هفته دوم بارداری

وضعیت جنین

اندازه جنین

قد جنین : 0 سانتی متر
وزن جنین : 0 گرم

احتمالا در هفته دوم بارداری، هنوز هم متوجه باردار بودن خود نیستید و هیچ تصوری از اینکه قرار است چه اتفاقی بیفتد ندارید! دو روز بعد از باروری، تخمک از لوله‌های رحم یا همان فالوپ به سمت رحم حرکت می‌کند. تخمک بارور شده نطفه‌ نامیده می‌شود. در این مسیر 5 تا 7 روزه که تخمک از لوله‌ها به مقصد رحم حرکت می‌کند، تخمک بارور شده خود را تقسیم می‌کند تا توده سلولی به نام «بلاستوسیست» تشکیل ‌شود.

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

بلاستوسیست به اندازه سر سوزن است و از 3 قسمت لایه درونی، لایه بیرونی و بخش مایع تشکیل شده است. لایه درونی، جنین و لایه بیرونی، جفت نامیده می‌شود و به بخش مایع مانند آن «کیسه‌ آب» یا در اصطلاح پزشکی «کیسه‌ آمنیوتیک» گفته می‌شود. بلاستوسیست خودش را به مخاط داخلی رحم به نام آندومتر  می‌رساند و در این زمان بارداری تثبیت می‌شود. از این زمان به بعد کار هورمون‌ها شروع می‌شود. هورمون استروژن، باعث ضخیم و پرخون شدن آندومتر می‌شود. پروژسترون، هورمون دیگری که از تخمدان‌ها آزاد می‌شود آندومتر را ضخیم و پرخون نگه می‌دارد تا بلاستوسیست بتواند به رحم بچسبد و مواد مغذی را از آن جذب کند. این روند «لانه گزینی» نام دارد.

لانه گزینی در هفته دوم بارداری

وضعیت مادر در هفته دوم بارداری

سینه شما ممکن است یک یا دو هفته پس از تخمک گذاری، حساس شود. شما در این دوران، در حال تولید استروژن و پروژسترون زیادی هستید که این ترشحات باعث بزرگ شدن سینه ها و تجمع مایع بیشتری در آن ها می شود و احساس سنگینی، درد یا حساسیت بیشتر را به همراه دارد. به غیر از این موارد احتمالا تا چند هفته آینده تغییر خاصی را احساس نخواهید کرد!

نقطه
Logo