دعا برای همسایه

بزرگ‌ترین دستاورد بشر در طول تاریخ، یادگیری مهارت با هم زیستن است. ما انسان‌ها، چه در محل کار یا سکونت خود، وابسته به یکدیگریم. آسایش و آرامش زندگی ما به هم گره خورده است و تنها با ادای احترام و رعایت حقوق همدیگر می‌توانیم به صلح و منافع مشترک برسیم.

در قرآن کریم آمده است:

«خدا را عبادت کنید و جز او چیزی را نپرستید و تا می‌توانید بی واسطه به پدر و مادر خود خوبی کنید. در خوبی کردن به اینان هم سنگ تمام بگذارید: همسایه‌های نزدیک و دور، قوم و خویش، یتیمان، نیازمندان، مسافران و بردگان. خداوند خیالباف‌های خودپسند را دوست ندارد.»

(نساء/۳۶)

همچنین در انجیل:

«هیچ حکمی بالاتر از این نیست که همسایه‌ات را مانند خودت دوست بداری»

انجیل ماتیو ۲۹-۳۱

همچنین در تورات:

«از کینه توزی و انتقام نسبت به بچه‎های مردم دوری کنید و به همسایگان خود عشق بورزید، همانطور که بخود عشق می‌ورزید.»

تورات ۱۹ : ۱۸

همسایه ی عزیز من!

برای صبر و بردباریت،

برای اینکه در شادی به من کمک کردی و در عزا همدردی نمودی،

برای پشتیبانی و آرامش خاطری که در زمان بیم به من دادی و با یک جمله به هنگام، امید را در وجودم شعله‌ور کردی،

برای دانه‌های رستگاری که در قلبم کاشتی و با تشویقت به ایمانم سرسبزی دادی تا با هم مردمی شویم که همیشه دوست داشتیم، باشیم و در آرامش و صلح زندگی کنیم، سپاسگزارم.

***

بارالها!

به همسایگانم خیر عطا کن!

قلبم را از نفرت پاک کن و ذهنم را از نگرانی دور فرما.

یاریم کن معنای زندگی را در بندگی تو، خدمت به دیگران و شکوفایی کشورم ببینم.

آمین

وظایف من و حقوق همسایگی

پروردگارا! من با ایمان و اعتماد به تو از تو می خوام مرا یاری کنی تا::

  • هرگز سرزده به خانه ی همسایگانم نروم.
  • از همسایگان در مورد متراژ، قیمت خانه، آیا مالک هستند یا مستاجر و میزان درآمدشان نپرسم.
  • اگر برای جشن تولد بچه همسایه دعوتم، برای خواهر و برادرش هم کادو ببرم.
  • به همسایگان بیمار یا معلول یا معتاد یا اقلیت های دینی به چشم یک انسان نگاه کنم و با آن ها رفتار عادی و محترمانه داشته باشم. حریم زندگی خصوصی آن‌ها را رعایت کنم و در مورد عقاید سیاسی، مذهبی، مسایل جنسیتی و عیوب آن ها، پی جویی نکنم و سوال نپرسم.
  • از آنجایی‌که آرامش من و همسایگان به انجام کار خوب و آراستگی و پاکیزگی محیط زیست وابسته است، برای نظافت و زیبایی ساختمان (راه پله، پارکینگ، حیاط) و حفظ و پرورش گیاهان و گل‌های مجتمع مسکونی و محله خود، همواره بکوشم.
  • از نگهداری حیواناتی که آرامش و آسایش دیگران را بهم می‌زنند یا از تغذیه پرندگان بر روی بالکن یا لبه پنجره که موجب ریختن دان یا فضله پرندگان بر روی طبقات پایین و ازدیاد مورچه می‌شوند،‌ پرهیز کنم
  • آگاهم برای بعضی از همسایگان آرامش مهم است، زیرا بخاطر شغل یا بیماریشان نیاز به استراحت در طول روز دارند، تلاش می‌کنم محیطی آرام برای آن‌ها فراهم کنم.
  • قبل از بر پا کردن هر مراسمی، زمان برگزاری آن را به همسایگان اطلاع دهم و از آنان دعوت کنم در آن مراسم شرکت کنند، یا به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که در منزل نباشند تا سر و صدای مراسم، مزاحمتی ایجاد نکند.
  • مسئولیت‌پذیر باشم و هر گونه بدهی خود را (بابت، نظافت، نگهداری تاسیسات، برق یا آب مشترک، حمل پسماند، باغبانی محوطه، رنگ آمیزی، ترمیم ساختمان و …) به موقع پرداخت نمایم و بصورت دوره‌ای، مدیریت ساختمان را به عهده بگیرم.
  • سودم را در منافع جمع بیابم و در جلساتی که برای رسیدن به منافع مشترک و حل چالش‌ها است، شرکت کنم و به خِرد و تصمیمات همسایگان احترام بگذارم و از تک روی، لجبازی و بهانه جویی دوری کنم.

نقطه
Logo