در این مقاله، نگاهی عمیق به سوره نساء آیات 116 تا 121 خواهیم انداخت. این آیات، روش های شیطان برای شایع نمودن شرک به خدا را بررسی می کند، با تاکید بر اینکه خداوند هرگز شرک ورزی را نمی بخشد. آیات مذکور، مفهوم عمیقی از گمراهی و توهماتی را که شیطان در ذهن انسان ها ایجاد می کند، فراهم می آورد. همچنین، توضیح می دهد که چگونه شیطان با وعده های خود، انسان ها را از راه راستگی دور می کند. در پایان، این آیات به سرانجام تلخ کسانی می پردازد که شیطان را به جای خدا سرپرست خود انتخاب کرده اند. در ادامه این مقاله، ما به ترجمه و تفسیر این آیات خواهیم پرداخت.
اِنَّ اللّهَ لایَغْفِرُ اَنْ یُشْرَکَ بِهى | قطعاً خداوند، «شرک آوردن به خودش» را نمیبخشد |
وَ یَغْفِرُ ما دونَ ذٰلِکَ لِمَنْ یَشاءُ | ولی کمتر از آن را، برای هر کس که بخواهد میآمرزد؛ |
وَمَنْ یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا بَعیدًا (116) | و هر کس به خدا شرک ورزد، کاملاً گمراه شده است |
اِنْ یَدْعونَ مِنْ دونِهى اِلّا اِناثًا | به جای او فقط بتهایی بی اثر[i] را میخوانند |
وَ اِنْ یَدْعونَ اِلّا شَیْطانًا مَریدًا (117) | و فقط شیطان بیخیر و سرکش را میخوانند |
لَعَنَهو اللّهُ وَ قالَ | شیطان را خدا لعنت کرده، درحالیکه میگفت: |
لَاَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبادِکَ نَصیبًا مَفْروضًا (118) | «قطعاً از بندگانت، گروهی را به خدمت خود میگیرم» |
وَ لَاُضِلَّنَّهُمْ وَ لَاُمَنِّیَنَّهُمْ | «و قطعاً آنان را گمراه میکنم و به آرزوها، سرگرمشان مینمایم |
وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذانَ الْاَنْعامِ | و به آنها امر میکنم تا گوشهای چهارپایان را بشکافند[ii] |
وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ | و به آنها دستور میدهم تا آفرینش خدا را دگرگون سازند» |
وَ مَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطانَ وَلِیًّا مِنْ دونِ اللّهِ | و هر کس شیطان را به جای خدا سرپرست خود بگیرد، |
فَقَدْ خَسِرَ خُسْرانًا مُبینًا (119) | قطعاً به زیانی آشکار، گرفتار شده است |
یَعِدُهُمْ وَ یُمَنِّیهِمْ | شیطان به آنان وعده میدهد و آنها را به آرزو میافکند[iii] |
وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ اِلّا غُرورًا (120) | ولی وعده شیطان فقط برای فریب دادن آنان است |
اُولٰئِکَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ | آنان هستند که جایگاهشان جهنّم است |
وَ لایَجِدونَ عَنْها مَحیصًا (121) | و از آن گریزگاهی نمییابند. |
[i] «اناثاً» جمع «انثی» است، یعنی «جنس ماده»، در قدیم به بتها نام های زنانه میدادند ولی ریشه و اصل آن کلمه به معنای شیئ قابل انعطاف است، در سایر سرزمینها نیز بتها نامهای زنانه داشتند، مثلاً در یونان بتی به نام «آتنا» و در ایران به نام «آناهیتا» بوده است.
[ii] در آئین مشرکان، بریدن گوش چهارپایان، نشانهی حرام شدن گوشت آنها بود.
[iii] شیطان با وعده های خود کارهای خیر را به عقب می اندازد تا فرصت کار خیر را از انسان بگیرد.
تعبیر این آیات در استخاره با قرآن
بد است، توجه داشته باشد:
- قطعاً خداوند، «شرک آوردن به خودش» را نمیبخشد ولی کمتر از آن را، برای هر کس که بخواهد میآمرزد؛ و هر کس به خدا شرک ورزد، کاملاً گمراه شده است