هفته ششم بارداری

وضعیت جنین

در هفته ششم بارداری، فرزند دلبند شما به اندازه یک دانه عدس شده است. رویان شما این روزها در حال رشد است و شرایط حساسی را می‌گذارند، بنابراین عوامل خارجی بر روی او بسیار تأثیر دارد. بیشتر ناهنجاری‌های مادرزادی در این دوران شکل می‌گیرد. در این هفته فرزند شما کم کم شبیه انسان می‌شود، چند نقطه تیره رنگ در صورت او ایجاد شده که چشم‌ها و بینی او هستند. در اطراف سر او حفره‌هایی به وجود می‌آید که در آینده‌ گوش‌های او هستند.

اندازه جنین در هفته ششم بارداری

اندازه جنین

قد جنین : ۳ میلی متر

وزن جنین : ۰.۱ گرم

دست و پاهای او در این هفته به صورت چهار برجستگی در اطراف بدنش قابل رویت هستند، بالای چین‌خوردگی‌هایی که گردن و بدنه رویان را تشکیل می‌دهند سوراخی است که دهان رویان را نشان می‌دهد. اندام‌های او با سرعت بیشتری در حال تغییر است. بافت بدنی پشت رویان زودتر از بافت جلویی او رشد می‌کند و حالت خمیده‌ای به اندام او می‌دهد، درست مانند بدن یک اسب دریایی .

وضعیت مادر در هفته ششم بارداری

وضعیت مادر در هفته ششم بارداری

در این روزها احتمالا هنوز هم در حال سروکله زدن با حالت تهوع و ناخوشی هستید. شاید عصبی و کم اشتها باشید و احساس خستگی مداوم کنید و یا دچار یبوست شوید، همه این ها طبیعی و جزوی از روال بارداری است.

بیشترین علائمی که شما در این دوره تجربه می‌کنید، حالت تهوع و استفراغ و به همان نسبت نوسانات خلقی است. پزشکان معتقدند تهوع صبحگاهی در بارداری نشانه خوبی است. استفراغ و حالت تهوع صبحگاهی، خطر سقط جنین در مراحل بعدی بارداری و سرطان سینه در مادر را کاهش می‌دهد. تهوع صبحگاهی نشان می‌دهد هورمون‌های مناسبی در بدن مادر در حال ساخت است.

چند مورد از روش‌هایی که به کاهش این علائم کمک می‌کند، عبارتند از:

  • خوردن میان وعده در طول روز
  • محدود کردن غذاهای چرب، تند و سرخ شده
  • نوشیدن مایعات برای هیدراته ماندن بدن
  • مصرف غذاهای سالم

رحم شما در حال بزرگ‌تر شدن است و به مثانه فشار وارد می‌کند، ممکن است کمی بی اختیاری ادرار را تجربه کنید، پس سعی کنید در فواصل زمانی کمتر به دستشویی بروید. در صورتی که پزشک به شما استراحت مطلق داده ، از نوار بهداشتی استفاده کنید. برای بهبود بی‌اختیاری ادراری در این دوران می‌توانید از ورزش‌های کف لگنی یا تقویت‌کننده عضلات واژن استفاده کنید.

برای این تمرین، روی کف دستان و زانوان خود به صورت چهارپا قرار بگیرید، ماهیچه‌های اطراف واژن و مقعد خود را به حالت فشرده و منقبض نگه دارید، لحظاتی در همین حالت به تنفس ادامه بدهید و بعد ماهیچه‌ها را رها کنید. چند دقیقه در روز این تمرین را انجام دهید.

این هفته باید به دستور پزشک یک سری آزمایشات انجام دهید:

آزمایش ادرار، برای تعیین میزان قند خون و عفونت‌های موجود در بدن

آزمایش خون ، برای بررسی سطح هورمون‌های بارداری و کم خونی
البته موارد دیگری مثل سرخجه، آبله‌مرغان و بیماری‌های مقاربتی مانند سفلیس و هپاتیت B، سوزاک و کلامیدیا هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

پزشک متخصص در هر مراجعه باید فشار خونتان را بررسی کند. ممکن است پزشک  در این هفته برای اولین بار سینه های شما را معاینه کند. تست پاپ اسمیر هم باید انجام دهید. پزشک یا ماما برای بررسی وضعیت رحم شما را معاینه می کند. برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند از روی شکم این کار را انجام دهند و برخی دیگر از داخل رحم را بررسی می کنند. 

اولین سونوگرافی و تعیین مدت بارداری

اولین سونوگرافی بارداری در هفته ششم بارداری

بهترین زمان سونوگرافی اول بارداری از هفته ششم به بعد است. با سونوگرافی، پزشک متخصص وضعیت قرارگیری جنین و اینکه بارداری داخل رحمی است یا خارج رحمی، سالم بودن جنین، رشد جنین و سن حاملگی را بررسی می کند. با سونوگرافی درحدود هفته شش تا هشت بارداری می توان قلب جنین را دید و صدایش را شنید. آنچه برای پزشک بیش از هر چیز دیگری مهم است اندازه گیری قد جنین از نوک سر تا پایین باسن است تا بتواند سن دقیق بارداری را مشخص کند. این سونوگرافی مشخص کننده ی جنین یک قلو، دوقلو و یا بیشتر است. 

با سونوگرافی ترانس واژینال نیز می توان در هفته چهار و نیم بعد از اولین روز آخرین قاعدگی قلب جنین را پیدا کرد و از فاصله نزدیک تری به قلب و رشد جنین نگاه کرد.

نکات مراقبت بارداری در هفته ششم بارداری

ورزش سنگین انجام ندهید ، ورزش هیچ منافاتی با بارداری ندارد، اما متخصصان توصیه می‌کنند در هفته‌های اول بارداری سراغ ورزش های سبک مثل پیاده روی و نرمشهای کششی و آرام بروید. در این روزها از ورزش های سخت هوازی و وزنه زدن و دویدن طولانی مدت و کوهنوردی و صخره نوردی بپرهیزید.

نکات مراقبت بارداری در هفته ششم بارداری

بهترین ورزش در بارداری، پیاده روی در هوای آزاد است. می‌توانید حدود نیم ساعت در روز و حداقل سه بار در هفته پیاده روی کنید. راه رفتن باعث تقویت عضلات شکم می‌شود و درماه‌های آخر به راحت شدن زایمان کمک می‌کند. انجام تمرینات بسیار ساده در بارداری ضمن حفظ اندام مادر در کاهش انقباض عضلات لگن و ران و کاهش کمردرد و درد پشت موثر بوده و مادر را از نظر جسمی و روحی برای زایمان آماده می‌کند.

در این دوران بیشتر مراقب سلامتی خود باشید. مدام دست‌هایتان را بشویید تا از ورود آلودگی به بدنتان جلوگیری شود. از دیدار با افراد بیمار خودداری کنید. مواد غذایی را خام مصرف نکنید . از مصرف مواد غذایی باز خودداری کنید، آلودگی هوا بر روی این مواد غذایی می‌نشیند. از مصرف لبنیاتی غیر پاستوریزه هم پرهیز کنید. خوردن کندر فقط در ماه سوم بارداری بی‌خطر است اما در ماه‌های بعد برای جنین مضر است. خوراکی های قاعده‌آور مثل لوبیا، نخود، کنجد، کرفس ،باقلا و گلرنگ و نیز مواد تند و تلخ مثل زیتون کال برای زن باردار مضر است.

نقطه
Logo