سوره حج آیات 52 تا 60 – شرح دعوت پیامبران

در این مقاله به بررسی سوره حج آیات 52 تا 60 از کلام الله مجید می پردازیم که درباره دعوت پیامبران الهی و مشیت خداوند در پایبندی بندگان به دین حق سخن می‌گویند. در ابتدای این آیات آمده که هرگاه پیامبری برای رسالت مردم انتخاب می‌شد شیطان برای اخلال در کار او برنامه و نقشه می‌ریخت اما خداوند حکیم دانا، این نقشه‌ها را محو می‌ساخت. هدف الله از این کار شناسایی بیماردلان و گمراهان از مومنان و اهل‌دانش است. امید که مطالعه این آیات راهگشای ما در راه هدایت باشد.

وَ ما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسولٍ وَ لانَبىٍّو پیش از تو هیچ فرستاده‌ و پیامبری را نفرستادیم،
اِلّا اِذا تَمَنّیٰ  اَلْقَى الشَّیْطانُ فى اُمْنیَّتِه‌ىجز اینکه هرگاه برنامه‌ای داشت، شیطان در آن اخلال می‌کرد؛
فَیَنْسَخُ اللّهُ ما یُلْقِى الشَّیْطانُامّا خدا، آثار شیطانی را محو می‌کند؛
ثُمَّ یُحْکِمُ اللّهُ آیاتِه‌ى وَ اللّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ (52)‏سپس آیاتش را استوار می‌سازد؛ و خدا، دانایی حکیم است[i]
لِیَجْعَلَ ما یُلْقِى الشَّیْطانُ فِتْنَهًهدف این است که خداوند، اثرات شیطانی را، امتحانی قرار دهد،
لِلَّذینَ فى قُلوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِیَهِ قُلوبُهُمْبرای بیمار دلان و سنگ‌دلان
وَ اِنَّ الظّالِمینَ لَفى شِقاقٍ بَعیدٍ (53)‏و قطعاً ستمکاران در ستیز‌ و گمراهی زیادی هستند
وَ لِیَعْلَمَ الَّذینَ اوتُوا الْعِلْمَ اَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَتا اهل دانش بدانند که این، حقّ و از جانب خدای تو می­باشد؛
فَیُؤْمِنوا بِه‌ى فَتُخْبِتَ لَهو قُلوبُهُمْپس به آن ایمان آورند ودل‌هایشان در برابر آن خاضع گردد؛
وَ اِنَّ اللّهَ لَهادِ الَّذینَ آمَنواو خدا هدایت کننده‌ی مؤمنان است؛
اِلیٰ  صِراطٍ مُسْتَقیمٍ (54)‏به راهی راست و استوار
وَ لایَزالُ الَّذینَ کَفَروا فى مِرْیَهٍ مِنْهُپیوسته کافران، درباره قرآن در شکّ و تردید هستند؛
حَتّیٰ  تَأْتِیَهُمُ السّاعَهُ بَغْتَهًتا آنکه قیامت، به ناگاه فرا برسد؛
اَوْ یَأْتِیَهُمْ عَذابُ یَوْمٍ عَقیمٍ (55)‏یا عذاب در روزی که در پس آن فردایی نیست، بیاید
اَلْمُلْکُ یَوْمَئِذٍ لِلّهِ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْحکومت در آن روز برای خداست، میان آنها قضاوت می‌کند ؛
فَالَّذینَ آمَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِکسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند ،
فى جَنّاتِ النَّعیمِ (56)‏در باغ‌های پر نعمت بهشت هستند
وَ الَّذینَ کَفَروا وَ کَذَّبوا بِآیاتِناو کافرانی که آیات ما را دروغ شمردند،
فَاُولٰئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ (57)‏آنان مجازاتی خفّت‌بار دارند
وَ الَّذینَ هاجَروا فى سَبیلِ اللّهِ ثُمَّ قُتِلوا اَوْ ماتواو کسانی که در راه خدا هجرت کردند، آنگاه کشته شدند یا مردند،
لَیَرْزُقَنَّهُمُ اللّهُ رِزْقًا حَسَنًاقطعاً خدا به آنان روزی نیکویی می‌بخشد ؛
وَ اِنَّ اللّهَ لَهُوَ خَیْرُ الرّازِقینَ (58)‏و خدا بهترین روزی دهندگان است[ii]
لَیُدْخِلَنَّهُمْ مُدْخَلًا یَرْضَوْنَهوحتماً خداوند آنها را به جایگاهی وارد می‌کند، که از آن خشنودند؛
وَ اِنَّ اللّهَ لَعَلیمٌ حَلیمٌ (59)‏و خدا دانا، و دارای حلم زیاد است.
ذٰلِکَ وَ مَنْ عاقَبَ بِمِثْلِ ما عوقِبَ بِه‌ىچنین است، و هرکس، مانند همان ستمی که دیده، مجازات کند،
ثُمَّ بُغِیَ عَلَیْهِ لَیَنْصُرَنَّهو اللّهُسپس بر او ستم رود، قطعاً خدا یاریش می‌کند؛
اِنَّ اللّهَ لَعَفُوٌّ غَفورٌ (60)‏بی‌شکّ، خدا بخشایشگری آمرزنده است

[i] آیه 112 انعام نیز موضوع نزدیک به این آیه را طرح کرده است

[ii] هجرت، شهادت یا مرگ در راه خدا، باعث عزت است. کسی که بگوید «اگر از دنیا رفتم، آینده بچه­هایم چه می­شود؟»، به خدا بی‌توجّه است. چه زیباست مرتب بگوئیم: «لِلّهِ الامر من قبل و من بعد» (روم/4)

تعبیر این آیات در استخاره با قرآن

خوب است به شرطی که:

  • خدا هدایت کننده‌ی مؤمنان است به راهی راست و استوار ‏؛ پیوسته کافران، درباره قرآن در شکّ و تردید هستند؛ تا آنکه قیامت، به ناگاه فرا برسد؛ حکومت در آن روز برای خداست، میان آنها قضاوت می‌کند؛ هرکس، مانند همان ستمی که دیده، مجازات کند، سپس بر او ستم رود، قطعاً خدا یاریش می‌کند؛ بی‌شکّ، خدا بخشایشگری آمرزنده است ‏

دسترسی سریع به سایر سوره ها و آیات قرآن

ترتیب نزول 5 / سوره مدنی / تعداد آیات 7

نقطه
Logo