سوره مریم آیات 1 تا 15 – رحمت الهی نصیب چه کسانی می شود؟

این نوشتار راجب سوره مریم آیات 1 تا 15 از قرآن کریم می باشد. آیات ابتدایی سوره مبارکه مریم، داستان حضرت زکریا و حضرت یحیی (علیهما السلام) را بیان می کند. این سوره با حروف مقطعه آغاز می‌شود و سپس به یادآوری رحمت الهی به بنده‌اش زکریا و پاسخ به دعای او برای داشتن فرزند و وارثی برای ادامه نسلش می‌پردازد. خداوند به زکریا فرزندی به نام یحیی می‌بخشد که صاحب حکمت و پاکدامنی است. این سوره جنبه‌هایی از زندگی یحیی را بیان می‌کند و با سلام و درود به او به پایان می‌رسد.

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمِبه نام خدایی که مهرش بسیار است و همیشگی
کهیعص (1)‏حروف[i] کاف، هاء ، یا، عین، صاد
ذِکْرُ رَحْمَهِ رَبِّکَ عَبْدَهو زَکَرِیّا (2)‏یادی از رحمت خدای تو در حقّ بنده‌اش «زکریّا»
اِذْ نادیٰ رَبَّهو نِداءً خَفِیًّا (3)‏آنگاه که خدای خود را پنهانی و از صمیم قلب خواند
قالَ رَبِّ اِنّى وَهَنَ الْعَظْمُ مِنّىو گفت: «خدایا، استخوانم سست
وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْبًاو موی سرم از پیری سپید شده،
وَ لَمْ اَکُنْ بِدُعائِکَ رَبِّ شَقِیًّا (4)‏درحالی که از استجابت دعا، محروم نبوده‌ام[ii]
وَ اِنّى خِفْتُ الْمَوالِیَ مِنْ وَرائىبعد از خود، برای بستگانم بیمناکم،
وَ کانَتِ امْرَاَتى عاقِرًادر حالی که همسرم نازایی دارد؛
فَهَبْ لى مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا (5)‏پس، از نزد خودت برای من جانشینی ببخش
یَرِثُنى وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقوبَکه هم وارث من و هم وارث خاندان یعقوب باشد
وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا (6)‏و خدایا، او را مورد رضایت خودت قرار ده»
یا زَکَرِیّا اِنّا نُبَشِّرُکَ بِغُلامٍ اسْمُهو یَحْییٰای زکریّا : «ما تو را به پسری به نام “یحیی” مژده می‌دهیم
لَمْ نَجْعَلْ لَهو مِنْ قَبْلُ سَمِیًّا (7)‏تاکنون برای او همنامی قرار نداده‌ایم»[iii]
قالَ رَبِّ اَنّیٰ  یَکونُ لى غُلامٌزکریّا گفت: «خداوندا ، چگونه پسری داشته باشم
وَ کانَتِ امْرَاَتى عاقِرًادر حالی که همسرم نازایی دارد
وَ قَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْکِبَرِ عِتِیًّا (8)‏و از پیری ناتوان شده‌ام؟»
قالَ کَذٰلِکَ قالَ رَبُّکَ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌفرشته گفت: «همین است». خداوند فرموده: «این، بر من آسان است
وَ قَدْ خَلَقْتُکَ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ تَکُ شَیْئًا (9)‏همانطور که قبلاً تو را آفریدم، در حالی که چیزی نبودی»
قالَ رَبِّ اجْعَلْ لى آیَهًزکریا گفت: «خداوندا ، برایم نشانه‌ای قرار بده»
قالَ آیَتُکَآن فرشته گفت: «نشانه این است که
اَلّا تُکَلِّمَ النّاسَ ثَلاثَ لَیالٍ سَوِیًّا (10)‏تا سه شب با وجود سلامتی، با مردم سخن نگویی»
فَخَرَجَ عَلیٰ  قَوْمِه‌ى مِنَ الْمِحْرابِآنگاه زکریّا از عبادتگاه، به سوی قوم خود بیرون آمد
فَاَوْحى اِلَیْهِمْ اَنْو برای تشکّر، به ایشان اشاره کرد که:
سَبِّحوا بُکْرَهً وَ عَشِیًّا (11)‏«هر صبح و شام، خدا را تسبیح کنید»
یا یَحْییٰ  خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّهٍای یحیی: «کتاب الهی را با نیرو و جدّیت بگیر»
وَ آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا (12)‏و به او درکودکی حکمت دادیم
وَ حَنانًا مِنْ لَدُنّا وَ زَکاهً وَ کانَ تَقِیًّا (13)‏و مهربانی و پاکی را، از نزد خود به او دادیم[iv] و او با تقوا بود
وَ بَرًّا بِوالِدَیْهِو به پدر و مادرش نیکی می‌کرد
وَ لَمْ یَکُنْ جَبّارًا عَصِیًّا (14)‏و زورگو و سرکش نبود
وَ سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَموتُسلام بر او باد! در روزی که زاده شد و روزی که می‌میرد
وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا (15)‏و روزی که دوباره برانگیخته می‌شود.

[i] شرح مربوط به «حروف مقطّعه» را در پی­نوشت مربوط به اولین آیه از سوره بقره، مطالعه فرمایید.

[ii] دعا باید آهسته و در خلوت خوانده شود و هر کس اهل دعا نباشد، تیره بخت است.

[iii] «یحییٰ» از ریشه حیّ به معنی زنده است، اوصافی که برای یحییٰ ذکر شده در هیچ یک از پیامبران قبل از او، سابقه نداشته است، مانند: نبوت یافتن در کودکی، سلام کردن خداوند بر او در «روز تولد» و «روز رحلت»، البته این اوصاف در حضرت عیسی هم هست ولی او که پسرخاله حضرت یحییٰ بوده، بعد از تولد یحیی متولد می‌شود.

[iv] این مهربانی، هم از طرف خداوند به او بوده و هم از طرف او به مردم. نوع خاصی از مهربانی که بسیار تأثیر گذار بوده است.

تعبیر این آیات در استخاره با قرآن

خوب است به شرطی که:

  • رحمت خدا در حقّ بندگانی است که خدای خود را پنهانی و از صمیم قلب می خوانند، مهربان،  پاک و با تقوا هستند و به پدر و مادر خود، نیکی می‌کنند. چنین افرادی مبارک هستند

دسترسی سریع به سایر سوره ها و آیات قرآن

ترتیب نزول 5 / سوره مدنی / تعداد آیات 7

نقطه
Logo