سوره نازعات آیات 27 تا 34 – نشانه های قدرت خداوند در طبیعت

در این مقاله، سوره نازعات آیات 27 تا 34 از قرآن کریم به همراه ترجمه فارسی آنها آمده است. این آیات به توصیف نشانه‌های قدرت الهی در آفرینش آسمان و زمین و مواهب طبیعت می‌پردازد و بیان می‌کند که خداوند با حکمت بسیار، آسمان را بنا کرده و زمین را گسترانده و کوه‌ها را مستقر ساخته تا انسان‌ها و حیوانات از آن بهره‌مند شوند. در پایان نیز به روز قیامت اشاره می‌کند.

اَ اَنْتُمْ اَشَدُّ خَلْقًا اَمِ السَّماءُ بَناها (27)‏آیا آفرینش شما سخت‌تر است یا این آسمان که خدا بنا کرده!؟
رَفَعَ سَمْکَها فَسَوّاها (28)‏سقفش را برافراشت و آن را سامان داده
وَاَغْطَشَ لَیْلَها وَاَخْرَجَ ضُحاها (29)‏و شبش را تاریک کرد و در روزش، اشعه­ی خورشید را بیرون آورد
وَ الْاَرْضَ بَعْدَ ذٰلِکَ دَحاها (30)‏و پس از آن زمین را گستراند[i]
اَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها (31)‏و از آن ، آب خارج نمود و چراگاهش را بوجود آورد
وَ الْجِبالَ اَرْساها (32)‏و کوه‌ها را لنگر زمین کرد[ii]
مَتاعًا لَکُمْ وَ لِاَنْعامِکُمْ (33)‏تا برای شما و برای چهارپایانتان بهره‌مندی باشد
فَاِذا جاءَتِ الطّامَّهُ الْکُبْریٰ  (34)‏و هنگامی که آن حادثه‌ی فراگیر بسیار بزرگ بیاید.

[i] بر اساس گزارش فیزیکدانها، از عمر کیهان بیشتر از 13 میلیارد سال می‌گذرد، امّا عمر زمین 4.5 میلیارد سال است. پس همان گونه که قرآن فرموده، آفرینش زمین بعد از آفرینش آسمان‌ها آغاز شده است.

[ii] زمین شناسان در قرن حاضر کشف کرده‌اند که پوسته زمین، تکه تکه است و نقش کوه ها برای هر تکه از آن همچون نقش لنگر برای کشتی است. بدون وجود کوه ها، پوسته زمین دائماً در حال لرزش و حرکت بود ولی وجود کوه ها آرامش و ثباتی را برای پوسته زمین ایجاد کرده است. به همین جهت در قرآن کریم کوه ها گاهی به عنوان میخ و گاهی به عنوان لنگر برای پوسته زمین معرفی شده است. در زیر پوسته زمین مواد مذاب جریان دارد، همانگونه که در زیر کشتی آب جریان دارد.

تعبیر این آیات در استخاره با قرآن

خوب است به شرطی که:

  • آیا آفرینش شما سخت‌تر است یا این آسمان که خدا بنا کرده!؟‏ سقفش را برافراشت و آن را سامان داده ‏و شبش را تاریک کرد و در روزش، اشعهی خورشید را بیرون آورد ‏و پس از آن زمین را گستراند و از آن، آب خارج نمود و چراگاهش را بوجود آورد ‏و کوه‌ها را لنگر زمین کرد تا برای شما و برای چهارپایانتان بهره‌مندی باشد؛ پس منتظر باشید تا هنگامی که آن حادثه‌ی بزرگ (قیامت) برسد

دسترسی سریع به سایر سوره ها و آیات قرآن

ترتیب نزول 5 / سوره مدنی / تعداد آیات 7

نقطه
Logo