راهنمای تولید محتوای سئو شده

محتوای سئو، محتوای آنلاینی است که برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو (مثل گوگل) طراحی شده است.

تولید محتوای سئو شده معمولاً حول یک کلمه کلیدی خاص، انجام و بهینه‌سازی می شود.

سئو چیست؟

سئو (SEO) یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو ، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که در طراحی و کدنویسی سایت، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوا و لینک‌سازی انجام می‌شود تا سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل بهتر رتبه‌بندی شود. سئو شامل دو بخش اصلی است:

سئو درونی یا داخلی
این بخش شامل فعالیت‌هایی است که در داخل سایت انجام می‌شود مانند بهینه‌سازی ساختار سایت، کدنویسی، تولید محتوای با کیفیت و مرتبط با کلید واژه‌ها.

سئو بیرونی یا خارجی
این بخش شامل فعالیت‌هایی است که خارج از سایت انجام می‌شود مانند لینک‌سازی، تبلیغات و بازاریابی محتوایی. انجام صحیح و مستمر این فعالیت‌ها می‌تواند به افزایش ترافیک ارگانیک سایت و در نتیجه افزایش مشتریان بالقوه منجر شود.

محتوای سئو شده چیست؟

محتوای سئو شده محتوایی است که با هدف بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو مانند Google، Bing و Yahoo تهیه و تنظیم می‌شود. این نوع محتوا شامل استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، بهینه‌سازی عناوین و توضیحات متا، استفاده از تگ‌های مناسب HTML مانند تگ‌های H1، H2 و … و همچنین بهینه‌سازی تصاویر و ویدئوها با استفاده از تگ‌های ALT و نام‌های فایل مناسب است. محتوای سئو شده باید علاوه بر جلب توجه موتورهای جستجو، برای کاربران نیز ارزشمند و جذاب باشد تا بتواند نرخ بازگشت و تعامل کاربران را افزایش دهد.

محتوای سئو شده باید به طور منظم بروزرسانی شود تا با تغییرات الگوریتم‌های موتورهای جستجو و نیازهای کاربران هماهنگ باشد. رعایت این اصول می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی وب سایت در نتایج جستجو و افزایش ترافیک ارگانیک منجر شود.

محتوای خوب، کلید موفقیت در بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) سایت شما است.

گزارش‌های HubSpot نشان می‌دهند که کسب‌وکارهایی که به طور منظم پست‌های وبلاگ منتشر می‌کنند، ۳۵۰٪ ترافیک بیشتری دریافت می‌کنند.

محتوای سئو شده چیست؟

گوگل نیز این مطلب را تصدیق کرده و گفته که محتوا بخش بسیار مهمی از موفقیت در سئو و یکی از سه عامل برتر رتبه‌بندی گوگل است. بازاریابی محتوا می‌تواند به شما کمک کند تا مقدار زیادی ترافیک طبیعی به دست آورید.

چگونگی تولید محتوای سئو شده

1

انتخاب موضوع

اولین قدم شما این است که موضوعی برای محتوایتان پیدا کنید. شما می‌باید موضوعی را پوشش دهید که مشتری هدفتان به آن اهمیت می‌دهد یا می خواهید وب سایت شما با آن موضوع شناخته شود.

چگونگی تولید محتوای سئو شده

در اینجا 2 روش سریع برای پیدا کردن ایده‌های محتوای عالی آورده شده است:

Reddit: به ساب‌ردیت‌های (subreddits) فعالی سر بزنید که مخاطبان هدفتان معمولاً در آنجا حضور دارند و به دنبال موضوعاتی باشید که به طور مکرر مطرح می‌شوند. این‌ها می‌توانند موضوعات عالی‌ای برای پوشش در یک پست وبلاگ یا ویدیو باشند.

وبلاگ‌های رقبا: به پست‌های محبوب، ویدیوها و اینفوگرافیک‌های وبلاگ‌های رقبای خود نگاه کنید. نقاط مشترکشان چیست؟ چه چیزی را می‌توانید استفاده کنید؟

2

یافتن کلمه کلیدی

حالا وقت آن رسیده که برای محتوای خود، کلمه کلیدی پیدا کنید. تحقیق در مورد کلمه کلیدی، موضوع بسیار گسترده‌ای است. در ادامه برخی از تکنیک‌های جستجوی سریع کلمه کلیدی که در حال حاضر عالی کار می‌کنند را به شما معرفی می کنیم:
– از Google Suggest برای پیدا کردن کلمات کلیدی بلندتر استفاده کنید. چیزی که در مورد این تکنیک جذاب است این که شما می‌توانید کلمات کلیدی که مردم همین الان در حال جستجو هستند را ببینید.

یافتن کلمه کلیدی با google

– از Ubersuggest استفاده کنید که یک ابزار رایگان تحقیق کلمه کلیدی است و به شما کمک می‌کند تا ایده‌های جدید برای کلمه کلیدی پیدا کنید. همچنین به شما اطلاع می‌دهد که چند نفر هر ماه، در گوگل آن کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند.

Ubersuggest در  تولید محتوای سئو شده

– چند کلمه و عبارت متفاوت حول موضوعتان را در AnswerThePublic تایپ کنید. برخلاف اکثر ابزارهای دیگر کلمه کلیدی، AnswerThePublic به طور ۱۰۰٪ بر روی سؤالات تمرکز دارد. پس اگر می‌خواهید محتوایی ایجاد کنید که بهینه‌سازی شده با کلمات کلیدی سؤالی (مثل: «چرا بازاریابی محتوا مهم است؟») باشند، این ابزار یک معدن طلا است.

 AnswerThePublic در تولید محتوای سئو
3

نگارش محتوای جامع

این یک راز کوچک اما مهم در مورد تولید محتوای سئو : اگر می‌خواهید محتوای شما در گوگل رتبه بگیرد باید فوق‌العاده باشد. محتوای با کیفیت کافی نیست. محتوای شما باید بهترین نتیجه برای جستجویی خاص باشد؛ در غیر این صورت، رتبه خوبی کسب نخواهد کرد. در واقع، محتوای شگفت‌انگیز کلید موفقیت در سئو است.

چطور می توان این کار را انجام داد؟ محتوای جامع بنویسید. محتوایی منتشر کنید که به کسی که در جستجوی یک کلیدواژه است، همه چیزهایی که نیاز دارد را بدهد.
همانطور که انتظار می‌رود، محتوای جامع معمولاً خیلی طولانی‌تر از یک پست وبلاگ معمولی ۴۰۰ کلمه‌ای است.
مطالعه رتبه‌بندی های برتر گوگل نشان می دهد که ۱۰ نتیجه برتر برای بیشتر کلید واژه‌ها، به طور متوسط ۱۴۴۷ کلمه طول دارند.

نگارش محتوای جامع در تولید محتوای سئو شده
محتوای طولانی معمولاً لینک‌ها و اشتراک‌ گذاری بیشتری را نسبت به محتوای سطحی جذب می‌کند.

چرا محتوای طولانی‌تر رتبه بهتری دارد؟

محتوای طولانی‌تر به گوگل اطلاعات بیشتری درباره موضوع آن صفحه وب می‌دهد. این امر، موتور جستجو را مطمئن می‌سازد که صفحه شما، نتیجه‌ای مرتبط برای آن کلید واژه است. موتورهای جستجو مانند گوگل به دنبال محتوایی هستند که نیاز کاربر را به طور کامل بر طرف کرده و به سوالات او پاسخ دهد. محتوای طولانی‌تر اغلب اطلاعات دقیق‌تری را ارائه می‌دهد، این امر موجب می‌شود که گوگل چنین محتوایی را با اهمیت‌تر و مرتبط‌تر تشخیص دهد.

محتوای طولانی معمولاً نشان دهنده‌ی تخصص و دانش نویسنده در آن موضوع است. این مسئله باعث می‌شود که گوگل چنین محتوایی را معتبرتر و باکیفیت‌تر ارزیابی کند. به عبارت دیگر، طول محتوا شاخصی برای کیفیت آن به شمار می‌آید.

علاوه بر این، محتوای طولانی‌تر معمولاً شامل کلیدواژه‌های بیشتری است که به افزایش بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) کمک می‌کند. این امر به نوبه‌ی خود باعث می‌شود که چنین محتوایی در نتایج جستجوی گوگل بهتر رتبه‌بندی شود.

نکته آخر اینکه محتوای جامع و مفصل، مدت زمان بیشتری توسط کاربران مطالعه می‌شود. این امر به افزایش نرخ بازدید و کاهش نرخ افت کاربران منجر می‌شود که از شاخص‌های مهم در رتبه‌بندی گوگل محسوب می‌شوند.

4

بهینه‌سازی برای کاربران

حالا که محتوا را نوشته‌اید، زمان آن رسیده که آن را برای کاربران بهینه‌سازی کنید. ظاهر محتوای شما باید به گونه ای باشد که خواندن و فهم آن برای کاربران ساده و آسان باشد. اگر محتوای شما اینگونه نباشد، رتبه‌بندی نخواهد شد. (حتی اگر SEO صفحه شما کامل باشد.)
به این دلیل که گوگل اکنون از “نشانه‌های تجربه کاربری” (User Experience Signals) ، علاوه بر نشانه‌های رتبه‌بندی سنتی مانند بک‌لینک‌ها، استفاده می‌کند تا دریابد کدام نتایج شایسته رتبه یک در SERPها هستند. پس اگر مردم محتوای شما را دوست داشته باشند، این محتوا ارتقاء رتبه‌ خواهد گرفت.

بهینه‌سازی برای کاربران در تولید محتوای سئو شده

برخی نکات کپی‌رایت سئو (SEO copywriting) نیز هست که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که محتوای شما هم کاربران و هم موتورهای جستجو را راضی می‌کند. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

1- چند جمله اول محتوای خود را واقعاً کوتاه کنید.

تحقیقات نشان داده‌اند که مردم ترجیح می‌دهند جملات کوتاه بخوانند. خوانندگان همچنین ندارند بلوک‌های پهن متن که از یک سر صفحه تا سر دیگر آن کشده شده است را مطالعه کنند. به همین دلیل است که باید اولین جملات هر مقاله و صفحه فرود در وب‌سایت‌تان را بسیار کوتاه کنید.

در تولید محتوای سئو، چند جمله اول را  کوتاه کنید

2- محتوای چندرسانه‌ای به محتوای متنی خود اضافه کنید

از ویدیو، صوت، نمودار، چارت‌، رسانه‌های تعاملی، آزمون‌، بازی‌ و اینفوگرافیک استفاده کنید. وقتی محتوای شما دارای چندرسانه‌ای باکیفیت باشد، تعداد بیشتری از افرادی که به وب‌سایت شما می‌آیند را راضی می‌کنید.

4- از زیرعنوان‌هایی با تگ H برای تقسیم‌بندی محتوای خود استفاده کنید.

این موضوع برای محتوای بلندمدت، بسیار مهم است.
این یک قاعده موثر و محبوب است که حداقل یک زیر سرفصل برای هر ۲۰۰ کلمه از محتوا قرار دهیم.

5

بهینه‌سازی محتوا با کلمات کلیدی

در ابتدا، اطمینان حاصل کنید که کلمه کلیدی اصلی خود را در ۱۰۰ کلمه اول صفحه‌تان قرار داده اید.
این کار به عنوان “برجستگی کلمه کلیدی” (Keyword Prominence) شناخته می‌شود.
چرا این مهم است؟ هرچه کلمه کلیدی زودتر در صفحه ظاهر شود، گوگل این صفحه را با آن کلمه، مرتبط تر در نظر می‌گیرد. این موضوع منطقی است اگر کمی به آن فکر کنید:
اگر در حال نوشتن مقاله‌ای درباره موضوعی هستید، چرا نباید به سرعت کلمه‌ای مرتبط با آن موضوع (به عبارت دیگر، یک کلیدواژه) را ذکر کنید؟

حال وقت آن است که لینک‌های داخلی به دیگر محتواهای وب‌سایت خود اضافه کنید. در پایان کار می توانید یک کلید واژه طولانی را در برچسب عنوان (title tag) خود قرار دهید.
به خاطر داشته بدانید طول خواهد کشید تا یک کلید واژه در سایت شما رتبه‌ بگیرد. پس صبور باشد!

6

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

در این مرحله زمان آن است که محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی ترویج دهید. نحوه ترویج شما، بستگی زیادی به حوزه کاری‌تان دارد. برای مثال، اگر وبلاگ آشپزی دارید، باید روی پینترست یا اینستاگرام تمرکز کنید. اما اگر در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنید، پلتفرمی مانند توییتر منطقی‌تر است.

7

ساخت لینک

شکی نیست که ساخت لینک بسیار مهم است.
سوال این است: چطور می‌توانید سایت های دیگر را ترغیب کنید که به محتوای شما لینک دهند؟

اولین و مهم‌ترین نکته، تولید محتوای با ارزش افزوده است. تولید محتوای با کیفیت بالا و منحصر به فرد که برای مخاطبان سودمند باشد، می‌تواند شامل مقالات مفید، آموزش‌های تصویری، اینفوگرافی‌ها و غیره باشد. محتوای با ارزش افزوده افراد را ترغیب می‌کند که به آن لینک دهند. مشارکت در بحث‌های آنلاین مرتبط نیز می‌تواند مفید باشد. در انجمن‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با موضوع کسب‌وکار خود شرکت کنید و به سوالات و صحبت‌های دیگران پاسخ دهید. این کار باعث می‌شود که افراد به سایت شما لینک دهند.

علاوه بر این، ایجاد ارتباط با وب سایت‌های هم‌موضوع نیز می‌تواند مؤثر باشد. با صاحبان وب سایت‌های مرتبط با کسب‌وکار خود ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بخواهید که به محتوای سایت شما لینک دهند. در قبال آن می‌توانید به محتوای سایت آنان لینک دهید.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از توصیه‌های ما است. در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، لینکدین و فیس‌بوک حضور داشته باشید و محتوای خود را به اشتراک بگذارید. این باعث می‌شود که دیگران به سایت شما لینک دهند.

نکته پایانی، ارسال نظرات مفید در وب سایت‌های دیگر است. در وب سایت‌های هم‌موضوع، نظرات مفید و سازنده بگذارید. این کار باعث می‌شود که صاحبان سایت‌ها به سایت شما لینک دهند.

8

نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید

آخرین قدم شما این است که ببینید محتوایتان چطور عمل کرده است. برای انجام این کار، پیشنهاد می‌کنم رتبه‌بندی‌های جستجوی صفحه‌تان را ردیابی کنید. می توانید ترافیک ارگانیک سایت را با استفاده از Google analytics بررسی کنید.

 محتوای سئو تولید شده را تجزیه و تحلیل کنید

همچنین می‌توانید به “مشاهدات” (Impressions) در کنسول جستجو ( Search Console) نگاه کنید.

Impressions در تولید محتوای سئو شده

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که سئو برای تاثیرگذاری در سایت شما به زمان نیاز دارد.
حتی اگر این مراحل را دقیقاً دنبال کنید، باز هم ممکن است ۲-۳ ماه طول بکشد تا سئو “اجرا” شود. پس انتظار نداشته باشید که یک محتوای جدید و تازه، فوراً در گوگل رتبه‌بندی شود و در صفحه اول نمایش داده شود.

نقطه
Logo