورت وریدی تزریق می‌شود. پزشک هنگام معاینه با استفاده از یک قلاب پلاستیکی پرده های جنین را پاره می‌کند. بعد از آن اکسی توسین تزریق و از طریق سرم و پمپ ویژه‌ای، میزان آن کنترل می‌شود. میزان این دارو ابتدا با مقدار کمی شروع می‌شود و مقدار آن در طول مدت فرایند زایمان افزایش می‌یابد که این کار میزان انقباضات را به حد کافی می رساند. گاهی این انقباضات و دردهای زایمان، بعد از چند ساعت خودشان را نشان می‌دهند. القای زایمان ممکن است لزوما به زایمان طبیعی نکشد و شما سزارین شوید. اما این القای درد اجباری شرایط زایمان را فراهم می‌کند.

مراقبت های بارداری در هفته چهل و یکم

تغذیه در هفته چهل و یکم بارداری

یبوست در این هفته بیشتر از همیشه شما را آزار می دهد، می‌توانید با نوشیدن مقدار زیادی آب و مصرف غذاهای حاوی فیبر بالا مانند نان‌های سبوس دار، میوه و سبزیجات از یبوست جلوگیری کنید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته چهل و یکم بارداری

در این هفته علاوه بر این که باید به علائم شروع زایمان توجه کنید تا در صورت مشاهده آنها به پزشک مراجعه کنید، برخی علائم دیگر نیز وجود دارد که نیاز به توجه و بررسی بیشتر توسط پزشک دارد. سایر علائمی که لازم است در این هفته به آنها دقت کنید شامل موارد زیر است:

  • سردرد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • تغییر در بینایی
  • حساسیت به لمس
  • مشکلات دیداری مثل تاری دید یا جرقه زدن چشم
  • درد در ناحیه زیر دنده‌ها و بالای شکم
  • تورم ناگهانی صورت، دست و پاها

هر کدام از این علائم به تنهایی یا همراه با هم ممکن است نشان‌دهنده عارضه پره‌اکلامپسی باشد. این عارضه نیازمند توجه ویژه پزشکی است و در صورت تشخیص به موقع با مراقبت پزشکی مناسب، خطری سلامت شما و جنین را تهدید نخواهد کرد.

نقطه
Logo