هفته هشتم بارداری

وضعیت جنین 

در هفته هشتم بارداری فرزند دلبند شما به اندازه یک فندق شده است! شما دو ماه است که باردار هستید و فقط یک ماه دیگر از دوره سه ماهه اول بارداری باقی مانده ! شاید احساس کنید زمان به سرعت می‌گذرد، یا شاید احساس کنید که بسیار آهسته می‌گذرد. به هر حال، ما اینجا همه اطلاعاتی که درباره هفته هشتم بارداری نیاز دارید را گرد هم آوردیم. با ما همراه باشید.

اندازه جنین در هفته هشتم بارداری

اندازه جنین

قد جنین : 1.6 سانتی متر

وزن جنین : 1 گرم

رویان شما با قدی حدود 14 تا 20 میلی‌متر مثل یک شناگر ماهر داخل رحم حرکت می‌کند ولی شما هنوز این حرکت را حس نمی‌کنید. او این هفته بیشتر شبیه انسان می‌شود، دست و پاها و انگشتانش بیشتر شکل می گیرند. بازوها و مچ‌هایش نیز کامل تر می شوند. پلک‌ها روی چشم‌هایش را می‌پوشانند، چشم‌هایش را به خوبی می‌توان دید، اما ساختمان آن به صورت کامل تشکیل نشده است. استخوان پاهایش محکم‌تر و بلندتر می‌شوند و هاله‌ای از لب‌های کوچک در صورت او پیدا می‌شود.

وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری

وضعیت مادر در هفته هشتم بارداری

در این هفته گودی کمرتان پر شده و نوک سینه‌هایتان حساس‌تر و بزرگ‌تر شده است. رحم حالا به اندازه یک انار درشت است. با بزرگ‌ شدن تدریجی رحم ممکن است احساس درد در شکم و پهلو و یا انقباضاتی در رحم داشته باشید. ممکن است همواره احساس خستگی و بی حالی با شما باشد ، بنابراین بهتر است 9 تا 10 ساعت در روز استراحت داشته باشید. افزایش میزان حجم خون در دوران بارداری طبیعی است که ممکن است با عوارضی مثل واریس، خونریزی لثه و خفقان بینی همراه باشد.

با افزایش حجم خون، نیاز بدن به آهن بیشتر می‌شود. ویتامین‌های روزانه تجویز شده توسط پزشک را به‌ طور مرتب مصرف کنید تا مطمئن شوید آهن مورد نیاز بدنتان را تامین کرده اید  و دچار کم‌خونی نمی‌شوید. بهتر است تا پایان سه ماه اول (12 هفتگی) صبر کنید و بعد از آن بارداری خود را به خانواده و دوستان اعلام کنید، در این زمان بیشترین احتمال سقط جنین وجود دارد. اگر درد شکم همراه با خونریزی شدید دارید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

وضعیت مادر در هفته هشتم بارداری

مراقبت های بارداری در هفته هشتم بارداری

حیوانات خانگی را از اطراف خود دور کنید. حیوانات دارای انگل‌هایی هستند که برای جنین بسیار خطرناک است. برخی از حیوانات عفونت‌هایی را با خود همراه می‌آورند که ممکن است باعث سقط جنین شوند. گوشت را قبل از خوردن به خوبی بپزید. گوشت خام ممکن است دارای باکتری هایی باشد که به جنین شما آسیب بزند. بعد از دست‌زدن به گوشت خام حتما دستان خود را بشویید. حمام آب گرم آرامش ‌بخش است اما مراقب باشید که آب زیاد داغ نباشد، آب ‌داغ برای جنین مناسب نیست.

از مواد شیمیایی مانند رنگ، پاک کننده‌ها، شوینده ها و همچنین سموم دوری کنید. مواد شیمیایی در سه ماه نخست بارداری برای جنین خطرآفرین است. از فعالیت‌‌هایی که باعث افتادن یا فشار اضافی روی شکم‌تان می‌شود و همچنین انجام ورزش های سنگین خودداری کنید. قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. 

موهایتان را رنگ نکنید، متخصصان معتقدند اثرات شیمیایی رنگ کردن مو، باعث سقط جنین می‌شود. توصیه می‌شود به جز ماه آخر بارداری در دیگر ماهها و به خصوص ماههای اول از رنگ‌های شیمیایی استفاده نشود. درباره استفاده از رنگهای گیاهی و حنا و… هم حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

تغذیه در دوران بارداری

بدن شما در دوران بارداری مدام در حال تغییر است، به همین دلیل رژیم غذایی و برنامه ورزشی شما هم باید تغییر کند. مثل همیشه با پزشک خود درباره چگونگی این تغییرات مشورت کنید تا هم برای شما و هم برای جنین در حال رشدتان مناسب باشد. خوردن ماهی، اسید چرب امگا 3 را که برای رشد سیستم عصبی و مغز کودک شما مناسب است، فراهم می‌کند اما از خوردن کوسه، شمشیر ماهی، شاه ماهی که مقدار بالایی جیوه دارند، خودداری کنید زیرا برای جنین مضر است.

پزشکان توصیه می‌کنند مصرف کافئین باید محدود شود و به حداکثر مقدار 200 میلی گرم در روز برسد. این محدودیت شامل نوشابه‌های قندی نیز می‌شود. از خوردن سالاد در رستوران‌ها، سالاد مرغ، سالاد تخم مرغ، سالاد ماهی تن یا سالاد غذاهای دریایی خودداری کنید. شیر خام (غیر پاستوریزه) یا هر محصولی که با شیر غیر پاستوریزه درست شده باشد ممنوع است.

در سه ماهه اول بارداری زعفران و گلپر نخورید و به هیچ وجه در غذاهای خود از زعفران و گلپر استفاده نکنید. زعفران برای جنین خطرات جبران ناپذیری دارد. مصرف بیش از 2 گرم گلپر در روز در دوران بارداری بخصوص 3 ماهه اول جایز نیست زیرا باعث سقط جنین می‌شود.

آزمایش قند خون

اگر قبل از بارداری آزمایش خون قند ناشتا نداده باشید، در اولین معاینه، پزشک دستور آزمایش قند خون ناشتا را برای بررسی وضعیت دیابت شما می دهد. در افرادی که سابقۀ خانوادگی دیابت دارند و سن آنها بالاتر از ۳۵ سال است، سابقۀ فشار خون مزمن یا سقط جنین داشته باشند و کسانی که پره‌دیابتیک تشخیص داده شده‌اند، پزشک آزمایش چالش گلوکز تجویز می کند.

آزمایش قند خون در هفته هشتم بارداری

رابطه جنسی در بارداری

در بارداری نرمال و طبیعی ، رابطه زناشویی به جنین آسیب نمی رساند. جای جنین در مایع آمونیاک امن است و نزدیکی خطری برای او محسوب نمی شود. در سه ماهه اول بارداری درباره ارگاسم هم نگران نباشید. ارگاسم باعث انقباض رحم می شود، اما این انقباض با انقباض زمان زایمان فرق می کند و هیچ آسیبی به جنین وارد نمی کند. در موقع نزدیکی حتما از کاندوم استفاده کنید و بعد از آن ، واژن را تمیز بشویید و تمیز کنید و مطمئن شوید هیچ عفونتی به جنین نمی رسد.

نقطه
Logo