هوش مصنوعی Perplexity

اگر یک فروشنده هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ وجود داشته باشد که پیروزی‌هایش متوقف نشده باشد، آن Perplexity AI است! که به تازگی هم ۶۲.۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و ارزش خود را به بیش از ۱ میلیارد دلار رسانده؛ این سرمایه‌گذاری نه تنها از رشد و گسترش مداوم Perplexity AI پشتیبانی خواهد کرد.، بلکه نظر گروه چشمگیری از مردم، حدود ۱۰ میلیون کاربر ماهانه را به خود جلب کرده است.

اما چه چیزی در Perplexity وجود دارد که کاربران را اینگونه ترغیب به استفاده می‌کند؟ چه چیزی در این چت‌بات جذاب هست که تلکام SK کره جنوبی دسترسی به Perplexity Pro را به صورت رایگان برای ۳۲.۵ میلیون کاربر فراهم می‌کند؟

پاسخ این است که این سیستم، تجربه جستجوی سنتی را دگرگون می‌کند. در مدت کوتاهی از زمان راه‌اندازی آن در اوت ۲۰۲۲، پژوهشگران سابق هوش مصنوعی گوگل، دستیار تحقیقاتی به سبک چت‌بات ساخته‌اند که کاربران می‌توانند سؤالاتی از آن بپرسند و در پاسخ، اطلاعاتی را از اینترنت در زمان واقعی دریافت کنند، همراه با منابعی که از آن‌ها استفاده می‌کند.

در حال حاضر، Perplexity.ai بزرگترین تهدید برای گوگل در جستجوی آنلاین است و یک جایگزین بسیار قابل دسترس و مولد مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌کند که، همانطور که به آن خواهیم رسید، توسط تغییرات سئو یا اتهامات ناشی از “تعصبات” از محبوبیتش کاسته نمی‌شود.

Perplexity دستیار تحقیقاتی هوشمند

Perplexity AI یک موتور جستجو و دستیار مکالمه‌ای محور هوش مصنوعی است که پاسخ‌های مستقیم به سوالات را همراه با ارجاع به منابع اطلاعات ارائه می‌دهد؛ این ویژگی آن را برای تحقیق، بررسی حقایق و یادگیری ایده‌آل می‌سازد. برخلاف موتورهای جستجوی سنتی که فهرستی از لینک‌ها را برمی‌گردانند، Perplexity AI با برقراری گفتگو و مکالمه‌، پاسخ‌های جامعی ارائه می‌دهد. این رویکرد تعاملی، کاوش عمیق‌تر در موضوعات را بسیار ساده‌تر می‌کند.

این پلتفرم پاسخ‌های سفارشی برای موارد استفاده خاص مانند تحقیق، نویسندگی و برنامه‌نویسی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، می‌تواند در ایده‌پردازی محتوا، طراحی مقالات و تولید قطعات کد کمک کند. Perplexity AI کاربردهایی در زمینه‌های مختلف از جمله دانشگاهی، بهداشت و درمان، مالی و … دارد؛ پژوهشگران می‌توانند از آن برای جمع‌آوری سریع اطلاعات و تأیید حقایق استفاده کنند، در حالی که متخصصان می‌توانند از آن برای تحلیل بازار و ارزیابی ریسک بهره ببرند.

تفاوت Perplexity AI با سایر ابزارهای جستجو

در سال‌های اخیر، نارضایتی رو به رشدی از وضعیت موتورهای جستجوی مدرن مانند گوگل وجود دارد، زیرا کاربران از نتایج جستجو که به نظر می‌رسد کمتر مرتبط و آشکارا تبلیغاتی شده‌اند، شکایت دارند. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد این نگرانی‌ها تا حدی معتبر هستند، انجام مطالعه‌ای بر روی ۷۳۹۲ بررسی محصول در گوگل، بینگ و DuckDuckGo نشان می‌دهد بیش از حد پیوندهای وابسته دارند. پژوهشگران در این مقاله اذعان داشتند که اکثریت بررسی‌های محصول با رتبه بالا در صفحات نتیجه موتورهای جستجوی تجاری (SERPs) از بازاریابی وابسته استفاده می‌کنند و مقادیر قابل توجهی اسپم بررسی محصول برای بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) هستند.

اما Perplexity AI یک جایگزین جذاب برای جستجو ارائه می‌دهد که تحت سلطه SEO نیست. ما می‌توانیم این روند را در پیش‌بینی گارتنر مشاهده کنیم که تا سال ۲۰۲۶، حجم موتورهای جستجوی سنتی ۲۵٪ کاهش خواهد یافت، زیرا بازار جستجو، سهم خود را به چت‌بات‌های AI و سایر نمایندگان مجازی می‌دهد.

تفاوت Perplexity AI با سایر ابزارهای جستجو

از این دیدگاه، Perplexity AI برای بهره‌برداری از این تغییر از تجربه جستجوی سنتی، آماده است و یک جایگزین متمرکز بر مدل‌های بزرگ زبانی (LLMs) با توانایی استفاده از پردازش زبان طبیعی (NLP) و تولید زبان طبیعی برای خلاصه کردن متون پیچیده به محتوایی قابل هضم ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین مدل زبان بزرگ یا LLM کدام است؟

بیشتر بخوانید: پردازش زبان طبیعی چیست؟ همه چیز درباره NLP

در حالی که توجه بسیاری از کاربران، پس از انتشار ChatGPT در نوامبر ۲۰۲۲ به این ابزار بوده، اما به دلیل محدودیت دانش آن تا سال ۲۰۲۱ و تمایل به خلق توهمات و به اشتراک گذاری اطلاعات نادرست، این پلتفرم در ارائه تجربه جستجو، موقعیت ضعیفی داشت.

تغییر نام هوش مصنوعی گوگل به Gemini در ابتدای ۲۰۲۴ بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسید و عملکرد چشمگیری در استدلال منطقی داشت، اما به دلیل داشتن جهت‌گیری «بیدارکننده» پس از تولید تصاویر تاریخی نادرست که وایکینگ‌های سیاه‌پوست، نسخه‌های متنوع از بنیان‌گذاران آمریکا و بازیکنان زن NHL را نشان می‌داد، مورد انتقاد قرار گرفت. این اتهامات موجب از دست رفتن ۷۰ میلیارد دلار از ارزش بازار شرکت مادر، Alphabet شد و تردیدهای جدی در مورد قابلیت اطمینان از مجموعه محصولات هوش مصنوعی را ایجاد کرده است.

با این حال، Perplexity AI عمدتاً به دلیل تأکید بر بررسی حقایق با منابع ثالث که به کاربران امکان می‌دهد هر ادعایی که در خروجی‌های آن مطرح شده را به راحتی بررسی کنند، از چنین اتهاماتی در امان مانده است!

تجزیه و تحلیل نسل جدید جستجو

در نگاه اول، Perplexity AI یک چت‌بات است که عملکردی مشابه با ChatGPT، Gemini یا Claude دارد، اما Perplexity رویکردی منحصر به فرد‌تر دارد. کاربران می‌توانند یک سوال را برای تحقیق در اینترنت در مورد موضوعی مشخص وارد کنند و چت‌بات، وب را جستجو کرده و در عرض چند ثانیه با خروجی نوشتاری پاسخ می‌دهد، همراه با تصاویر مرتبط و لینک‌هایی به منابع استفاده شده برای تهیه پاسخ‌ها. Perplexity گزینه‌ای برای کلیک کردن بر روی سؤالات پیگیری، جستجو برای ویدیو یا حتی تولید تصویر وجود دارد.

تفاوت مهم دیگر، زبانه Discover است که در اصل یک منبع خبری است که کاربران می‌توانند برای مشاهده جزئیات در مورد رویدادهای جاری در چرخه خبری روی آن کلیک کنند. این امر جستجوی اطلاعات در مورد آنچه در جهان در حال وقوع است را نسبت به ChatGPT یا Gemini آسان‌تر می‌کند.

Discover tab in perplexity

Perplexity AI از مجموعه‌ای از ابزارها برای ارائه تجربه جستجو محور هوش مصنوعی استفاده می‌کند. ابزارهایی مانند GPT 3.5 برای کاربران طرح رایگان یا GPT-4 و Claude 2 که برای کاربران Pro می‌باشد. GPT 3.5 به Perplexity توانایی خواندن تا ۴۰۰۰ توکن در یک سوال را می دهد، در حالی که GPT-4 تا ۳۲۰۰۰ و Claude 2 تا ۱۰۰۰۰۰ را فعال می کند.

سازمان Perplexity از تکنیکی به نام تکنیک تولید بهینه‌سازی بازیابی (RAG) استفاده می‌کند، جایی که مدل زبان به یک پایگاه دانش خارجی متصل می‌شود، در این مورد، داده‌ها را از موتورهای جستجو استخراج می‌کند تا خروجی‌های دقیق‌تری را برای کاربران فراهم کند. استفاده از RAG در این زمینه به کاهش احتمال توهم کمک می‌کند. در هر صورت، سلاح مخفی Perplexity AI در برابر رقابت، اعتماد است. تأکید بر بررسی حقایق تا حد زیادی از نگرانی‌ها در مورد اطلاعات نادرست یا توهمات (حتی اگر وجود داشته باشند) جلوگیری کرده است؛ زیرا برای کاربران بسیار آسان است که منابع آن را بررسی کنند.

Perplexity برای پاسخگویی، بر روی محتوا تمرکز می‌کند و پاسخ‌ها را بر اساس اطلاعاتی که پیدا می‌کند بازگرداند، برخلاف محدودیت‌هایی که Google و سایر شرکت‌ها مجبور به کار با آن‌ها هستند، مانند امتیازات SEO یا مکان‌های تبلیغاتی.

همانطور که در گزارش Spectrum.ieee آمده، بنیانگذار Perplexity.ai، دنیس یاراتز گفت:

در Perplexity وظیفه رتبه‌بندی نهایی را LLM انجام می‌دهد. LLM اهمیتی به امتیاز SEO نمی‌دهند و فقط به معناشناسی و اطلاعات اهمیت می‌دهند. این نوع پاسخگویی بی‌طرفانه‌تر است، زیرا بر اساس اطلاعات واقعی است، نه سیگنال‌هایی که مهندسان گوگل به هر دلیلی بهینه‌سازی می‌کنند!

پرسش‌های متداول

Perplexity AI چیست؟

یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که به منظور توانمندسازی کاربران به روش‌های مختلف طراحی شده است، از پاسخ دادن به سوالات گرفته تا خلاصه‌سازی محتوا و کاوش در موضوعات جدید. این ابزار دارای ویژگی‌های متنوعی مانند Copilot برای جستجوهای هدایت‌شده، سازماندهی موضوعات در مجموعه‌ها و تعامل بی‌درنگ با داده‌ها است.

چگونه با Perplexity شروع کنم؟

برای شروع استفاده از Perplexity، می‌توانید یک حساب کاربری رایگان ایجاد کنید، پرسش‌های مختلف بپرسید و از حالت نوشتاری آن برای قابلیت‌های زبان تولیدی استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید از ویژگی Pro Search برای تجربه جستجوی شخصی‌سازی‌شده و جامع استفاده کنید.

مزایای استفاده از Perplexity AI چیست؟

Perplexity AI چندین مزیت ارائه می‌دهد، از جمله سهولت استفاده، نسخه رایگان قدرتمند، پرسش‌ها و پاسخ‌های طبیعی زبان، ارجاع به منابع، انعطاف‌پذیری با گزینه‌های متعدد LLM، و توانایی سازماندهی پرسش‌ها در مجموعه‌ها.

معایب Perplexity AI چیست؟

علی‌رغم مزایای آن، Perplexity AI دارای برخی نواقص است مانند ارائه اطلاعات گاه به گاه مشکوک، ارائه پاسخ‌های تکراری و آسیب‌پذیری در برابر مشکلات مربوط به LLM‌های طرف ثالثی که به آن دسترسی دارد.

تفاوت Pro Search و Quick Search در Perplexity چیست؟

در حالی که Quick Search پاسخ‌های سریع و ابتدایی را فراهم می‌کند، Pro Search با سوالات پیگیری با کاربران تعامل دارد، ترجیحات را در نظر می‌گیرد، در عمق‌ مطلب رفته و نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهد. Pro Search تجربه جستجوی شخصی و جامع‌تری نسبت به Quick Search ارائه می‌دهد.

آیا می‌توانید مثال‌هایی از استفاده از Pro Search در Perplexity AI ارائه دهید؟

Pro Search در Perplexity AI می‌تواند برای برنامه‌ریزی سفر، تحقیقات دانشگاهی و تحقیقات حرفه‌ای مفید باشد. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند تا به طور مؤثر سفرهای خود را برنامه‌ریزی کنند، به طور عمیق در پایگاه‌ داده‌های دانشگاهی کاوش کنند و داده‌هایی را برای تصمیم‌گیری‌های تأثیرگذار کسب‌وکار فراهم آورند.

نقطه
Logo