هفته چهارم بارداری

در هفته چهارم بارداری ممکن است احساس آشوب و هیجان داشته باشید. انتظار برای شروع دورۀ قاعدگی همراه با دستشویی رفتن‌های مکرر می‌تواند به اندازۀ یک قرن طولانی به نظر برسد . ممکن است احساسی مشابه روزهای معمول پیش از قاعدگی داشته باشید، کمی احساساتی‌تر، تحریک‌پذیر و یا بدخلق شوید. اگر قصد بارداری داشته، اما تست بارداری شما منفی شده، ممکن است از نتیجۀ تست ناامید شوید. همچنین اگر برنامه‌ای برای باردار شدن نداشته‌، اما متوجه شده‌اید که باردارید، ممکن است دچار استرس و دلهره شوید. پیشنهاد میکنیم با همسر خود یا یکی از دوستان نزدیکتان در این مورد صحبت کنید.

وضعیت جنین

اندازه جنین

قد جنین : ۰.۱۳ سانتی متر

وزن جنین : ۰.۱۱ گرم

فرزند دلبند شما اکنون در مرحله رویانی است. در واقع از زمان بسته شدن نطفه تا هفته هشتم یا دهم بارداری فرزند شما رویان نامیده می‌شود. او همچنان در حال استقرار در خانه جدید است.  در این هفته سلول‌های درونی بلاستوسیست در دو لایۀ مجزا در حال شکل‌گیری است. اپی‌بلاست که لایه داخلی است به جنین و حفرۀ آمنیونی تبدیل می‌شود که بعدها کیسۀ آمنیون خواهد بود و هیپوبلاست که لایه خارجی است به کیسۀ زرده که جنین در حال رشد را تغذیه می‌کند.

شکل جنین در هفته چهارم بارداری

این هفته زمان تشکیل و توسعه کیسه آمنیوتیک و کیسه زرده است. کیسه آمنیوتیک با احاطه رویان علاوه بر اینکه او را از گزند حوادث داخل رحم محافظت می‌کند مثل یک تخت گرم و نرم، فضا را برای آرامش جنین آماده می‌کند. کیسه زرده هم کیسه‌ای چسبیده به رویان است که رگ‌های خونی و گلبول‌های قرمز اولیه در آن تشکیل می‌شود. جفت غذای فرزندتان را تامین می‌کند. این توده گوشتی که مسئول تامین اکسیژن جنین شما هم هست به خوبی می‌داند چه زمانی باید به فرزند شما غذا و اکسیژن برساند. جفت اکنون مشغول کندن تونل در داخل رحم برای اتصال محل دریافت غذا و جنین است تا بتواند به درستی ماموریت خود را انجام دهد. تا زمانی که جفت در حال رشد است وظیفه تغذیه رویان با همین کیسه زرده است.

وضعیت مادر در هفته چهارم بارداری

وضعیت مادر در هفته چهارم بارداری

در این هفته رویان تلاش می‌کند خودش را به دیواره رحم بچسباند به همین دلیل درد خفیفی در شکم خود احساس می‌کنید. این دردها طبیعی است. بدن خودش را با هورمون‌های جدید بارداری هماهنگ می‌کند و رحم به منزل جدید رویان تبدیل می‌شود. بعضی از خانم های باردار در این زمان خونریزی را تجربه می‌کنند. خونی که دفع می‌شود نباید قرمز پررنگ یا روشن مثل دوران قاعدگی باشد بلکه باید به رنگ صورتی یا قهوه‌ای باشد. لانه گزینی یا خونریزی معمولاً پنج تا ۱۲ روز پس از تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. درد در این دوران نباید شدید باشد، اگر درد شدید، تب، لرز یا خونریزی واژینال سنگین دارید حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید. در این هفته علائم اولیه بارداری خود را نشان می‌دهند پس باید منتظر اتفاقهای ناگهانی بارداری باشید. 

احتمال اینکه تست‌های بارداری جواب منفی به شما بدهد وجود دارد. شاید هورمون گنادوتروپین به صورت کامل ترشح نشده و همین هم عاملی است که با تست‌های بارداری متوجه حاملگی نشوید اما با افزایش میزان هورمون‌ها بالاخره نشانه‌های حاملگی هویدا می‌شود. به تدریج حالت تهوع هم شروع می‌شود. زمان استفراغ و تهوع به این فکر کنید که شما تنها نیستند و هر روز صبح، ظهر و شب ۳۶ میلیون زن باردار مثل شما در جهان این حالت را دارند. این اولین نشانه حاملگی است. سفت و دردناک شدن سینه‌ها، حساس شدن شکم و نفخ، کمر درد و نرم شدن دهانه رحم از علائم این دوره است. مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند شما را آزار بدهد تغییرات ناگهانی روحی است. یک روز، خوب و سرحال هستید و روز بعد بداخلاق و بی‌حوصله. البته این تغییرات کاملاً طبیعی هستند و جای نگرانی نیست.

نکات مراقبت بارداری در هفته چهارم بارداری

وضعیت مادر در هفته چهارم بارداری

اگر در این هفته تست بارداری شما مثبت بود و متوجه باردار بودن خود شده اید موارد و نکات زیر را در نظر بگیرید:

 با پزشک خود قرار ملاقاتی بگذارید. پزشک باید شرایط جسمی و روحی شما را بررسی کند. خوردن ویتامین‌ها را شروع کنید. مصرف ویتامین‌های A ، B، D در دوران بارداری ضروری است. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در کبد ذخیره می‌شود. مقدار روزانه ۲۰۰ واحد ویتامین در بارداری و قبل از آن توصیه می‌شود. از کشیدن سیگار خودداری کنید. دود سیگار رسیدن اکسیژن به رویان کوچک شما را دشوار و او را آزرده خاطر می‌کند.

نوشیدن مایعات را فراموش نکنید. بدن در این دوره جریان خون‌ را افزایش می‌دهد، به همین دلیل شما به مایعات بیشتری احتیاج دارید. نوشیدن مایعات به رفع خستگی و یبوست کمک می‌کند.  آب و نوشیدنی‌های مقوی مانند شیر کم چرب، آبمیوه صددرصد طبیعی یا اسموتی میوه بدون شکر مصرف کنید.

 اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید روند گیاه خواری خود را در طول بارداری  ادامه دهید فقط مراقب باشید برنامه غذایی که انتخاب می‌کنید، تمام مواد مغذی لازم برای بدن‌ شما را داشته باشد. مکمل‌های آهن، ویتامین B12 و ویتامین D نیز مصرف کنید. با پزشک خود درباره مولتی ویتامین‌های بارداری و قرص‌های دیگر مشورت کنید. 

مواد غذایی خطرناک نخورید ، برخی مواد غذایی مانند آناناس و شیرین بیان در چند ماه اول بارداری موجب انقباض می‌شوند که ممکن است باعث سقط جنین شود. علاوه بر آن مصرف شیرین بیان اثرات منفی بر هوش کودک دارد و باعث بیش فعالی او می‌شود. 

نقطه
Logo