هفته نهم بارداری

وضعیت جنین

در هفته نهم بارداری، فرزند دلبند شما به انداره یک گیلاس شده است! استخوان‌های جنین در حال سفت شدن بوده و غضروف‌ها به تدریج در حال شکل گیری هستند. با وجود اینکه سر جنین هنوز روی سینه‌اش خم است اما از نظر ظاهری بلوغ بیشتری پیدا کرده. چشم‌ها هنوز کامل نشده و هر چشم یک پلک غشایی است و در عین حال سلول های عصبی شبکیه در حال شکل گیری می باشد. کانال‌های نیمکره‌ای گوش، فولیکول‌های مو و لب بالا نیز در حال تکامل است.

اندازه جنین در هفته نهم بارداری

اندازه جنین

قد جنین : 2.3 سانتی متر

وزن جنین : 2 گرم

حفره قفسه سینه جنین توسط یک دسته از عضلات که در نهایت ساختمان عضله دیافراگم را می‌سازند از ساختار حفره شکمی جدا می‌شود. نخاع کم کم در حال شکل‌گیری است. جنین احساس آزادی بیشتری می‌کند و می‌تواند حرکات ظریف و عضلانی مثل لگد زدن را انجام دهد و برخی از اعضای بدنش را تکان دهد، البته شما هنوز نمی‌توانید این حرکات را حس کنید. 

اندام‌های تناسلی او در این هفته شکل می‌گیرند اما هنوز هم برای برای تشخیص جنسیت زود است. با اینکه بیشتر از 2.3 سانت قد ندارد اما معده، روده و لوزالمعده‌اش در حال رشد است. راه‌های ادراری و مقعدی کاملاً جدا شده‌اند. در این روند تکامل، روده کوچک دارای چین‌خوردگی‌هایی می‌شود و در آن پرزهایی شکل می‌گیرند که بعد از تولد به جذب غذا کمک می‌کنند. دستگاه گوارش او نیز شروع به کار می‌کند. در این هفته می‌توانید با دستگاه سونوگرافی حرکات جنین را ببینید و با استفاده از دستگاه اولتراسوند صدای جنینتان را بشنوید. 

وضعیت مادر در هفته نهم بارداری

وضعیت مادر در هفته 9 بارداری

رحم شما اکنون دو برابر و به اندازۀ یک توپ تنیس شده. سطح زیر ناف سفت‌تر از معمول است. سینه ها باز هم بزرگتر شده اند و ممکن است کمی حساس و دردناک باشند. 

میزان هورمون حاملگی در این هفته خیلی بیشتر می‌شود. ترشحات واژن هم افزایش پیدا می‌کند. سینه‌ها بزرگتر و حساس‌تر می‌شوند. به دلیل افزایش چربی زیر پوست، نیاز بیشتری به شست و شوی موهای خود پیدا می‌کنید. حجم خون همچنان در حال افزایش است و این اتفاق در سه ماه دوم به حداکثر خود می‌رسد و در سه ماه سوم بارداری کم می‌شود.

ممکن است در این زمان نفخ یا باد معده هم داشته باشید که کاملاً طبیعی است. ترشح هورمون پروژسترون ماهیچه‌ها و عضلات شما را شل می‌کند. به همین دلیل هضم غذا در بدن کندتر انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که باد معده و آروغ بیشتر شود. البته شل‌شدن عضلات گاهی عوارض دیگری مثل عفونت و برفک واژن را هم ایجاد می‌کند. 

این روزها ممکن است نوسانات خلقی را هم تجربه کنید. بسیاری از زنان به شکلی مداوم بین احساس وجد و شادی و احساس اضطراب یا افسردگی در نوسان هستند. این نوسانات و همچنین گریه کردن مکرر در دوران بارداری کاملاً طبیعی است. گروهی از زنان در این دوران تمایلی به رابطۀ جنسی ندارند، هر چند برخی دیگر بیش از حد معمول علاقه‌مند به داشتن رابطۀ جنسی هستند. 

وضعیت مادر در هفته نهم بارداری

در هفتۀ نهم هنوز خیلی زود است که رحم در حال رشد خود را از روی شکم ببینید یا احساس کنید. رحم طی این هفته هنوز در پشت استخوان اندام تناسلی شما محافظت می‌شود و تا هفتۀ 13 برآمده نخواهد شد. 

ممکن است فکر کنید که همسرتان به اندازۀ شما به بارداری‌تان توجه نمی‌کند. تجربۀ او از بارداری شما در حد  شنیدن توصیفات خودتان از علائم بارداری است. پس نداشتن شور و شوق در او را به بی‌علاقگی تفسیر نکنید. ممکن است پدر شدن هنوز برای او قابل درک نباشد.

مراقبت های بارداری در هفته نهم بارداری

اگر خونریزی همراه با درد داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید. اجسام سنگین بلند نکنید. از پله آهسته بالا بروید و بعد از بالا رفتن از چند پله حتماً چند دقیقه‌ای استراحت کنید. هنگام نشستن برای اینکه فشار زیادی به بدن تان نیاید زیر پاهایتان یک زیر پایی یا یک صندلی بگذارید تا مشکلی پیش نیاید. پیاده‌ روی منظم را در برنامه روزانه خود قرار دهید چرا که به هضم راحت‌تر غذا و جلوگیری از یبوست و گردش بهتر خون نیز کمک می‌کند.

بسیاری از زنان در دوران بارداری تغییراتی را در علایق غذایی خود تجربه می‌کنند. ممکن است شما هم میل زیادی به خوردن بعضی غذاها داشته باشید یا از شنیدن حتی نام بعضی از خوراکی ها حالت تهوع پیدا کنید. به نظر می‌رسد که بدن به ‌طور غریزی می‌داند که شما چه چیزهایی را باید بخورید تا مواد مغذی مورد نیاز جنین تامین شود. باید سعی کنید که عادت‌های غذایی سالمی داشته باشید و مواد مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. اگر دفعات زیادی استفراغ می‌کنید، آب زیادی بنوشید تا از دهیدراته شده بدن جلوگیری شود. برای کاهش تکرر ادرار نیز بهتر است هنگام رفتن به دستشویی، با خم شدن به سمت جلو به خالی شدن کامل مثانه کمک کنید.

سعی کنید این روزها کمتر از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کنید. لوسیون‌هایی حاوی موادی مثل تیرولئوم، رتین-A، سالیسیلیک اسید، رتینول، اکسی بنزون و ویتامین A از طریق پوست جذب شده و رشد نوزاد را مختل می‌کند. بهتر است به جای استفاده از لوسیون و رولهای ضد عرق دوش چند دقیقه‌ای بگیرید. لوازم آرایش را هم از داروخانه بخرید و حتما با پزشک داروساز درباره مواد استفاده شده در آن مشورت کنید.

مراقبت های بارداری در هفته نهم بارداری

دومین دیدارتان با پزشک معمولا در هفته‌ 8 تا 12 بارداری اتفاق می‌افتد. شما در این دوره ضربان قلب جنین را می‌شنوید. این ملاقات احتمالا از اولین ملاقات شما با پزشک، کوتاه‌تر خواهد بود و او وزن، فشار خون، اندازه رحم و فوندوس (بالای رحم) شما را بررسی می‌کند و احتمالا دستور آزمایش ادرار را می دهد. آزمایش ادرار برای این است که پزشک بتواند عفونتهای احتمالی مجاری ادرار را تشخیص دهد و وجود قند، پروتئین یا کتون در خون شما را بررسی کند. وجود سطح بالایی از قند در ادرار می‌تواند نشانۀ دیابت بارداری باشد، وجود پروتئین در ادرار اگر همراه با فشار خون بالا باشد یکی از علائم مسمومیت بارداری است. 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک

در این هفته نیز مثل هفته‌های قبل و بعد در صورت مشاهدۀ هر یک از علائم زیر باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی شدید واژینال
  • انقباض و دردهای شدید پایین شکم
  • خروج بافت از واژن
  • درد شانه‌ها
  • درد یا حساسیت در ناحیۀ شکم یا لگن
  • نبض ضعیف، تپش قلب یا غش

این علائم می‌تواند نشان‌دهندۀ بارداری خارج از رحم یا سقط جنین باشد که نیازمند مراقبت پزشکی فوری است. همچنین درصورتی‌که علائمی مانند ضعف، سرگیجه، تپش قلب یا زردی رنگ پوست در نوک انگشت‌ها، زیر پلک‌ها یا لب‌ها را داشتید باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است ناشی از کم‌خونی باشد.

نقطه
Logo